Jedna z nejstarších automobilek na světě ukončila výrobu modelu, který sjížděl z linky přes čtyřicet let. Neodpustitelné.
Tatra Kopřivnice. Značka, ke které mám zvláštní, osobní vztah. Už jenom ten příběh je zajímavý, myslím tak moc, že by stál za zfilmování. Nebyl by o nic méně zajímavý než třeba to, jak se Enzo s Henrym přetahovali o Le Mans. Víte, kdo to byl Hans Ledwinka? Konstruktér a technický ředitel Tatry, do roku 1945. Člověk, který vymyslel koncepci s centrální nosnou rourou. Člověk, který položil základy úspěchu značky, z nichž těží de facto dodnes.
Tatra původně vyráběla osobní auta, dnes je to o náklaďácích
Člověk, kterému po válce díky Benešovým dekretům vyvlastnili majetek. Člověk, jenž se ve snaze majetek uchránit dostal na roky do vězení. Člověk, který vymyslel patent, jejž mu ukradl Ferdinand Porsche. Člověk, který byl nařčen z kolaborace s nacisty. Člověk, jenž z vyhraného sporu s Porschem neviděl ani korunu, protože tou dobou už byl v emigraci v Německu a peníze shrábli komunisti. Fenomenální konstruktér, který byl rehabilitován v roce 1992, čtvrt století po své smrti. Silný příběh, ale o něm tento článek není. Ale o silném příběhu je, legendárního modelu.
Modelu, jenž byl ve výrobě dlouhých 42 let a jehož produkce skončila právě před pár dny. Tatra 815. Většina z nás si vybaví robustní nákladní vůz, který se stal symbolem českého automobilového průmyslu. Po neuvěřitelných 42 letech výroby sjel z linky v Kopřivnici poslední kus této legendy. Ano, je to tak. Poslední Tatra 815-2 Terra, která po instalaci speciální hasičské nástavby míří k českým hasičům, uzavřela jednu z nejvýznamnějších kapitol historie značky Tatra. Jde o konec jedné éry, jež formovala nejen český průmysl, ale i světové vnímání toho, co znamená poctivý nákladní vůz. Možná jsem až příliš nostalgický, ale tohle je nákladní auto, které znám od dětství.
Auto, které jsem kreslil jako kluk, když jsem chtěl namalovat „náklaďák“. Původně se měl model jmenovat jinak. Tedy jmenovat, měl mít jiné označení. Prvotní konstrukční návrh vznikl jako Tatra 157, jako nástupce modelu T148 s kapotovou kabinou. Vývoj začal už na začátku 70. let. V roce 1970 vznikly první prototypy řady Tatra 815. Zezačátku probíhal vývoj civilních verzí pod označením Tatra 157. Paralelně vznikaly vojenské verze a ty nesly označení Tatra 815. Později došlo ke sjednocení označení Tatra 815 pro civilní i vojenské varianty.
Legendární nákladní Tatra se původně měla jmenovat jinak
O tři roky později už byl seskládán první motor řady T3. Ta se stala standardem pro vozy Tatra 815. Pohonné jednotky se vyráběly ve verzích V8, V10 a V12. Jejich moderní, později už elektronicky řízené varianty se používají i v nejnovějších generacích. Kde auto testovat? Kde jinde, v rámci RVHP, než na kruté a mrazy sevřené Sibiři. To už jsme v roce 1978. Roky trvalo, než se objevila auta na veřejnosti, začala osmdesátá léta. V září 1982 roku byly vozy Tatra 815 v premiéře představeny na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně.
Sériová výroba vozidel modelu Tatra 815 byla zahájena hned v lednu dalšího roku. Poslední vyrobený kus, který se pyšní prodlouženou čtyřdveřovou kabinou, osmiválcovým motorem Tatra T3-928 a podvozkem v konfiguraci 6×6, je tak důstojným zakončením této slavné řady. A co je na tom nejlepší? Tento vůz bude i nadále sloužit – tentokrát jako hasičský speciál. Od začátku výroby v osmdesátých letech se stala Tatra 815 doslova všudypřítomnou.
V dobách socialismu byla armáda zásadním odběratelem
Vojenské verze tvořily páteř československé armády, civilní varianty dominovaly na stavbách a v průmyslu. A v dálkových rallye. Kdo by si nepamatoval slavné dakarské speciály, které v 80. a 90. letech sbíraly úspěchy na Rallye Paříž–Dakar? První start přišel už v roce 1986, kdy Tatra vyslala dva závodní speciály, a o dva roky později přišlo první vítězství. Posádka Loprais, Stachura a Mück tehdy s vozem Tatra 815 VD 4×4 doslova ovládla soutěž a zapsala se do historie. Tatra 815 prošla během své dlouhé historie několika zásadními úpravami.
V roce 1989 přišla modernizovaná verze, která přinesla vylepšené motory a další technické inovace. V 90. letech se objevila první vozidla označovaná jako Tatra 815-6 určená pro zahraniční zákazníky. Byla odvozená od řady 815-2. Šlo o auta s instalací kapalinou chlazených pohonných jednotek. Vozy mířily do Spojených arabských emirátů či do Izraele. Po další modernizaci se objevily specifikace s novým obchodním označením Tatra 815-2 TERRN°1.
Následovaly automobily Tatra 163 Jamal a Tatra 815-2 Armax. Začátkem nového milénia Tatra uvedla na trh další evoluce modelu Tatra 815-2 TERRN°1. Následoval jeden facelift, v roce 2016 druhý facelift modelu Tatra 815-2 TERRN°1. S rokem 2018 je spojen začátek výroby a dodávek poslední evoluce s označením Tatra 815-2 Terra. Dalším milníkem pak už je rok 2025, rok, kdy přišel konec výroby modelové řady Tatra 815. Výroba skončila, její legenda bude žít dál.