Test z autoškoly s jedním chytákem. Nikdo neprojde, pokud nezná důležitou „maličkost“ z pravidel. Troufnete si?

Pražákům je hej, ty v Praze nezablouděj, ovšem znalosti o tom, jak je to s předností tramvají, ani sami Pražáci nemají. O Brně nemluvě

i Zdroj fotografie: AutoŽivě
                   

Tramvaje, tramvaje, tramvaje. Věčné téma, které řidiče povětšinou děsí, zejména ty z měst, kde není tramvajový provoz. A i motoristé, kteří jsou na tramvaje zvyklí, velmi často chybují. V tom „lepším“ případě tak, že dávají tramvajím přednost i v místech a situacích, kdy tramvaj přednost nemá. Typickým příkladem je situace vyobrazená na naší grafice. Pro všímavé a precizní čtenáře se smyslem pro detail upozornění, že obrázky a grafiky nejsou přesným zobrazením reality.

Jediný dopravní prostředek má přednost, tramvaj to není

Jde o schématické znázornění dopravní situace tak, aby byl vysvětlen problém, nicméně nejsou v grafice všechny značky či semafory, které by jinak ve skutečnosti na místě byly. Stejně tak nemusí odpovídat realitě velikosti jednotlivých objekt na obrázku a jejich vzájemné měřítko. Na obrázku je křižovatka, kdy osobní automobil modré barvy jede rovně. A v protisměru mu cestu křižuje tramvaj. Ta zahýbá z pohledu řidiče tramvaje doleva. A otázka v textu autoškoly by zněla, jak se zachová řidič modrého osobního auta.

iZdroj fotografie: Libreshot

Tři možnosti a první říká, že jede současně s tramvají. Druhá varianta nabízí, že osobní auto má přednost v jízdě před tramvají, tedy projede křižovatku jako první. A třetí možností je, že řidič osobního auta musí dát tramvaji přednost. Tedy ta projede křižovatkou jako první a pak teprve vjede do křižovatky řidič osobního auta. I když by člověk nevěděl a neznal pravidla provozu, chápe, že první možnost není reálná.

Test z autoškoly maximálně složité křižovatky s mnoha pruhy. Platí semafory, značky nebo čáry na silnici?

Vzhledem ke křížení kolejí a vozovky nemohou jet auto a tramvaj současně, došlo by k nehodě. Tak co je tedy správně? Je třeba vědět, že tramvaj není vozidlo s absolutní předností ani právem přednostní jízdy. Skutečně ne. Je to normální účastník provozu. Ovšem právní úprava myslí na technickou povahu tohoto kolejového vozidla a přizpůsobuje jí některé drobnosti.

Záleží na dopravních značkách, bez nich musí tramvaj čekat

Technickou povahou je myšleno to, že tramvaj prostě nemá kam uhnout, je vedena kolejemi. A nezastaví na místě tak rychle, jako osobní automobil. Existuje dopravní prostředek s předností, a to je vlak. Ale to je úplně jiná liga. Pro tramvaj platí stejné dopravní značky jako pro řidiče aut. A tím je v zásadě řečeno skoro vše. Pokud tramvaj přijíždí po vedlejší ke křižovatce bez světelných signálů a chce přejet hlavní, musí dát přednost autům na hlavní.

iZdroj fotografie: AutoŽivě

Tramvaj také dává přednost protijedoucím vozidlům při odbočování vlevo, pokud není dopravní značkou uvedeno jinak. Takže je to jasné. Je v podstatě jediná výjimka, a to že tramvaj má přednost vždy, pokud jede souběžně a auto se chystá odbočit přes její trasu. Případně vjet na tramvajový pás tam, kde je to dovoleno. Tramvaj má také přednost v případech, že odbočuje vlevo nebo vpravo přes směr jízdy auta, a to jede podél ní.

Řešením je tedy odpověď druhá, v dané situaci má přednost auto před tramvají. Ovšem pozor, chyták je, pokud by na místě byly dopravní značky tak, jak je to navozeno v druhém modelovém případě. Modré osobní auto má před sebou značku Dej přednost v jízdě. Tedy tady situace bude zcela opačná, tramvaj má přednost a auto musí čekat. Je to chyták, který když přehlédnete, přijdete u zkoušky v autoškole o body.

Víte, jak je to s tramvajemi?

Zdroj: DPMO
Diskuze Vstoupit do diskuze
150 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články