Funkce, která je ve své podstatě velmi jednoduchá, ale dává smysl. Stojí za to ji používat.
Není to tak dávno, kdy automobily nebyly běžně vybaveny klimatizací. Jakkoli například v USA byl tento komfortní prvek běžný už dekády nazpět, socialistické Československo v létě chladit kabinu vozu nemohlo. Nicméně klapkou, která ovlivňovala přístup vzduchu, byly vozy vybaveny už poměrně dávno. Funkcí recirkulace jsou automobily, tedy jejich klimatizační systémy, vybaveny poměrně dlouhou dobu.
Jednoduchý princip, který ale dává smysl používat
Jde o stav, kdy záklopka blokuje vstup vzduchu zvenku a ventilátor začne pracovat se vzduchem z kabiny. Jde o takzvaný uzavřený okruh. Dnes je funkce aktivována a vypínána tlačítkem. Dříve šlo o mechanickou záležitost obsluhovanou posuvným táhlem. Od táhla vedlo ke klapce lanko a tím se okruh uzavíral a otevíral. Jednoduché a funkční. Dnes pracuje elektronika, která se může pokazit.
Bez ohledu na to, jestli jde o mechanické ovládání u starých aut, nebo o elektrifikované nastavování v moderních vozech, princip je stejný. Zamezení přístupu vzduchu z vnějšího okolí a využívání vzduchového obsahu kabiny. Existuje několik různých situací, kdy může řidič uzavřený okruh využít. Buď jako prevenci před pronikáním nežádoucích plynů a pachů do interiéru vozu, nebo v rámci odstraňování kondenzované vlhkosti na sklech.
Na jaře a v zimě se klima i s recirkulací hodí velmi často
Uzavřený okruh klimatizace slouží jako ochrana před kontaminací vzduchu ve voze. Například při jízdě za nákladním vozem nebo autobusem s nepříjemným zápachem či dýmem z výfuku. Důležité je používat recirkulaci při odmlžování čelního skla. Zejména na jaře a na podzim, kdy jsou po ránu nižší teploty. Tehdy dochází k tomu, že je sklo zamlžené, a ideálním postupem, jak se clony na skle zbavit, je zapnout klimatizaci a uzavřít okruh.
Dojde k proudění chladného a suchého vzduchu. Právě takový je totiž vzduch, který vychází z aktivní klimatizační jednotky. Plus naopak nedojde k tomu, že by do kabiny pronikal vzduch vlhký, typicky od deště. To vše vede k rychlejšímu očištění skel. Pomocí recirkulace uzavřeným okruhem se řidič zbaví nežádoucího povlaku na sklech efektivněji a rychleji, než kdyby to nechal pouze na proudění vzduchu zvenku.