Jak často měnit vzduchový filtr v autě? Expert vysvětlil, proč výměnu provádět častěji, než je doporučený kilometrový nájezd.
Výměna vzduchového filtru v autě je jednoduchou, ale velmi důležitou údržbou, kterou by řidiči neměli zanedbávat. Vzduchový filtr plní klíčovou roli v ochraně motoru před nečistotami a prachem, které by mohly způsobit poškození jemných komponentů motoru. Jsou důležité pravidelné výměny vzduchového filtru a řidiči by neměli intervaly výměny filtru prodlužovat. Filtr vzduchu je zodpovědný za čištění vzduchu, který vstupuje do motoru, od nečistot a prachu.
Bez filtru by byl rychle motor znečištěn částicemi ze vzduchu
Vzduch, který motor nasává, je nezbytný pro spalování paliva. „Je důležité, aby byl čistý a bez nečistot,“ říká expert na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček. Stav a zanesení vzduchového filtru není radno podceňovat. Vzduchový filtr je potřebný k zamezení vstupu všech pevných frakcí ze vzduchu do motoru. Na litr paliva je u benzínového motoru potřeba téměř 15 kg vzduchu, u naftového 30 kg.
Bez filtru by jen během pár desítek kilometrů nasál motor značné množství drobných částic. Pokud vzduchový filtr selže nebo je zanesen nečistotami, může to mít několik negativních důsledků. Jde například o snížený výkon, zanesený filtr omezuje proudění vzduchu do motoru. „To snižuje jeho výkon a účinnost,“ doplňuje expert. Vše může vést ke zhoršení akcelerace a celkovému poklesu dynamiky vozidla. Zvýšená spotřeba paliva je dalším projevem, respektive následkem znečištěného vzduchového filtru.
Znečištěný filtr může mít vliv na spotřebu paliva, vzroste!
Když motor nedostává dostatek čistého vzduchu, zvýší se spotřeba paliva, protože motor nedokáže spalovat palivo optimálně. To může znamenat vyšší náklady na pohonné hmoty a nižší jízdní dosah. V neposlední řadě hrozí poškození motoru. Nečistý vzduch může způsobit poškození citlivých komponentů motoru, jako jsou ventily, písty a válcová stěna. Dlouhodobé používání zaneseného filtru může vést k většímu opotřebení a potenciálně k drahým opravám.
Pravidelná výměna vzduchového filtru je klíčová pro udržení zdravého motoru a optimálního výkonu vozidla. Doporučuje se provádět výměnu filtru každých 15 000 až 30 000 kilometrů, nebo podle doporučení výrobce vozidla. Rozhodně není vhodné intervaly překračovat a prodlužovat. Pokud motorista často jezdí na silnicích s vysokým znečištěním, měl by filtr vyměňovat častěji. „Je to lepší, protože hlídat najeté kilometry může být nedostatečné,“ říká odborník Pavlíček.
Prodlužovat interval výměny filtru je krajně nevhodné
„Vhodnější je sledovat motohodiny, spalovací motor spotřebovává vzduch i na volnoběh, kdy se kilometry na tachometr nenačítají.“ I když se zdá, že filtr ještě funguje, pokud je čas na výměnu, nevyplácí se s ní otálet. Filtr může být zanesen až do té míry, že už neproplétá dostatečné množství vzduchu. Zanesený filtr může způsobit výše uvedené problémy. Ale také zhoršit kvalitu vzduchu uvnitř kabiny, což může negativně ovlivnit zdraví řidiče.
Při výměně vzduchového filtru svépomocí je třeba dbát na to, aby nový filtr byl shodný s originálním nebo odpovídal specifikacím výrobce vozidla. Výměna vzduchového filtru je relativně snadný úkon, který může zvládnout sám zručnější motorista. Samozřejmě bezpečným řešením je spolehnout se na odborníka.