Dvě silnice, dvě auta a žádné značky, přesto je riziko autonehody extrémně vysoké. Co dělat, řidiči musí vědět, realita je opačná.
Některé křižovatky jsou složité a jiné zase jednoduché. Ta na naší grafice patří mezi tu druhou skupinu. Koncepčně jde o křížení dvou komunikací kolmo na sebe. Bez jakéhokoli dopravního značení. A na obrázku jsou pouze dvě auta. Přesto ale řidiči dělají při řešení této testové otázky z autoškoly chybu. A chybují i v reálném provozu. Podle našeho rychlého redakčního průzkumu tápe v této problematice asi třetina dotazovaných.
Jedna otázka a tři možnosti, ve kterých řidiči dost tápou
Otázkou v testu by bylo, v jakém pořadí, respektive kolikátý projede křižovatkou řidič modrého auta. Tři odpovědi, jako obvykle, ta první říká, že projede jako první, protože zelené vozidlo musí dát modrému přednost v jízdě. Nebo za B) jako druhý, protože zelené vozidlo, které přijíždí zprava, má přednost v jízdě. Poslední varianta nabízí, že projede jako první nebo druhý, protože vozidla projedou křižovatkou v pořadí, v jakém k ní přijela.
Pro všímavé a precizní čtenáře se smyslem pro detail upozornění, že obrázky a grafiky nejsou přesným zobrazením reality. Jde o schematické znázornění dopravní situace tak, aby byl vysvětlen problém, nicméně nejsou v grafice všechny značky či semafory, které by jinak ve skutečnosti na místě byly. Stejně tak nemusí odpovídat realitě velikosti jednotlivých objektů na obrázku a jejich vzájemné měřítko. Jak z toho ven? Jednoduše.
Stačí znát zákon a pravidlo pravé ruky. O tom slýchávají již děti na základních školách, následně je toto pravidlo vyučováno také v autoškolách při získávání řidičských zkušeností. Pro pohyb na pozemních komunikacích je toto pravidlo jedno z nejdůležitějších a nejzákladnějších, které musí každý řidič znát. Je zakotveno v zákoně o provozu na pozemních komunikacích (zákon č. 361/200 Sb.), a to konkrétně v § 22 (2). Tam se píše jedno.
Zákon tohle řeší, ale je třeba vědět, co dělat, a nezmatkovat
Nevyplývá-li přednost v jízdě z ustanovení odstavce 1, musí dát řidič přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech přijíždějícím zprava nebo organizované skupině chodců nebo průvodcům hnaných zvířat se zvířaty přicházejícím zprava. Jinak řečeno, pokud je křižovatka bez značek, pak přednost má ten vpravo. V našem případě tedy řidič modrého auta dává přednost tomu zelenému. Za porušení tohoto ustanovení je vymezena sankce v příkazním řízení, tedy platí se pokuta na místě.
Pokud by policista nemohl postihnout přestupce za protiprávní jednání v příkazním řízení, pak hrozí přestupci uložení pokuty ve správním řízení. A samozřejmě jsou za to i trestné body. Horší jsou ale samozřejmě reálné důsledky, pokud dojde na dopravní nehodu. Nejde o pokutu, nejde o body, ale o škody na majetku, respektive zranění a ztráty na životech. Přitom je to tak jednoduché. Platí pravidlo pravé ruky vždy?
Ne, v případě kruhových objezdů uvádí zákon č. 361/2000 Sb. – o provozu na pozemních komunikacích ustanovením § 22 odst. 5, že řidič vjíždějící na kruhový objezd označený dopravními značkami Kruhový objezd společně se značkou Dej přednost v jízdě! nebo Kruhový objezd společně se značkou Stůj, dej přednost v jízdě musí dát přednost v jízdě vozidlům a jezdcům na zvířatech jedoucím po kruhovém objezdu a organizovanému útvaru chodců a průvodci vedených a hnaných zvířat se zvířaty jdoucímu po kruhovém objezdu. To je tedy výjimka.
Zpět ale k naší situaci, na druhé grafice je upravená velikost jedné z komunikací. A to je problém. Hodně řidičů vnímá rozměry komunikací jako související s tím, jde-li o hlavní nebo vedlejší silnice. Tak to není. I kdyby zelené auto vyjíždělo z uličky široké sotva dva metry a modré auto stálo na dvacetimetrovém bulváru, stále má přednost zelené auto. Motoristé v tom chybují, ale velikost či šířka silnice nemají vliv na to, zda jde o hlavní nebo vedlejší. Tak pozor na to.