2 000 km s VW Golf: Konečně vím, proč ho český národ miluje i nesnáší

Také si všímáte toho, kolik Golfů v různých generacích jezdí po našich silnicích? Nebo dokonce právě o tomto voze uvažujete v rámci výměny starého vozu za novější? Třeba vám v rozhodování pomůže můj ostrý test této ikony.

i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
Dalších 17 fotografií
Dalších 17 fotografií
                   

Vždycky jsem si říkal, co majitele Volkswagenu Golf na svém čtyřkolém oblíbenci tolik fascinuje a proč jsou tomuto modelu až extrémně věrní. Mimochodem víte, že Golf byl v roce 2023 desátým nejprodávanějším novým autem vůbec? Ano, prodalo se jich téměř 5 500 (celosvětově pak 230 000 kusů) a pro srovnání – absolutního vítěze v prodejích mezi novými automobily Škody Octavie se prodalo v naší zemi vloni bez mála 22 000 kusů. Tedy jen čtyřikrát tolik, co vozů VW Golf. Je vážně Golf tak skvělý? Pokusím se to rozklíčovat ve svém detailním testu.

Název modelové řady Golf vznikl odvozením od Golfského proudu (Golf Strom). Ovšem v některých částech světa se první generace prodávaly pod docela jinými názvy. Například v USA to byl původně Rabbit (králík) a v Mexiku zase Caribe. Tento vůz spadá do kategorie nižší střední třídy a jeho výroba začala již v roce 1974. Dnes se VW Golf prodává již ve své osmé generaci s tím, že se očekává, že devátá generace bude již pouze elektrická.   

Nepříliš výkonný motor s pěkným zvukem

Když jsem se rozhodl Golfa testovat, vzal jsem si na mušku právě poslední osmou generaci, a to v podobě modelu 1,5 TSi z roku 2020. Tento pohledný hatchback má pod kapotou benzínový přeplňovaný čtyřválec s řekněme takovým průměrným výkonem 96 kW (130 koní) a točivým momentem 200 Nm. Motor dokáže vozu udělit zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,5 vteřiny, což vítám pro svižnější a cekem zábavnou jízdu, ale především stále ještě bezpečnou ve smyslu bezpečného předjíždění. Vnímám přívětivou agilitu motoru, který se v tomto případě snaží pracovat, co mu to jen výkon dovolí.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

Čtyřválec tu má opravdu pěkný kultivovaný zvuk a líbí se mi i ve vyšších otáčkách, do nichž je třeba motor vytáčet, pakliže si chci užít trochu dynamičtější jízdu. Brzdová soustava je solidně efektivní, má rychlý nástup, a dokonce je brzdový pedál lehce sportovně tuhý, což mám rád. Faktem je, že se brzdy nemusejí prát s žádnou velkou váhou vozu, jehož pohotovostní hmotnost je jen 1 250 kg.

Skvělé jízdní vlastnosti a naléhaví asistenti

Vozidlo má náhon na přední kola, velmi dobře sedí v zatáčkách a sympaticky drží stopu. Řízení hodnotím jako vysoce citlivé a docela přesné. Podvozek je moc pěkně tuhý a nastavený na hraně mezi komfortním a sportovním projevem a přináší poměrně pěknou odezvu od vozovky. Vyšší tvrdost předvádí při přejíždění ostřejších hran (brzdící prahy, vystouplá víka kanálů, větší díry apod.). Mít tenhle Golf větší výkon, pak by měl dokonce velmi dobře našlápnuto na sportovní jízdní charakter.

Manuální 6stupňová převodovka je precizně řešená. Má krátké dráhy, pracuje čistě a přesně a i hlavice řadicí páky je v ruce příjemná. Chválím, že startovací tlačítko je situované před ní a nikoli pod volantem, takže jej není potřeba při startování hledat. Jízdní asistenti pracují v Golfu spolehlivě, jen v některých případech se hlásí o slovo na můj vkus až moc. Mám na mysli především hlídání jízdních pruhů, kdy se mě vůz snaží korigovat zbytečně až moc na střed pruhu.

Fantastická spotřeba

Opravdu výraznou přidanou hodnotou našeho Golfa je jeho nízká spotřeba. Vozu jsem v rámci kombinace naměřil parádních 6,3 litru na 100 km. Ovšem čistě na okreskách jsem byl schopen se bez problému dostat ještě o litr níže. To znamená, že nižší výkon je tu jednoznačně dobře vyvážen právě jízdními náklady ve smyslu spotřeby. A za to dávám palec vysoko nahoru. Palivová nádrž tu má obvyklý objem 50 litrů, a tak je jasné, že extra časté návštěvy čerpacích stanic nejsou nutné.

