Prověřit auto před nákupem zvládne v nejlepším případě automechanik s diagnostikou. Amatér si vystačí s papírovým ubrouskem.
Kupovat ojeté auto sebou vždy nese určitou míru rizika, že si člověk pořídí auto, které bude v nevyhovujícím technickém stavu. Obhlédnout na první pohled zřejmé a snadno přístupné části vozu zvládne každý laik. Jak ale zjistit, zda je v pořádku motor? Nevyhnutelným způsobem je kontrola profesionálním automechanikem vybaveným diagnostikou. Existuje však levná a rychlá alternativa, čtyři kroky, které zvládne každý sám, kdekoli na ulici i v autobazaru.
Kontrola olejové měrky
Základní pracovní pomůckou je papírový ubrousek. Je nutné zkontrolovat olej v pohonné jednotce. V hledáčku však není hladina oleje v systému, i když nízký stav může napovídat únik. Dále může u nízké hladiny oleje v sytému jít o vyšší spotřebu nebo minimálně nepečlivost předchozího majitele a ignorování pravidelné výměny. Při této kontrole se sleduje barva náplně. Ta by neměla být nikdy černá, nežádoucí je olej s viditelnou mazlavostí a vyšší viskozitou.
Ideální je jantarová barva s mírnou průhledností. Hodí se porovnat nález na měrce s intervalem výměny oleje v servisní knize nebo na servisním štítku v motorovém prostoru. Černý olej u dlouhého intervalu je „v pořádku“ v tom smyslu, že olej prostě zanedbáním výměny degradoval. Není to dobře, ale nemusí jít o poruchu či problém motoru. U krátkého nájezdu nesmí být olej viditelně zničený a znehodnocený. Jiný, než dobrý stav indikuje technické problémy.
Kontrola výfukového systému
Je jisté, že výfukové potrubí u ojetiny nebude absolutně čisté, je ale špína a špína. Při nákupu nové ojetiny patří mezi zásadní kroky prověrky nezanedbat kontrolu výfukového aparátu. Je třeba vzít čistý ubrousek a otřít vyústění výfuku. Jistě bude špinavý a zaprášený, ale pokud jsou patrné nánosy sazí a stopy motorového oleje, není pohonná jednotka v dobré kondici.
Kontrola olejových výparů
Málokdo toto dělá při kontrole ojetého auta, a přitom je to snadné. Jde o kontrolu výparů z olejové náplně. Je zapotřebí nejprve provozem zahřát motor, a pak otevřít víčko od olejové vpusti. Bedlivý zájemce o vůz sleduje, jaké výpary budou z otvoru stoupat a vycházet. Modrý kouř se spáleným aromatem napovídá potencionální problém s motorem. V ideálním stavu by mělo jít o čistý bílý „kouř.“
Kontrola tlaku v klikové skříni
Je takové revize náročná? Jistěže není, postup je jednoduchý a následující. Výchozím krokem je opětovné odšroubování víčka olejové nádrž. Poté je v dalším roku badatel po technickém stavu jemným pohybem ruky bez kroucení vrátí zpět na místo. Pokud není problém s uzavíráním zátky, znamenáte, že je s tlakem vše v pořádku. V opačném případě se vyplatí takové auto nebrat. Nebo počítat s tím, že jde o rizikový stroj a promítnout to do vyjednávání o ceně a do podmínek kupní smlouvy.