Velký test dojezdu všech „pořádných“ elektromobilů: Kolik reálně ujedou proti teorii? Výrobci se dají usvědčit ze lži

Potvrzeno a nahráno na video, elektromobily nemůžou dosáhnout na udávaný dojezd! Teď jde o to, jak moc automobilky lžou!

i Zdroj fotografie: S vědomím CarWow
                   

Kolik ujede ten který elektromobil na jedno nabití? Otázka, která zajímá asi každého, kdo nepovažuje elektrická auta za budoucnost osobní dopravy. Tabulky a propagační materiály automobilek a jednotlivých výrobců totiž uvádějí čísla, která nemají s realitou nic moc společného. Vycházejí totiž z teoretických předpokladů v ideálních podmínkách. Jízda jako taková, ovlivněná stylem řidiče, počasím a hustotou dopravy, se tak na dojezdu podepisuje zcela zásadně.

Kolik ujede elektrické auto v realitě proti teorii

Naši kolegové z britského magazínu CarWow vyzkoušeli oblíbené moderní elektromobily a zkontrolovali jejich dojezd v reálných podmínkách. Pro tento experiment bylo vybráno šest elektromobilů: Nissan Ariya, Genesis GV60, Volkswagen ID. Buzz, Tesla Model Y, Audi Q4 e-tron Sportback a Mercedes-Benz EQA. Všechny jsou běžně dostupné na evropském trhu, nejde o nějaké čínské pofiderní stroje načerno dovezené napůl legálním dovozem. Všechna auta jela po stejné trase, včetně dálnice a městského provozu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Při testu nebyla překročena povolená rychlost na silnici, byly dodržovány místní dopravní předpisy. A ve vozech je veškeré potřebné vybavení pro pohodlnou jízdu. Nissan Ariya je vybaven jedním elektromotorem o výkonu 242 koní. Kapacita baterie je 87 kWh, deklarovaný dojezd je 499 km. To je na první pohled slušný výchozí bod. Jak se ukáže později, tak ne sice v reálu dosažitelný, ale dá se k němu přiblížit. Genesis GV60 disponuje elektromotorem, který produkuje 229 koní. Napájen je baterií s kapacitou 77 kWh.

Francouzi mají absurdní nápad, jak prodloužit dojezd elektromobilů. Pomocí vozíku s baterií

Deklarovaný dojezd na jedno nabití je 516 km. Zde už je tak nějak cítit, že uvedený dojezd bude spíše optimistický než reálně dosažitelný. Volkswagen ID. Buzz má v útrobách jeden elektromotor o výkonu 204 koní. Kapacita baterie je 77 kWh a deklarovaný dojezd? Ten by měl být 410 km. Tesla Model Y je vybavena dvěma elektromotory o celkovém výkonu 384 koní. Jsou napájeny baterií s kapacitou 75 kWh. Deklarovaný dojezd na jedno nabití je 564 km. Audi Q4 e-tron Sportback má pod kapotou elektromotor o výkonu 299 koní. Kapacita baterie je 77 kWh, deklarovaný dojezd je 502 km.

Německé automobilky v reálném dojezdu značně selhávají

A nakonec Mercedes-Benz EQA, ten je osazen jedním elektromotorem o výkonu 190 koní. Napájen je baterií s kapacitou 66,5 kWh. Deklarovaný dojezd na jedno nabití je 355 km. Jak test probíhal – a hlavně jak dopadl – lze sledovat na přiloženém videu, nicméně výsledky si tak jako tak zaslouží vypsat pod sebe pro přehlednost. A jako důkaz, že udávané teoretické dojezdy automobilek jsou přehnané a nejde jich ve skutečnosti dosáhnout. Kdo si tedy myslí, že elektrická auta mají smysl na dlouhé dálniční jízdy, plete se.

AutomobilUdávaný dojezdReálný dojezdRozdíl v dojezdechÚspěšnost dojezdu
Nissan Ariya499 km429 km70 km86 %
Genesis GV60516 km407 km109 km79 %
Volkswagen ID.Buzz410 km326 km84 km80 %
Tesla Model Y564 km458 km106 km81 %
Audi Q4 e-tron502 km378 km124 km75 %
Mercedes-Benz EQA355 km334 km21 km94 %

A to vůbec neřešíme dobu nutnou na dobití baterie. Zde jsou skutečné dojezdy elektromobilů od 100 % kapacity do totálního vybití. Nissan Ariya najel 429 km, Genesis GV60 zvládlo 407 km a Volkswagen ID. Buzz 326 km. Tesla Model Y zastavil na 458 km, nejhorší Audi Q4 e-tron Sportback dokázalo ujet jen 378 km a Mercedes-Benz EQA najel sice jen 334 km, ovšem nesliboval zázrak. Obecně se ukázalo, že skutečný počet najetých kilometrů těchto elektromobilů je přibližně 80 % hodnoty deklarované výrobcem. Nejvíce bodů nasbíral Nissan Ariya (86 %), nejhorší výsledek vykázalo Audi Q4 e-tron Sportback – 75 %.

Co si o dojezdu elektromobilů myslíte vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
50 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články