Potvrzeno a nahráno na video, elektromobily nemůžou dosáhnout na udávaný dojezd! Teď jde o to, jak moc automobilky lžou!
Kolik ujede ten který elektromobil na jedno nabití? Otázka, která zajímá asi každého, kdo nepovažuje elektrická auta za budoucnost osobní dopravy. Tabulky a propagační materiály automobilek a jednotlivých výrobců totiž uvádějí čísla, která nemají s realitou nic moc společného. Vycházejí totiž z teoretických předpokladů v ideálních podmínkách. Jízda jako taková, ovlivněná stylem řidiče, počasím a hustotou dopravy, se tak na dojezdu podepisuje zcela zásadně.
Kolik ujede elektrické auto v realitě proti teorii
Naši kolegové z britského magazínu CarWow vyzkoušeli oblíbené moderní elektromobily a zkontrolovali jejich dojezd v reálných podmínkách. Pro tento experiment bylo vybráno šest elektromobilů: Nissan Ariya, Genesis GV60, Volkswagen ID. Buzz, Tesla Model Y, Audi Q4 e-tron Sportback a Mercedes-Benz EQA. Všechny jsou běžně dostupné na evropském trhu, nejde o nějaké čínské pofiderní stroje načerno dovezené napůl legálním dovozem. Všechna auta jela po stejné trase, včetně dálnice a městského provozu.
Při testu nebyla překročena povolená rychlost na silnici, byly dodržovány místní dopravní předpisy. A ve vozech je veškeré potřebné vybavení pro pohodlnou jízdu. Nissan Ariya je vybaven jedním elektromotorem o výkonu 242 koní. Kapacita baterie je 87 kWh, deklarovaný dojezd je 499 km. To je na první pohled slušný výchozí bod. Jak se ukáže později, tak ne sice v reálu dosažitelný, ale dá se k němu přiblížit. Genesis GV60 disponuje elektromotorem, který produkuje 229 koní. Napájen je baterií s kapacitou 77 kWh.
Deklarovaný dojezd na jedno nabití je 516 km. Zde už je tak nějak cítit, že uvedený dojezd bude spíše optimistický než reálně dosažitelný. Volkswagen ID. Buzz má v útrobách jeden elektromotor o výkonu 204 koní. Kapacita baterie je 77 kWh a deklarovaný dojezd? Ten by měl být 410 km. Tesla Model Y je vybavena dvěma elektromotory o celkovém výkonu 384 koní. Jsou napájeny baterií s kapacitou 75 kWh. Deklarovaný dojezd na jedno nabití je 564 km. Audi Q4 e-tron Sportback má pod kapotou elektromotor o výkonu 299 koní. Kapacita baterie je 77 kWh, deklarovaný dojezd je 502 km.
Německé automobilky v reálném dojezdu značně selhávají
A nakonec Mercedes-Benz EQA, ten je osazen jedním elektromotorem o výkonu 190 koní. Napájen je baterií s kapacitou 66,5 kWh. Deklarovaný dojezd na jedno nabití je 355 km. Jak test probíhal – a hlavně jak dopadl – lze sledovat na přiloženém videu, nicméně výsledky si tak jako tak zaslouží vypsat pod sebe pro přehlednost. A jako důkaz, že udávané teoretické dojezdy automobilek jsou přehnané a nejde jich ve skutečnosti dosáhnout. Kdo si tedy myslí, že elektrická auta mají smysl na dlouhé dálniční jízdy, plete se.
Automobil | Udávaný dojezd | Reálný dojezd | Rozdíl v dojezdech | Úspěšnost dojezdu |
Nissan Ariya | 499 km | 429 km | 70 km | 86 % |
Genesis GV60 | 516 km | 407 km | 109 km | 79 % |
Volkswagen ID.Buzz | 410 km | 326 km | 84 km | 80 % |
Tesla Model Y | 564 km | 458 km | 106 km | 81 % |
Audi Q4 e-tron | 502 km | 378 km | 124 km | 75 % |
Mercedes-Benz EQA | 355 km | 334 km | 21 km | 94 % |
A to vůbec neřešíme dobu nutnou na dobití baterie. Zde jsou skutečné dojezdy elektromobilů od 100 % kapacity do totálního vybití. Nissan Ariya najel 429 km, Genesis GV60 zvládlo 407 km a Volkswagen ID. Buzz 326 km. Tesla Model Y zastavil na 458 km, nejhorší Audi Q4 e-tron Sportback dokázalo ujet jen 378 km a Mercedes-Benz EQA najel sice jen 334 km, ovšem nesliboval zázrak. Obecně se ukázalo, že skutečný počet najetých kilometrů těchto elektromobilů je přibližně 80 % hodnoty deklarované výrobcem. Nejvíce bodů nasbíral Nissan Ariya (86 %), nejhorší výsledek vykázalo Audi Q4 e-tron Sportback – 75 %.