Tesla ztrácí a německý trh odráží to, jak jsou kroky majitele automobilky pro svět skutečně neakceptovatelné. Hodnota značky klesá.
Mám kamaráda a bývalého spolupracovníka, který žije už pětadvacet let v Německu. Navíc je to člověk, který se zabývá také automobily. Věnuje se opravám, nákupu a vývozu ojetin. Za redakci AutoŽivě s ním velmi často řešíme vzájemné rozdíly mezi českým a německým trhem, konzultujeme odlišnosti. Nedávno jsme řešili zajímavou věc. Jak se němečtí zákazníci odvracejí od elektrických automobilů, respektive jak velmi detailně rozlišují mezi německými výrobci a produkcí jiných značek. Musím upřesnit, že kolega žije v Bavorsku.
Německý trh se mění a elektrická auta značky Tesla nechce
To je tak trochu „jiné Německo“. Ve smyslu ekonomické a financí jistoty a kvality života. Představit si to lze asi takto. Vystoupí ze svého Ranger Roveru, nechá tašku vzadu na sedadle, nezamkne. A po upozornění řekne, že „my tady nemusíme zamykat“. Tohle udělat jinde, třeba ve Wuppertalu, člověk přijde nejenom o zavazadla, ale i o auto. Jestli tím narážím na silnou tamní arabskou komunitu, to samozřejmě v rámci „korektnosti“ neřeknu.
Kolega a expert sleduje dlouhodobě vývoji na trhu, pro jeho práci importu-exportu aut je to nezbytné a podělil se s redakcí AutoŽivě o své zajímavé poznatky. Dlouhodobě prý vnímá obavu Němců z elektrických aut. Nicméně Bavoráci prý spíše řeší obavu z toho, co neznají, než že by se báli elektřiny jako takové. Takže elektromobily tam člověk potká, ale jsou to zejména vozy značky BMW, popřípadě u těch bohatších řidičů třeba Porsche Taycan. Donedávna tam byla prý populární i Tesla, což se ale prý mění.
Nejenom podle našeho německého spolupracovníka, ale i z dalších zdrojů a pramenů je patrné jedno. Tesla, jakkoli považovaná za průkopníka elektromobilů, čelí v Německu vážné krizi. Nejnovější průzkum ukázal tvrdý verdikt, 94 % respondentů si Teslu neplánuje koupit. A co to znamená? Jednoduše řečeno, němečtí řidiči se od značky Elona Muska odvracejí a dávají přednost jiným automobilkám. Pro Teslu, která se dlouho těšila oblibě na evropském trhu, je to rána, která může mít dalekosáhlé důsledky. Pokud nejde o BMW nebo Porsche, pak se prý také Němci dívají po VW, ale i některých dalších značkách.
Němci jsou konzervativní, a na minulost ještě nezapomněli
Německých, prý ale také zvládnout vyzkoušet „nějakou Čínu“. Jak se vyjádřil náš německý spolupracovník. Německo bylo pro Teslu vždy klíčové. Zatímco ještě před pár lety elektromobily v Německu zažívaly boom, loňský rok přinesl zlom. Statistiky ukázaly meziroční propad, některé zdroje uvádějí rozdíl blížící se jedné třetině. Tesla je na tom ještě hůř. Registrace jejích vozů v Německu jí klesly v loňském roce a trend pokračoval i během prvních dvou měsíců roku 2025. To došlo k dalšímu poklesu.
Jedním z hlavních důvodů, proč se Němci od Tesly odvracejí, jsou podle našeho názoru kontroverzní kroky Elona Muska. Němcům vadí jeho vměšování do politiky. Jak té americké, tak vliv na německou politiku prostřednictvím údajné podpory krajně pravicové strany AfD. Na inauguraci Donalda Trumpa použil Musk gesto, které někteří interpretovali jako nacistický pozdrav. Musk tato obvinění odmítl, ale flek na jeho reputaci už byl.
Elon Musk to nemá snadné, jeho činy jsou kontroverzní
Nutno říct, že i mnoho desítek let po druhé světové válce se Němci stále se svou minulostí nedokázali vyrovnat. A vše, co s tím souvisí, je pro ně velmi citlivé. Jistě, zákazník možná nebude řešit, jestli majitel firmy někdě mával rukama tak či onak, pokud bude jeho auto výborné. Tady by člověk asi nemohl sednout do žádné 911, ani košile Ferdinanda Porsche nebyla bez flíčku, a byla spíše hnědá než bílá.
Ale Musk je kontroverzní. Ne že ne. Redakce AutoŽivě má tak do svého německého spolupracovníka zprávy, že než Teslu, koupí se tamní raději českou Škodu. Jestli bude vývoj pokračovat tímto směrem, ukáže čas. A také akciový trh. Jakýsi „větší a větší bojkot amerického zboží“ obecně je ale patrný, nejenom mezi elektromobily.