Může to vypadat jako fikce, ale je to pravda, existuje situace, kdy řidič nemusí zastavit na STOPce. Může ji rovnou projet.
Stopka je tak trochu strašák. Řidiči jsou z ní v panice. Mají hrůzu z toho, že nezastaví. A tak se děje to, že třeba v koloně auta zastavují pokaždé, když auto před nimi projede. A podobně. Jistě. Jedno vím, a to je jisté. Dát přednost v jízdě je základní pravidlo silničního provozu. Porozumění, jak to udělat správně, je klíčové pro bezpečný pohyb na silnicích. Dát přednost, anebo zastavit a dát přednost.
Dvě značky s podobným významem, rozdíl je vlastně jen jeden
Obě tato pravidla jsou znázorněna dvěma odlišnými dopravními značkami. Osmistranná značka „Stůj, dej přednost v jízdě!“ a trojúhelníková značka „Dej přednost v jízdě!“ jsou rozdílné na první pohled. A mají i odlišný smysl. U „přednosti“ není třeba zastavit, u „stopky“ ano. Přesto to řada motoristů nechápe. Respektive v kontextu různých situací neví, co dělat a jak rychle a správně na silnici reagovat. Pojďme to rozklíčovat. Zákon o silničním provozu definuje pojem „dát přednost v jízdě“ velmi přesně.
Řidič má povinnost nezahajovat ani neprovádět jízdní úkony, pokud by tím donutil řidiče, který má přednost, náhle změnit rychlost nebo směr jízdy. To znamená, že nestačí jen zpomalit, ale je třeba se plně přesvědčit, že vozidlo jedoucí po hlavní silnici může pokračovat bez nutnosti přizpůsobovat svou jízdu situaci. Klíčová situace je, když je křižovatka označena značkou „Stůj, dej přednost v jízdě!“. Pravidlo „dát přednost“ v tomto případě nezahrnuje pouze povinnost nezahájit manévr. Je nutné zastavit na místě, odkud má řidič dostatečný výhled do křižovatky.
A teď už jsme v situaci, kdy se na věc můžeme podívat přímo, tak říkajíc prakticky. Jak jsem zmiňoval, že řidiči zastavují pokaždé, když auto před nimi od stopky odjede, není to potřeba. Stačí zastavit jednou, i když jste třeba třetí auto, nemusíte už zastavovat, když ta dvě auta před vámi odjedou. Musí být ale naplněna podmínka, že máte dostatečný výhled do křižovatky.
Zastavit se musí, ale stačí jednou a ne pořád dokola a dokola
Je skutečně důležité si uvědomit, že zastavení na „STOPce“ neznamená automaticky zastavit až na hranici křižovatky. Zákon opravdu stanovuje, že řidič musí zastavit na místě, kde má potřebný rozhled. To znamená i zastavení relativně daleko před samotnou křižovatkou. Pokud řidič zastavil před křižovatkou a měl dostatečný výhled na projíždějící vozidla, nemusí znovu zastavit u samotné hranice křižovatky.
Znovu to opakuji, vím, ale je to důležité. Zásadně to může pomoci plynulosti provozu. Opravdu si to prosím uvědomte, pokud mi nedůvěřujete, podívejte se do zákona. Je to tak. Jestliže se nacházíte ve frontě za dalšími auty, nemusíte znovu zastavovat. Při splnění podmínky, že jste již předem měli dostatečný výhled na provoz na hlavní silnici. Další problém, který řidiči před značkou s nápisem STOP mají.
Zákon přesně neříká, na jak dlouho musí auto skutečně zastavit
Nevědí, na jak dlouho zastavit. Zákon explicitně neuvádí přesný časový údaj, délku zastavení, která by byla považována za dostatečnou. Připouštím, že to může v praxi vyvolávat nejasnosti. Zastavení vozidla je zákonem definováno jako přerušení jízdy. To znamená, že se kola přestanou točit. Když budu uvažovat logicky. Jestli to bude na zlomek vteřiny či na půl minuty, to zákon neřeší. Tak a teď ke křižovatce, která je opravdu komplikovaná a zapeklitá. Mám tady grafiku ve dvou verzích. Pro všímavé a precizní čtenáře se smyslem pro detail upozornění, že obrázky a grafiky nejsou přesným zobrazením reality.
Jde o schematické znázornění dopravní situace tak, aby byl vysvětlen problém, nicméně nejsou v grafice všechny značky či semafory, které by jinak ve skutečnosti na místě byly. Stejně tak nemusí odpovídat realitě velikosti jednotlivých objektů na obrázku a jejich vzájemné měřítko. Jde vlastně o dvě křižovatky za sebou a otázky, jak se na nich řidič má chovat a kdy a kde musí zastavit. Když se podíváme na situaci, kde je více aut, budu ji sledovat z pozice nejprve modrého osobního auta. Má povinnost dát přednost, zastavit. To právě teď dělá.
Podmínkou je dostatečný výhled, pak řidič nemusí zastavit
Jakmile projedou auta po hlavní komunikaci, řidič se může rozjet a přejet na další křižovatku. Tam, pokud pojedou opět auta, má povinnost znovu dát přednost. Teď z výhledu žlutého auta. To stojí za modrým. Pokud skutečně stojí, řidič splnil zákonnou povinnost tím, že přerušil jízdu. Jakmile tady odjedou auta na hlavní, rozjede se modrý automobil a žlutý může jet hned za ním.
Pokud má řidič žlutého auta dostatečný výhled, může v podstatě kopírovat chování modrého automobilu. Varianta druhá. Velmi, skutečně velmi podobná situace. Rozdíly tady ale jsou, upozorním na ně. Jde o nákres, kde je pouze tyrkysovém auto. Jde o dvě křižovatky za sebou. Nikde nejsou žádné budovy, žádné stromy, představme si ideální rovinu bez překážek, s optimálním výhledem do všech stran.
Kdo nesplní povinnost a nedá přednost, dostane 4 trestné body
Jak obě křižovatky řidič tyrkysového auta projede? Aby splnil podmínky, které říká zákon, na první křižovatce musí zastavit. To už víme. Musí přerušit jízdu, jinak řečeno kola se nesmí točit. Pokud má ale dostatečný výhled, a teď pozor, nemusí na druhé křižovatce s druhou značkou STOP zastavit. Podmínku o zastavení, o přerušení jízdy, splnil tím, že zastavil na první křižovatce. Pokud to tedy formuluji jinak, je to křižovatka se značkou „Stůj, dej přednost v jízd“, kde řidič nemusí zastavovat a může ji rovnou projet.
Znovu důrazně opakuji, že musí mít optimální rozhled do všech stran. V opačném případě porušuje zákon. A podle nového bodového systému je nedání přednosti za 4 trestné body. To znamená, že stačí třikrát toto porušit, a řidič přijde na čas o řidičský průkaz. Závěrem chci říct jediné, neberte toto jako striktní a jednoznačný návod. Tím tento článek není. Je ale motivací k tomu, abyste co nejvíce věnovali pozornost bezpečnosti, plynulosti provozu. Tam, kde je povinnost zastavit, abyste zastavili. Ale naopak v místech, kde to lze, jste plynulosti provozu pomohli.