Vyzkoušeno: Tajná funkce tlačítka na klíči od auta. Řidiči o ní ale nevědí, zbytečně trpí horkem

Letní horka jsou často úmorná a řidiči zbytečně nevyužívají možnosti auta k rychlému vychlazení. Stačí jeden pohyb prstem.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
Další 2 fotografie
Další 2 fotografie
                   

K čemu slouží klíč? Jednoduchá otázka a jednoduchá je i odpověď. K odemykání a zamykání zámků. Mimochodem víte, že klíče nejsou vymožeností moderní doby? Jistě, každý má před očima asi nějaký výjev ze středověkého filmu, kastelána na hradě se svazkem ohromných klíčů. Ale klíč zmiňuje už Homer ve své Odyssee, v souvislosti s Penelopou. Klíče tady jsou tedy minimálně už od 8. století před naším letopočtem. Klíč k automobilu, ten s centrálním zamykáním, je také velmi starý.

Klíč od auta se postupem času mění, dnes jde spíš o kartu

Poprvé byl použit v roce 1914, byť tehdy nepronikl do sériové výroby, znovu jej „objevil“ až v padesátých letech Packard. Dnes je klíč samozřejmostí, a vlastně často už nevypadá ani jako klíč. Trn s drážkami je obvykle ukrytý v těle karty a slouží jen k nouzovému odemykání, systém je s dálkovým ovládáním. Možná právě pro jednoduchost ovládání – někdy nemusí dělat řidič nic, jen se přiblíží k autu – zná většina majitelů aut pouze základní funkce svých klíčů. Ty zahrnují odemykání a zamykání dveří či otevírání kufru.

Mistři řidiči nepoužívají během horkých měsíců klimatizaci, proč? Zvážit by to měl totiž každý

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Málokdo si však uvědomuje, že klíče moderních vozidel nabízejí mnohem více užitečných funkcí. Ty mohou výrazně zvýšit komfort a pohodlí, zejména v horkých letních dnech. Jednou z těchto skrytých funkcí je možnost dálkového ovládání oken. To může být v létě skutečně neocenitelné. Funkce, kterou automobilky a prodejci často nezmiňují, je nejen praktická, ale také snadno použitelná a může vám ušetřit spoustu nepříjemností.

Tlačítko má více než jednu funkci, jde o otevírání oken

Já ji používám často a rád. V horkém letním počasí může interiér zaparkovaného vozu dosáhnout teplot přesahujících 50 stupňů Celsia. Takové teploty představují vážné riziko pro lidi i zvířata a mohou způsobit poškození předmětů ponechaných uvnitř vozu. Každý rok zdravotnické a bezpečnostní služby varují před ponecháváním dětí a domácích mazlíčků v zamčených autech.

Nízký tlak v pneumatikách způsobuje vyšší spotřebu. Budete nemile překvapeni tím, kolik tisíc Kč vyhazujete z okna

Ale i když „neplánujete“ nechat nikoho uvnitř, může být návrat do rozpáleného auta velmi nepříjemný. Naštěstí většina moderních aut je vybavena funkcí, která umožňuje na dálku otevřít všechna okna a vyvětrat tak interiér předtím, než do něj usednete. Je to tak a skoro nikdo o tom neví. Tato funkce je obvykle aktivována dlouhým stisknutím odemykacího tlačítka na klíči. Skrytá funkce přináší několik výhod.

Klimatizace auto vychladí, ale může to trvat zbytečně dlouho

Představte si, že se blížíte k autu, které bylo celé odpoledne zaparkované na slunci. Namísto čekání, až se interiér ochladí po nastartování klimatizace, můžete jednoduše otevřít okna na dálku ještě předtím, než do auta vstoupíte. Stačí se například vyklonit z okna nebo balkonu a jedním kliknutím otevřít všechna okna, čímž umožníte horkému vzduchu uniknout a výrazně zlepšíte komfort při nastupování.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Toto opatření je zvláště efektivní, pokud jej provedete přibližně 5 minut před plánovanou jízdou. Zatímco klimatizace následně doplní práci tím, že ochladí vzduch na požadovanou teplotu, vy už nebudete muset trpět v přehřátém interiéru. Že to zní jednoduše? Jednoduché to je. Nicméně samozřejmě neberte mne za slovo, nejde to dělat vždy a všude. Je důležité mít na paměti několik bezpečnostních opatření. Nikdy nenechávejte ve voze cenné předměty, jako jsou doklady, peníze či elektronika, když necháváte okna otevřená.

Trik funguje, nutné je ale neustále dbát na bezpečnost

Příležitost dělá zloděje a nikdo nechce být obětí krádeže. Také byste měli pamatovat na to, že otevřená okna zvyšují riziko vniknutí nepovolaných osob do vozidla, proto byste měli vždy být poblíž nebo mít vůz na očích. Jinak řečeno, není možné otevřít na dálku všechna okna někde na sídlišti a myslet si, že se nic nestane. Jižní město v Praze je třeba přesně tou oblastí, kde bych tohle nikdy neudělal. Uzavřený dvůr soukromé firmy, kde pracuji, ale už třeba ano.

Klíček od auta umí víc než jen odemykat a zamykat. Je v něm ukrytá letní funkce, o které ví jen hrstka řidičů

Důležité je pak správné používání klimatizace. Výrobci doporučují, aby se klimatizace nezapínala okamžitě po nastartování motoru, ale až po přibližně 5 minutách jízdy. Tento postup pomáhá předcházet nadměrnému opotřebení klimatizačního systému. Během těchto prvních minut jízdy by měla být okna stále otevřená, aby se umožnilo odvětrání toxických látek, které se mohou nahromadit v interiéru vozu během dlouhého stání na slunci.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

A vlastně ještě jedna věc, vyvětrání vzduchu nesníží teplotu čalounění, typicky u černé kůže. Ta může být rozpálená tak, že se člověk spálí. Ženy v sukních, muži v šortkách. Skutečně pozor, tohle otevřená okna nevyřeší. Využití skryté funkce otevírání oken může výrazně zlepšit komfort při používání automobilu v letních měsících. Je jednoduchým a efektivním řešením, které máte doslova na dosah ruky. Stačí jen vědět, jak ji správně používat, a užít si všechny výhody, které nabízí. A ano, funguje to i naopak. Dlouhým stisknutím zamykacího tlačítka všechna okna zase zavřete.

Galerie

Další 2 fotografie
Další 2 fotografie

Používáte tuto funkci?

Diskuze Vstoupit do diskuze
90 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články