Celočerný elegán se sportovními rysy

Co se týče vizuality Golfa, tak se na rovinu přiznám, že se mi vždycky líbila v zásadě napříč všemi jeho generacemi s výjimkou karosérie kombi (tedy v případě Golf v označení Variant). To mi dodnes připadá lehce nevkusné. Nicméně se vlastně divím, že jsem si tenhle vůz osobně v hatchbacku nikdy nekoupil, byť jsem o něm častokrát uvažoval. Každopádně na tomhle testovaném kousku jsem ocenil už tu černou barvu, která mu sluší naprosto fantasticky.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

Velmi se mi líbí předek tohohle Golfíka s tou jeho uhrančivě nízkou maskou, krásnou soustavou předních světlometů včetně obloukové linie, která je propojuje přes celý předek. Směrem dopředu vystouplý a dole otevřený nárazník se třemi úzkými lamelami i velký znak VW – to vše vypadá výborně.

16palcová kola jsou prostě malá

Ovšem ještě více mě Golf baví z bočního pohledu. Z boku na něm spatřuji vysloveně sportovní charisma, a to především v rámci jeho zadní poloviny. Máme tu takové ostřejší tvary, jednoduché, leč sympatické prolisy, a především vyšší zadní partii s výrazně vystouplým nárazníkem a záměrně vizibilním spojlerem nad pátými dveřmi. Škoda jen těch kol. Šestnáctky sice hodně přidávají na jízdním komfortu od podvozku, ale ruku na srdce, 17″ nebo dokonce 18″ kola by našemu Golfu slušela podstatně více. Na tom se patrně shodneme.

A ani záď nevypadá špatně ve své lehce puristické podobě. Rozhodně jí dominuje ten propracovaný nárazník s jakýmsi náznakem difuzoru, ale také výrazně hranaté zadní světlomety. Myslím si tedy, že by lepšímu vzezření pomohly ještě dvě výrazné koncovky výfuků, ale tenhle prvek tu prostě designéry Golfa vypíchnutý není.

Slabší interiér s nehezkými sedačkami

Zatímco k exteriéru a zavazadelníku Golfa nemám žádné zásadní výhrady, tak v rámci jeho kabiny už tak spokojený nejsem. A první, co mě u většiny Golfů třískne jako první do očí, to jsou ty jeho čalouněné látkové sedačky. Působí velmi lacině, a to i u celé řady předchozích generací. Na druhou stranu se dá říci, že svou podobou sedadla trochu klamou tělem, protože jsou jinak velmi pohodlná jak v přední, tak zadní části kabiny. Alespoň že nabízejí klasické koncernové kaslíčky s ISO fix oky pro upevnění dětské sedačky, což je výjimečně praktické řešení.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

Podobně mohu mluvit o vnitřních stranách dveří, které prezentují povětšinou laciné plasty v kombinaci s látkovinou a nějakou tou stříbrnou lištou, aby se neřeklo. Tady je těžko co chválit, žádná nádhera to není. Jediné, co trochu pomáhá, je ambientní osvětlení. Co se mi ale líbí v zadní části kabiny, tak jednak, že jsou na zadní části středového sloupku dva USB-C konektory, a pak kolik mají zadní pasažéři místa před koleny a nad hlavou. Tolik prostoru i pro opravdu hodně velké cestující jsem nečekal. Před koleny mám 15 centimetrů a nad hlavou deset (měřím 183 cm a řidičovou sedačku před sebou mám napolohovanou na svůj formát).

Odkládací plochy top, ale slabé vnitřní zrcátko

Také v přední části kabiny vnímám hned po usazení za volant velikou benevolenci, co se prostoru týče. Jen u pravého koleně mě trochu tlačí hrana středové konzole do lýtka. Přední sedačky jsou manuálně polohovatelné a jsou dokonce ještě pohodlnější než v zadní partii vozu. Co mě v Golfu zaujalo, tak výborně řešené odkládací plochy, kdy ve dveřích vzadu i vpředu je velká kapsa na vekou láhev s pitím, pak je tu solidně velký kastlík v područce u řadicí páky (ano, náš vůz má manuální 6stupňové řazení), ale nechybí ani odkládací plocha pro telefon s bezdrátovým nabíjením a zajímavý držák na pití, kde je možné kelímek nebo třeba plechovku zafixovat pomocí vyjíždějící objímky. Zajímavá vychytávka.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

Co se týče výhledu z vozu, tak mi rozhodně vyhovují boční zrcátka, ale vnitřní už tolik ne. Je dosti zkosené, nízké a často mám potřebu jeho polohu upravovat, což vnímám jak poměrně velkou negativní anomálii, kterou jsem snad ještě v žádném jiném vozidle neřešil. Alespoň že samotný výhled do zadního okna je v pořádku.   

Absolutně intuitivní infotainment, který nemá rád můj mobil

Z komplexního pohledu je přístrojová deska, a vlastně celý kokpit vozu takový moderně strohý. Hodně mi připomíná některé elektromobily, kde výrobce záměrně zvolil puristické řešení interiéru a koncentruje pozornost řidiče čistě na displeje infotainmentu. Ale zase v tomto bodu Golf poměrně exceluje. Displej v kapličce i centrální displej mají dosti podobný formát, přičemž ten centrální je naklopený na řidiče. S tím se v ostatních autech příliš často nesetkávám, a přitom je to vynikající řešení. Displeje mají velmi zdařilou grafiku, systém je vysoce přehledný a srozumitelný, jen není příliš rychlý.

