Tankovat palivo doplna až po okraj nádrže je špatný zlozvyk. Hrozí značné riziko u jakékoliv značky a modelu auta

Tankovat benzín nebo naftu až pod víčko nádrže je hloupé a riskantní. Řidič neušetří, naopak se vystavuje značným problémům.

i Zdroj fotografie: Santeri Viinamäki / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

S cenami pohonných hmot je to v současné době značně jednoduché, jsou vysoké. Nehrozí, že by řidiči byly překvapeni tím, že jim po natankování zbyde nečekaně moc hotovosti v peněžence. Od začátku války na Ukrajině platí status quo, litr nafty a litr benzínu stojí tolik peněz, že se tankování stává noční můrou. Účet za plnou nádrž je srovnatelný s náklady na víkend ve wellness centru.

Ceny nafty a benzínu opět rostou, a to značně

Osobní doprava se stává záležitostí nedostupnou pro řadu lidí. Ti řeší, jak při tankování ušetřit. Matematika mluví jasně, nezáleží na tom, jestli řidič natankuje pět litrů nebo padesát, cena za litr bude vždy stejná. Spekulovat o tom, že ten, kdo natankuje jen pár litrů má lehčí auto, čili nižší spotřebu, tedy ušetří, je hloupé. O to víckrát zase musí jet na pumpu a benzín či naftu spotřebuje na cestu k čerpací stanici.

iZdroj fotografie: iStock

A opačně, i tankovat do plna tak, že palivo téměř přetéká z nádrže, je také chybné. Existuje jeden správný přístup a je vzdálen oběma extrémům. Jedním extrémem je načerpání absolutně plné nádrže, po okraj, Co se stane, když je pohonných hmot v systému zřejmý přebytek? Je-li palivo až pod víčkem, pak tam není dostatečný prostor pro výpary. Vytváří se podtlak, který brání volnému návratu přebytečného paliva cirkulujícího v systému.

Tankování přes limit ohrožuje auto i řidiče

Pokud necirkuluje palivo, nedochází k ochlazování palivového systému. Prostor v přívodním potrubí by měl být neustále volný. Hrozí také zaplavení ventilačního systému s uhlíkovým filtrem. Ten nefunguje a zápach paliva v kabině je jen jedním z dopadů, nutno říct, že tím méně závažným. Jezdit s prázdnou nádrží, takzvaně na výpary, je druhým extrémem. Tam hrozí, jak je obecně známé, nasávání usazenin a nečistot ze dna.

i

Také kondenzace vody ze vzduchu nahromaděného uvnitř. Hlavně u starších aut, kde je nádrž vyrobena z plechu, vede voda ke vzniku koroze. Voda vstupující do paliva může navíc zhoršit jeho kvalitu, v zimních měsících může zamrznout. Následkem toho může dojít k ucpání palivového systému. Ohrožený je hlavně motor. Vznikají potíže se startováním, s nepravidelným chodem motoru, se snížením výkonu.

Existuje pouze jeden správný postup jak tankovat

Jediným správným stylem doplňování paliva je tankování plné nádrže. Nebo alespoň z téměř plné. Nejlepší je načerpat plnou nádrž a přestat ve chvíli, kdy automatický systém na čerpací pistoli poprvé cvakne a ukončí proces čerpání. Nedočerpávat, nesnažit se překonat automatiku. Pak je riziko potíží minimalizováno. A tak či tak, k úspoře peněz za palivo nedojde. 

Jak tankujete palivo do nádrže vy?

Zdroj: WhatCar
Diskuze Vstoupit do diskuze
138 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články