Některé funkce automobilu jsou řidičům zapovězeny jen proto, že ovládací tlačítka nejsou viditelná na první pohled. Jde o bezpečnostní i komfortní funkce.
Poruchy, nehody, disfunkce systémů, to jsou bohužel nedílné součásti života motoristy a řidiče osobního auta. Někdy lze dopady a následky nečekaných problémů minimalizovat prostřednictvím funkcí, které auta mají. O kterých ale řidiči leckdy ani neví. Přitom stačí číst manuál a vědět, co které tlačítko znamená. Některé tlačítka souvisí s komfortními funkcemi, řidiče je nevyužívají, protože jsou pro ně schované.
Řidiči schovaná tlačítka naprosto přehlíží
„Podle toho, jak komunikujeme se zákazníky v našem autoservisu, máme zkušenost,“ říká odborník na servis ojetých automobil, pan Pavlíček, „že řidiči často neví, že mají v autě nějaká tlačítka mimo základní schéma.“ Na začátek zcela elementární věc. Když je v ovzduší vysoká vlhkost, často se sráží na oknech a ta se zamlžují. Důvod je triviální, je zapnutý režim recirkulace vzduchu, někdy se automaticky zapne.
Tento režim uzavírá nasávání vzduchu zvenčí a je užitečný, pokud se před autem objeví kouřící dodávka. „Stačí, aby tlačítko mělo jiné označení nebo bylo mimo obvyklé umístění,“ říká expert „a řidič je nepoužívá.“ Aby okna zůstala čistá, je lepší používat režim recirkulace pouze při spuštěné klimatizaci. Tlačítko pro recirkulaci a zapnutí klimatizace jsou umístěny na řídicí jednotce klimatizace. Řidiči přesto jako kdyby je neviděli.
Vyřadit rychlost tlačítkem je u automatu jednoduché
Další tlačítko, které řidiči neznají? Ani zkušení motoristé leckdy nevědí, k čemu slouží tlačítko Shift Lock na automatické převodovce. Bývá umístěno vedle voliče převodovky a je skryto velmi často pod plastovou zátkou. Tlačítko se používá například v případě poruchy převodovky nebo jiných nouzových situací. Odblokuje „automatický“ volič a přepnete systém na „neutrál“.
Jinak řečeno, takto lze pohybovat s autem, není zařazena žádná rychlost. Auto je možné táhnout nebo natáhnout na odtahovku. Existují tlačítka, která deaktivují poplašný systém. Jak standardní, tak dodatečně instalovaná. K čemu slouží? Například pro evakuaci nepojízdného automobilu, s vypnutým systémem se dá auto zvednout na asistenční auto nebo natahovat po nakloněné plošině na odtahovku.
Prsty mrznou zcela zbytečně, tlačítko je někde ukryté
„Ukryté jsou řidičům i některé komfortní funkce,“ dodává odborník, „například vyhřívání volantu.“ Řada aut má tlačítko na zapínání vyhřívání volantu na středové konzole. Ovšem existují vozy, například Porsche Cayenne, které má tlačítko ohřevu volantu přímo na volantu zespodu, dole na věnci. Tlačítko není z pozice řidiče vidět, a ten, kdo drží volant striktně v poloze třičtvrtě na tři, se jej ani nikdy nedotkne.
Zespodu na volantu jsou i tlačítka, kterými mohou řidiči ovládat nejenom řazení u automatu, takzvaná pádla. Ale u některých aut jsou na věci ovladače, které slouží k nastavování hlasitosti autorádia na jedné straně volantu. A k přepínaná skladeb nebo k hledání radiových stanic na druhé straně volantu. Řidič pak nemusí vůbec sahat na rádio, ale hlavně není nucen dívat se mimo prostor před autem.