Tankování plné nádrže až po hrdlo je řidičský přešlap. Vede ke snížení výkonu

Hrozba koroze v nádrži a ředění paliva vodou je jedním z extrémů, zalití uhlíkového filtru je druhým opakem. Toto by řidiči neměli nikdy dělat.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
                   

Extrémy nejsou dobré, nikdy a v žádném odvětví nebo činnosti. Platí to i pro tankování paliva do nádrže automobilu. Někteří řidiči čerpají palivo tak, že i po automatickém vypnutí přísunu paliva, po vycvaknutí spouště tankovací pistole, dotankovávají až nahoru, k víčku nádrže. Jde o stejný zlozvyk, jako je jízda s téměř prázdnou nádrží, lidově označovaná jako jízda na výpary. Je to špatně.

Na čerpacích stanicích řidiči chybují, tankují až moc

Tankování paliva by mělo končit s prvním vypnutím pistole. „První vycvaknutí automatického čerpání paliva je signálem pro ukončení procesu tankování,“ říká odborník na servis evropských a japonských automobilů, pan Pavlíček, a dodává, „samozřejmě (pro hnidopichy) jde o vypnutí po naplnění celé nádrže. Ne situaci, že někdo špatně zasune pistoli do hrdla a ta se vypne pár vteřin po zahájení tankování.“ 

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Co se stane, když řidič naplní nádrž na maximum? Pokud se motorista rozhodne natankovat až po hrdlo nádrže, nenechá dostatek prostoru pro hromadění výparů. „Může se vytvořit podtlak,“ říká expert Pavlíček, „který zabrání vratnému pohybu paliva v systému.“ Palivo v systému neustále cirkuluje, je třeba mít na paměti, že nejde pouze z nádrže do motoru, prochází celým systémem a ochlazuje ho.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Trubka od hrdla k nádrži by neměla být přeplněná, jinak řečeno, řidič by nikdy neměl tankovat zcela do plna. Vždy tak, aby palivo mohlo volně proudit. Navíc tankováním pod víčko může dojít k zatopení odvzdušňovacího systému a také uhlíkového filtru určeného k pohlcování výparů. Dalším závažným důsledkem může být pronikání dráždivého zápachu paliva do interiéru automobilu. Opačný extrém je také nežádoucí, jezdit s téměř prázdnou nádrží je rovněž špatně.

Žádný extrém není dobrý, tankovat příliš, nebo málo

Zejména u starších vozidel se může projevit riziko kondenzace vody. Ta se vysráží ze vzduchu, který je v nádrži. Nemoderní auta, jež mají nádrž z kovu, mohou být zasažena korozí. Navíc voda, která se pak dostane do paliva, zhorší jeho vlastnosti. V zimě může dokonce zamrznout nebo vytvořit krystalky ledu. Ve výsledku nejdříve začne problém se startováním, poté s ucpáním palivového systému, to povede k přiškrcení motoru a skončí snížením výkonu. Nejlepší je tankovat vždy plnou nádrž, ale ne přes hrdlo.

Kolik paliva tankujete vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
137 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články