Navíc se mi několikrát po dobu testování stalo, že se mi samovolně v průběhu jízdy rozpároval od mého mobilu, což mě pořádně štvalo. A ještě jedna věc mě dokázala občas pozlobit. Jde o ty dotykové prvky pod centrálním displejem, kde si upravuji teplotu klimatizace, ale také upravuji zvuk sound systému (což ale mohu samozřejmě i na volantu). Během jízdy jsem několikrát sáhl omylem na jiné tlačítko, než jsem chtěl. Ona lišta s tlačítky je hodně nízká a za jízdy nedostatečně přehledná, takže je třeba si na ni poměrně dlouhou dobu zvykat.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

Ale jinak je tu celkem dobře řešený parkovací asistent. Není to klasická parkovací kamera, ale asistent pracující na bázi parkovacích čidel. I tak vám ale vůz naznačuje jízdní dráhu při couvání velmi zdařile. A ani jednou jsem s tímhle konceptem neměl problém v rámci parkovacích akcí v malých prostorách.

Volant by si zasloužil ocenění

Ale třeba volant, tak na ten nemohu říci jediné křivé slovo. Má sportovně menší průměr, tvrdší, ale silnější věnec a k tomu pěknou vizualitu i výborně fungující multifunkční tlačítka. Je to taková klasika ve smyslu formátu, od něhož se v řadě automobilek naprosto zbytečně ustupuje směrem k různým zploštěním volantu, jeho zužování až k přehnaným ergonomickým prvkům. Tohle je prostě klasika, která mi udělala velkou radost. A v neposlední řadě i rychlostí a intenzitou vyhřívání.

Průměrně objemný zavazadelník s báječným přístupem

Když se rozhodneme otevřít páté dveře, stačí vyklopit znak VW. Jakékoli klasické tlačítko byste tu hledali marně. Za dveřmi se ukrývá 380litrový prostor, což patrně nezní jako nijak úžasná hodnota. Ale konkurenční hatchbacky na tom nejsou o moc lépe. Například Ford Focus má zavazadelník jen o 12 litrů větší a Hyundai i30 nebo třeba Kia Ceed o 15 litrů. A Škoda Fabia je na tom nachlup stejně jako náš Golf. Shrnuto podtrženo – objem kufru hatchbackového Golfa není vůbec zlý.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

Jinak nacházím v zavazadelníku obvyklou skvadru závěsných a upevňovacích prvků, 12V zásuvku a k mé radosti i středový tunel mezi zadními sedačkami. Pode dnem kufru je prostor pro rezervu, která v něm chybí, ale zase nám dává její absence možnost pod deklík uložit pár menších zavazadel. Toť vše. Chválím přístupnost zavazadelníku, kde nám nebrání v nakládání žádná výrazná hrana.

Velmi komplexní hatchback s přívětivou cenovkou

Volkswagen Golf v motorizaci 1,5 TSi je velmi dobrá volba pro ty, kdo preferují menší vůz s menším zavazadelníkem s výbornými jízdními vlastnostmi ruku v ruce s nízkou spotřebou. Je však třeba tolerovat nižší kvalitu vizuality interiéru a samozřejmě také nižší výkon vozu. Ale jinak můžeme hovořit o tomto Golfovi jako o vysoce komplexním autě, které lze navíc pořídit za hodně příznivou cenu.

Náš testovaný vůz, za jehož zapůjčení děkuji opět společnosti AAA Auto, byl vyroben v roce 2020 a v nájezdu téměř 70 000 km stojí 460 000 korun. Nového Golfa je možné koupit od cca 520 000 s nejslabší motorizací a základní výbavou. V řekněme lepším provedení pak atakuje hranici 600 000 korun, což je za mě pořád moc pěkná cena.   

VW Golf 1,5 TSi přehledně:

Karoserie: hatchback
Motor:benzínový čtyřválec turbo
Pohon:přední náprava
Výkon:96 kW / 130 koní
Točivý moment:200 Nm
Zrychlení reálné z 0 na 100 km/h:9,5 s
Převodovka:manuální 6stupňová
Maximální rychlost:214 km/h
Pohotovostní hmotnost:1 250 kg
Objem nádrže:50 l
Spotřeba reálná:6,3 l kombinovaná, nejmenší od 5,3 l
Rozměry:4 284 mm (d) x 1 789 mm (š) x 1 456 mm (v)
Rozvor:2 619 mm
Zavazadelník:380 l
Rok výroby:2020
Nájezd:68 000 km
Cena:460 000 Kč (nový vůz od 520 000 Kč)

Galerie

Dalších 17 fotografií
Dalších 17 fotografií

Který hatchback byste si aktuálně koupili vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
75 lidí právě čte
Autor článku

Jiří Louthan

Zkušený automobilový novinář, který seděl za volantem více než 500 různých aut, přináší svůj bohatý repertoár zkušeností do nového pořadu AutoŽivě. Můžete ho sledovat na české službě Stream i YouTube.

Zobrazit další články