Jak je možné, že dochází k porušování předpisů, když je situace jasná a přehledná? Řidiči ignorují jeden zřejmý fakt a předpis.
Jak může být v testu autoškoly úspěšný absolutní začátečník bez zkušeností? A naopak ostřílený mazák a řidič se stovkami tisíc najetých kilometrů pohoří. Jednoduše, jde o pokoru, dodržování předpisů, znalost legislativy a ochotu dodržovat ji. Nicméně je třeba upřesnit jednu věc. V testu by možná i zkušení řidiči uspěli, nicméně ve skutečnosti by se jistě dobrá polovina zachovala zcela opačně proti správné testové odpovědi.
Jedna rovná komunikace, a přesto tam lidi přicházejí o body
Analýza grafiky a situace na obrázku prozradí víc. Pro všímavé a precizní čtenáře se smyslem pro detail upozornění, že obrázky a grafiky nejsou přesným zobrazením reality. Jde o schematické znázornění dopravní situace tak, aby byl vysvětlen problém, nicméně nejsou v grafice všechny značky či semafory, jež by jinak ve skutečnosti na místě byly. Stejně tak nemusí odpovídat realitě velikosti jednotlivých objektů na obrázku a jejich vzájemné měřítko. Mluvíme-li velmi často v tomto druhu článku o křižovatkách, tak tady je to tak jednoduché, že to jednodušší už ani být nemůže.
Nejde o křižovatku, ale o rovnou komunikaci. Rovná silnice a na ní semafor, který řeší kyvadlový typ provozu. Na jednom z pruhů je totiž překážka, práce na silnici. Otázka v autoškole by pak zněla jednoduše, jak se zachová řidič modrého auta? První odpověď říká, že může jet dál, protože situace je dostatečně přehledná. V protisměru není žádné vozidlo, takže není třeba respektovat signál „Stůj“ v podobě červeného světla.
Druhá možnost je, že řidič zastaví v takové vzdálenosti, aby umožnil průjezd možným protijedoucím vozidlům a počká na signál „Volno“. Třetí variantou je, že neřeší signál „Stůj“ a projede úsek zvýšenou rychlostí, aby byl ve zúžení co nejkratší dobu. Správně je samozřejmě odpověď číslo dvě. To, že jde o dočasné dopravní značení, není důvodem, aby je řidiči nerespektovali. Naopak. Existují příklady z praxe z podobných míst, kde motoristé projížděli semafor na červenou tak často, že si tam stoupla hlídka policie a vybrala desítky tisíc korun na pokutách.
Test možná udělají, ale na silnici dostanou pokutu a body
Co je pro řidiče horší, udělila vysoký počet trestných bodů. Například na komunikaci mezi Jabloncem a Tanvaldem. „Oprava komunikace I/14 s sebou přinášela řadu dopravních omezení,“ říká policejní zpráva, „pro řidiče se jedná o velmi nepříjemné zdržení, které přináší řada semaforů.“ Jde samozřejmě o to, že semafory usměrňují provoz do jednoho jízdního pruhu komunikace, a to z důvodu práce v její druhé polovině.
Kdyby zde semafory nebyly, bylo by nutné provést podle policie rozsáhlé objížďky, jež by dopravu ještě více zkomplikovaly. „Tuto skutečnost si však nechtěla připustit celá řada řidičů, kteří při průjezdu této silnice velmi často riskují,“ informuje policie. „Nekázeň řidičů přináší řadu kolizních situací, jež se policisté rozhodli řešit zásadním způsobem.“
Na místě hlídkovali policisté u těchto semaforů a všechny řidiče, kteří jeli na červenou, po zásluze potrestali. Co řidičům jedoucím na červenou hrozí? Od letošního roku je bodový systém přísnější. A jízda na červenou patří mezi takzvané závažné přestupky s pokutou od 4 500 do 5 000 Kč na místě a od 7 000 do 25 000 Kč ve správním řízení. Body, to je nejvyšší možná kategorie, a to 6 trestných bodů. A k tomu zákaz řízení na 4 až 6 měsíců.
Problém tedy je, že řidiči vědí, že projet červenou nesmí, ale udělají to, protože spěchají. Naopak začátečník červenou neprojede. Jiný případ by samozřejmě byla situace, jako je na druhém obrázku. Tam není semafor. Vozidla v pruhu s překážkou mají povinnost dát přednost. Verze se semaforem je ale jasná a spekulovat o tom, že je červená, ale v protisměru nic nejde, samozřejmě nelze.