Test z autoškoly, který nezvládnou ani řidiči z Prahy. Venkov má úplně smůlu, za polem s pšenicí nezažijete

Jízda ve městě, kde je tramvajový provoz, je pro některé řidiče obtížná. Přesto ale každý musí vědět, co dělat a jak řídit.

i Zdroj fotografie: AutoŽivě
                   

Auta jsou dnes skoro všude, i na té nejzapadlejší vesnici, už není rok 1950. Už dávno neplatí, že aby řidič viděl auto, musel do města, nebo že světelný semafor je unikátní stejně jako návštěva ZOO. Dnes je to absolutně jinak. Přesto ale existují specifické situace, typické pouze pro velká města. A to jsou tramvaje. V městském provozu, kde se setkávají různá vozidla, nejenom auta, je důležité znát pravidla, jak se správně chovat vůči tramvajím.

Tramvaje vypadají tak trochu jako vlaky, ale to je všechno

Řidiči často zmatkují a vytvářejí krizové situace zbytečným brzděním či nerozhodností. Aby se předešlo nebezpečným situacím, je nutné rozumět specifikům jízdy v blízkosti tramvají. Udělali jsme rychlý průzkum a víme, že z tramvají mají řidiči obavy. A to i ti, kteří žijí ve městech, kde je tramvajový provoz. Řidiči obvykle nevědí, kdy tramvaj přednost má a kdy ji nemá. Tramvaj, na rozdíl od vlaku, totiž nemá vždy přednost.

iZdroj fotografie: Libreshot

Řídí se stejnými dopravními značkami jako automobily. To znamená, že v určitých situacích musí dát přednost jiným vozidlům. Vážně, je to tak. Na grafice je jednoduchá situace. Osobní automobil jede rovně a v protisměru se blíží tramvaj. Ta odbočuje doleva, křižuje dráhu osobáku. A otázka z autoškoly by mohla znít, jak se zachová řidič osobního auta. Odpovědi jsou tradičně tři, první říká, že pojede současně s tramvají.

Test z autoškoly 2024, který neuděláte: Ani na druhý pokus neprojedete křižovatku správně. Nachytáte se také?

Druhá verze nabízí, že má auto přednost před tramvají. A třetí alternativou je, že dává přednost tramvaji. Pro všímavé a precizní čtenáře se smyslem pro detail upozornění, že obrázky a grafiky nejsou přesným zobrazením reality. Jde o schematické znázornění dopravní situace tak, aby byl vysvětlen problém, nicméně nejsou v grafice všechny značky či semafory, které by jinak ve skutečnosti na místě byly.

Auto má přednost a tramvaj musí čekat, než osobák projede

Stejně tak nemusí odpovídat realitě velikosti jednotlivých objektů na obrázku a jejich vzájemné měřítko. A teď k těm výjimkám. Kdy dává tramvaj přednost? Při vjezdu na hlavní silnici z vedlejší, tehdy musí dát přednost vozidlům na hlavní silnici. Při odbočování vlevo, pokud není dopravní značkou uvedeno jinak, musí tramvaj dát přednost protijedoucím vozidlům. Na řízených křižovatkách mají tramvaje své světelné signály (S 15a až S 15g), které ukazují, kdy má tramvaj volno. Řidiči aut by měli tyto signály znát, aby věděli, jak se bude tramvaj pohybovat.

Přestože tramvaj nemá absolutní přednost, existují situace, kdy ji ostatní vozidla naopak musí pustit. Je to při souběžné jízdě a odbočování. Pokud tramvaj jede souběžně s vozidlem a to se chystá odbočit přes tramvajovou trasu, má tramvaj přednost. Při odbočování tramvaje vlevo nebo vpravo. Pokud tramvaj odbočuje a kříží dráhu vozidla jedoucího souběžně, musí vozidlo dát přednost tramvaji. Z toho je tedy jasné, jaké je řešení testové otázky. I když by se to mohlo jevit jinak, správná je druhá odpověď.

iZdroj fotografie: S vědomím Jiřího W.

Tramvaj musí dát přednost řidiči osobního auta. To ale řidiči často netuší a zastavují, když nemají. Pak čekají, že tramvaj pojede. V nejhorším případě pak vyjedou obě vozidla najednou a dojde k nehodě, vina je ale na tramvaji. Tedy podle zákona, jakkoli chybuje právě řidič auta. Naopak zase řidiči aut vjíždějí na souběžné pásy, netuší, že tam musí dát přednost. Anebo když tramvaje zahýbají ve stejném směru jako auta, ale dochází ke křížení kolejí a vozovky. I zde řidiči buď netuší, nebo nesledují provoz kolem a nevědí, že kolize je na spadnutí, protože se tam prostě obě vozidla nevejdou.

Víte, jak jezdit koelm tramvají?

Zdroj: BESIP
Diskuze Vstoupit do diskuze
72 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články