Pražákům je hej, ty v Praze nezablouděj, ovšem znalosti o tom, jak je to s předností tramvají, ani sami Pražáci nemají. O Brně nemluvě
Tramvaje, tramvaje, tramvaje. Věčné téma, které řidiče povětšinou děsí, zejména ty z měst, kde není tramvajový provoz. A i motoristé, kteří jsou na tramvaje zvyklí, velmi často chybují. V tom „lepším“ případě tak, že dávají tramvajím přednost i v místech a situacích, kdy tramvaj přednost nemá. Typickým příkladem je situace vyobrazená na naší grafice. Pro všímavé a precizní čtenáře se smyslem pro detail upozornění, že obrázky a grafiky nejsou přesným zobrazením reality.
Jediný dopravní prostředek má přednost, tramvaj to není
Jde o schématické znázornění dopravní situace tak, aby byl vysvětlen problém, nicméně nejsou v grafice všechny značky či semafory, které by jinak ve skutečnosti na místě byly. Stejně tak nemusí odpovídat realitě velikosti jednotlivých objekt na obrázku a jejich vzájemné měřítko. Na obrázku je křižovatka, kdy osobní automobil modré barvy jede rovně. A v protisměru mu cestu křižuje tramvaj. Ta zahýbá z pohledu řidiče tramvaje doleva. A otázka v textu autoškoly by zněla, jak se zachová řidič modrého osobního auta.
Tři možnosti a první říká, že jede současně s tramvají. Druhá varianta nabízí, že osobní auto má přednost v jízdě před tramvají, tedy projede křižovatku jako první. A třetí možností je, že řidič osobního auta musí dát tramvaji přednost. Tedy ta projede křižovatkou jako první a pak teprve vjede do křižovatky řidič osobního auta. I když by člověk nevěděl a neznal pravidla provozu, chápe, že první možnost není reálná.
Vzhledem ke křížení kolejí a vozovky nemohou jet auto a tramvaj současně, došlo by k nehodě. Tak co je tedy správně? Je třeba vědět, že tramvaj není vozidlo s absolutní předností ani právem přednostní jízdy. Skutečně ne. Je to normální účastník provozu. Ovšem právní úprava myslí na technickou povahu tohoto kolejového vozidla a přizpůsobuje jí některé drobnosti.
Záleží na dopravních značkách, bez nich musí tramvaj čekat
Technickou povahou je myšleno to, že tramvaj prostě nemá kam uhnout, je vedena kolejemi. A nezastaví na místě tak rychle, jako osobní automobil. Existuje dopravní prostředek s předností, a to je vlak. Ale to je úplně jiná liga. Pro tramvaj platí stejné dopravní značky jako pro řidiče aut. A tím je v zásadě řečeno skoro vše. Pokud tramvaj přijíždí po vedlejší ke křižovatce bez světelných signálů a chce přejet hlavní, musí dát přednost autům na hlavní.
Tramvaj také dává přednost protijedoucím vozidlům při odbočování vlevo, pokud není dopravní značkou uvedeno jinak. Takže je to jasné. Je v podstatě jediná výjimka, a to že tramvaj má přednost vždy, pokud jede souběžně a auto se chystá odbočit přes její trasu. Případně vjet na tramvajový pás tam, kde je to dovoleno. Tramvaj má také přednost v případech, že odbočuje vlevo nebo vpravo přes směr jízdy auta, a to jede podél ní.
Řešením je tedy odpověď druhá, v dané situaci má přednost auto před tramvají. Ovšem pozor, chyták je, pokud by na místě byly dopravní značky tak, jak je to navozeno v druhém modelovém případě. Modré osobní auto má před sebou značku Dej přednost v jízdě. Tedy tady situace bude zcela opačná, tramvaj má přednost a auto musí čekat. Je to chyták, který když přehlédnete, přijdete u zkoušky v autoškole o body.