Už žádné zírání do telefonu za jízdy. EU se od roku 2024 postará, aby na řidiče dohlíželo jeho vlastní auto

Může samotný a soukromý automobil porušovat soukromí řidiče a kontrolovat ho? Ano, může, a za rok dokonce povinně bude.

i Zdroj fotografie: Jakub Maciejewski / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Evropská unie nás nenechává v klidu, stále se něco děje. Lakonicky řečeno. V polovině minulého roku oznámila EU nové požadavky na bezpečnostní systémy do nových osobních automobilů. Ty aktuálně upřesnila zveřejněním detailů k daným řešením, která mají do roku 2038 zachránit životy až 25 000 lidí. Evropská komise již řadu let postupně předepisuje výrobcům aut povinnosti aplikovat různé bezpečnostní systémy.

Omezení, zdražení, udávání. Je to pro naše dobro!

Na jednu stranu to pak zvyšuje cenu aut, na druhou to dělá silnice bezpečnější. I když je otázkou, jak moc, protože vyčíslit to zcela nelze. Navíc je zde stále masivní podíl ojetých aut, která tyto systémy nemají. Podle analýzy nejnovějších předpisů by mělo zavedení bezpečnostních novinek do roku 2038, tedy v následujících patnácti letech, zachránit až 25 000 životů a dalších 140 000 lidí uchránit před vážným zraněním.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Jestli je to hodně, nebo málo, to asi nelze říci. V případě osobního pohledu na věc je i jeden život, pokud je to ten vlastní nebo blízkého člověka, stojí za to uchránit za každou cenu. EU o tomto zjevně nehodlá spekulovat. Mezi systémy, které by měly být povinné od července 2024, patří inteligentní omezovač rychlosti, systém sledování pozornosti řidiče, couvací kamera nebo senzory a takzvaná černá skřínka.

Velký bratr se rozšiřuje, soukromí nebude ani v autě

Zařízení, které zaznamenává parametry auta a pomáhá po nehodě rekonstruovat její průběh. Vše ostatní je asi jasné, až na to sledování pozornosti řidiče, co přesně by to mělo být. V některých autech je sledování pozornosti řidiče už zavedeno, ale doteď nebyly žádné unifikované parametry nebo normy, jak k věci přistupovat a co sledovat. Evropská komise rozhodla, že se budou od roku 2024 standardizovat parametry a vše bude fungovat na bázi kamery či kamer sledujících pohyb očí řidiče.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Mělo by jít jen o oční bulvy, zřejmě v rámci zachování soukromí a nepatřičnosti rozpoznání obličeje. Dá se předpokládat, že systém bude z různých kamer a čidel sledovat řidiče a analyzovat jeho chování. A pak bude výstražně blikat, pípat, bzučet, pokud motorista udělá něco špatně – zavře oči na delší čas, než je mrknutí oka, překročí rychlost o 20 km/h, podívá se na delší čas mimo přední zorné pole apod.

Auto samo vyhodnotí, jestli se řidič věnuje řízení. Vážně?

Takže když někdo mrkne za jízdy na mobil, má problém. Dobře, to se dá přijmout, dívat se na mobil nelze, ale co třeba ovládání vozu na středovém displeji? Co rychlý pohled na dítě či spolujezdce? Kdo rozhodne o tom, jak dlouhý pohled je bezpečný a který už ne? Celé to zavání už dost určitou snahou o totální nadvládu systému nad občany. Jednou spornou věcí je, že v Evropě se zblázníme z bezpečnosti a budeme platit za drahá auta, zatímco zbytek světa si bude dál v klidu jezdit tak, jak se mu zlíbí.

Další otázka je, jak daleko je od „přátelského“ varování před únavou do šmírování a záměrného zasahování do svobod a práv člověka? Bude se vše nahrávat a zaznamenávat, viz černá skřínka, takže řidič vlastně ve svém soukromém autě nebude mít žádné soukromí? Jak dlouho bude trvat, než bude systém upraven tak, aby řidiče online udal nejbližší hlídce policie? Nebo mu rovnou z platební karty, která bude nutná ke spárování řidiče s vozidlem, odečetl pokutu?

K online udávání a automatickému placení pokut jen krůček

Co když řidič pojede se zraněným dítětem rychle do nemocnice, dovolí mu to auto vůbec? Nutno se také ptát, jestli jsou zdroje na to vyrábět další systémy, které dosud nebyly zapotřebí. Znamená to navýšení těžby potřebných materiálů, dopravu přes celou zeměkouli, vyšší emise CO2 při výrobě a zpracování. Stojí to za to, není to ve výsledku větší zlo? A nakonec možná trochu kacířská, ale přesto relevantní věc.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Pokud se člověk stane nevinnou obětí nehody, je to tragédie a není to dobře. Ale pokud někdo jede rychle a zabije se vlastní vinou, nejedná se přesně o ten případ, kdy dochází k přirozenému výběru? Na jedné straně tady je snaha omezovat úmrtí, na druhé straně se planeta přelidňuje. Zdá se, že toto je další nenápadný způsob, jak omezit svobodu lidí, připravit je o peníze a možnost osobní volby a zároveň ještě více zatížit planetu.

Co říkáte na nové EU předpisy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
114 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články