Jednoduchá křižovatka ohledně konceptu a počtu aut, přesto ale řidiči nevědí, co mají dělat. Chybí jim totiž jedna zásadní věc.
Opakování je matka moudrosti. Jakkoli jsem na toto téma už mnohokrát psal, debatoval se čtenáři, odpovídal na dotazy, stále jde evidentně o věc, která je aktuální. Křižovatky bez dopravního značení jsou noční můrou nejen pro začínající řidiče, ale i pro ty zkušenější. Přitom pravidlo, které na nich platí, je naprosto jednoduché a jasné. Přesto se na takových místech často setkáváme s nejistotou, váháním, nebo dokonce nebezpečnými situacemi. Když jsem udělal rychlý redakční průzkum, zjistil jsem neslavné výsledky.
Křižovatka bez dopravních značek je pro řidiče velký problém
Problém má sedm lidí z deseti. Jak je to tedy s předností na křižovatkách bez značek? Na všechno myslí zákon, ukážeme si na konkrétní situaci. Nejprve, tak jako vždy, upozornění pro čtenáře, kteří sledují pečlivě každý detail. Grafika na obrázku znázorňuje základní schéma křižovatky. Nejde o realistické zobrazení skutečnosti jedna k jedné. A teď k situaci křižovatky bez dopravního značení. Na obrázku je obyčejná křižovatka ve tvaru písmene X. Jde o dvě silnice na sebe kolmé, jakkoli vypadají podobně, žádná z nich není výrazně širší než druhá. Mimochodem velikost či šířka komunikace nehraje žádnou roli v tom, jestli je to hlavní nebo vedlejší.
Byť řidiči mají občas tendence podléhat dojmu, že „větší“ znamená „hlavní“. Není tomu tak. A neplatí to ani pro rozměry aut, jak si řekneme za chvíli, a přednost dokonce neplatí ani pro sanitky, hasiče či policii. V zákoně o provozu na pozemních komunikacích (zákon č. 361/200 Sb.), a to konkrétně v § 22 (2) se říká, že „…musí dát řidič přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech přijíždějícím zprava nebo organizované skupině chodců nebo průvodcům hnaných zvířat se zvířaty přicházejícím zprava.“ Laicky řečeno, pokud není definováno značkami nebo jinou signalizací, která komunikace je hlavní a která vedlejší, dává řidič přednost tomu vozidlu, jež má po pravé ruce.
Ještě jednou zopakuji, na křižovatkách, kde není dopravní značení, nefungují semafory nebo neřídí provoz policista, platí tzv. pravidlo pravé ruky. To říká, že přednost má vozidlo přijíždějící zprava. Jednoduché, že? Přesto se najde spousta řidičů, kteří toto pravidlo buď neznají, nebo ho ignorují. Prostě přijedete na křižovatku, a pokud nemáte po pravé ruce auto, jedete a máte přednost. To by bylo snadné v případě, kdy by nebyla na křižovatce čtyři auta. Stále platí pravidlo pravé ruky ohledně přednosti, ale řidiči se prostě musí domluvit, kdo vyrazí jako první. Nejde to jinak.
Řidiči mezi sebou musí komunikovat, jinak nepojede nikdo
Tady je to o vzájemné komunikaci mezi řidiči. Jeden prostě musí vyjet jako první s tím, že de facto ignoruje povinnost přednosti zprava. Jakmile ale vjede do křižovatky, uvolní tím jedno místo a řidič po levé straně má naráz volno. Nedává přednost, vpravo nikoho nemá. Vyjede, a tím dá prostor dalšímu. To už je jednoduché. Může to být také mírně jinak. Ne že se jeden řidič rozhodne vyjet, ale naopak jeden se rozhodne, že počká a pokyne tomu, koho má vlevo, aby jel. Tím nevyužije své přednosti. Počká, až auto po jeho levici odjede.
Tím vznikne prostor pro řidiče naproti, nedává přednost zprava. A tak pořád dokola. Co kdyby ale namísto osobního auta stála velká dodávka, tirák, nákladní auto či souprava? Je to pořád stejné, jako kdyby namísto auta byl cyklista nebo jezdec na motorce. Velikost vozidla nehraje roli, platí to, co jsem řekl výše. Dokonce to samé platí i pro případ, že by na křižovatce stálo auto policie, záchranky nebo hasičů.
Jen pokud auto s právem přednostní jízdy bliká, je to jinak
Jen v případě zapnutých majáků by to bylo tak, že všichni ostatní by museli dát přednost. Tím by se následně uvolnilo jedno rameno ze čtyř a pak už by to bylo jednoduché. Ale jestliže majáky neblikají, je to stáje „jen“ auto, které musí dát přednost zprava. A jeho řidič se musí s ostatními domluvit. Nicméně tady si myslím, jak znám českou policii, že v případě platové situace na křižovatce by policista zapnul majáky a projel.
I když by zrovna nejel k žádnému případu. Neříkám, že to je správně, ale situaci by to vyřešilo. Pravidlo pravé ruky je jedním z nejzákladnějších pravidel silničního provozu, které se učí už v autoškole. Není to jen o dodržování zákona, ale především o bezpečnosti všech účastníků provozu. A pokud si nejste jistí, kdo má přednost, raději zastavte a rozhlédněte se a komunikujte s ostatními řidiči. Je lepší být opatrný než později litovat.