Telefon za volantem auta se může legálně užívat. Řidiči si jen nikdy nepřečtli zákon, tak jsme to udělali za ně

Telefonovat za volantem se může, pokud řidič ví, co přesně říká zákon. Při jízdě to ale není, na to pozor.

i Zdroj fotografie: Policie
                   

Mobilní telefony se staly nedílnou součástí našeho života, ať už jsme kdekoli. Bohužel někteří řidiči je používají i za jízdy. To představuje vážné riziko pro bezpečnost na silnicích. Nejenom u nás, všude. Aktuálně tento problém rezonuje polským řidičským prostředím. Přestože si většina lidí uvědomuje, že je to v rozporu se zákony, tento problém stále přetrvává. Řidiči prostě a jednoduše stále dokola a dokola sahají po mobilu, když řídí auto.

Nehody se stávají, velmi často zbytečně, kvůli telefonování

Statistiky dokazují, že až každá čtvrtá dopravní nehoda v Polsku je způsobena používáním mobilního telefonu za volantem. To dokládá vážnost tohoto problému. Lidé nevěří, že i krátký pohled na displej telefonu může znamenat riziko dopravní nehody. Poláci mohou podle zákona telefonovat ve dvou případech: prvním je propojení telefonu s palubním systémem pomocí kabelu nebo Bluetooth.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Druhou možností je použití držáku na telefon v autě a přepnutí telefonu do režimu hlasitého telefonování. Řidiči to neřeší. Dostávají pokuty nebo bourají. A to i přes možnost pokuty ve výši v přepočtu 2 500 Kč. Asi je to pro ně málo. K tomu je ale 12 trestných bodů, tedy polovina možného maxima. Jak je tomu u nás? Zákon o silničním provozu (č. 361/2000 Sb.) stanovuje, že řidič nesmí při jízdě vozidlem držet v ruce nebo jiným způsobem telefonní přístroj nebo jiné hovorové nebo záznamové zařízení. I u nás jde o téma aktuální a rozšířené.

Hrozivě vypadající nehoda: Poznáte alespoň tovární značku havarovaného vozu?

Nicméně pravidla ohledně používání telefonu za jízdy nemusí být tak jednoznačná, jak by se mohlo zdát. Zákon o silničním provozu sice vymezuje, co řidič nesmí. Ale de facto tím říká, co smí. Znamená to, že pokud je telefon umístěn v držáku na předním skle a řidič ho fyzicky nedrží, je v souladu se zákonem. Ano, ale nesmí mít mobil v zorném poli. Nicméně je tady další věc, pokud je mobil umístěný mimo výhled řidiče.

Při jízdě se to nesmí, ale na červené na semaforech to neplatí

Zákon o provozu na pozemních komunikacích stanoví, že řidiči mají povinnost plně se věnovat řízení vozidla a sledovat situaci v provozu na pozemních komunikacích. To znamená, že i když telefon není v ruce, používání mobilu za jízdy může rozptylovat pozornost řidiče od silnice a být tak v rozporu se zákonem. A teď je tady ještě jedna věc. Ono „při jízdě“. Jinak řečeno, pokud řidič sáhne po telefonu pokaždé, když zastaví na semaforech na červenou, je to de jure v pořádku.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Nejde tedy úplně o mezeru, jak bylo naznačeno v titulku. Spíše o nejednoznačnost. A pozor, z naší strany nejde o žádný návod k porušování zákona. Naopak. Nicméně zase je tady další problém. Pozornost, plynulost provozu. Sledovat jedním okem semafor a druhým telefon nejde. Motorista za chvíli ztratí přehled a nevšimne si, když padne zelená. Zbytečně pak zvyšuje napětí, zvyšuje agresi. Jet totiž za tímto „telefonistou“ je za trest. Když na každém semaforu „zaspí“ a člověk tak zbytečně tráví na křižovatkách víc času, než by bylo potřeba.

Audi se rozhodlo pro konec. Co se děje a jak se to dotkne českých zákazníků?

V závěru je třeba zmínit, že mnoho expertů se domnívá, že zákony by měly být jednodušší a jasnější. Tak, aby se minimalizoval nejednoznačný výklad. Přestože používání telefonu v držáku může být vnímáno jako neškodné, není tomu tak. Mimochodem od mobilu v držáku už je jen krůček k integrovanému dotykovému displeji přímo od automobilky. Také to není ukázka bezpečnosti. Avšak jedno je jisté, telefonovat za jízdy, prosím, ne.

Telefonujete za jízdy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
109 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články