Tajemství správného nahuštění pneumatik, o kterém jste doteď nevěděli. Palubní počítač nikdy nezobrazuje korektní hodnoty

Údaj na digitálním displeji tlakoměru lže. Řidiči neví, že riskují a jezdí na pneumatikách s nesprávným tlakem.

i Zdroj fotografie: Pxhere
                   

Jeden by si myslel, že když si koupí drahý přístroj s digitálním ukazatelem tlaku, má zaručenou jistotu správného foukání. Procesy kontroly kompresorů vybavených digitálními tlakoměry ukázaly překvapivý trend. Tlak naměřený na kontrolním tlakoměru se může lišit od nastaveného tlaku na kompresoru. Bylo zjištěno, že při použití jiného kompresoru je pneumatika podhuštěná, a to platí pro jakýkoli použitý kompresor. Jak je to možné? 

Nákladný a složitý měřicí přístroj může lhát o tlaku v pneu

„Důvodem této chyby není samotný tlakoměr, jak by se mohlo zdát,“ říká expert na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček. „Ztráta tlaku o přibližně 0,2 baru je způsobena jehlou ventilu, která slouží jako průchod vzduchu a má tvar úzkého hrdla láhve.“ Jak se dá na takovou věc přijít? „Pro kontrolu se hadice kompresoru připojí přes rozbočovač k nafouknutému kolu a k referenčnímu manometru,“ vysvětluje věc odborník. „Bylo zjištěno, že všechny běžné tlakoměry ukazují tlak, který nesouhlasí s požadovaným.“ Například při srovnání s referenčním manometrem, který ukazuje 2,0 baru, se tlak na tlakoměru kompresoru po zastavení sníží na 1,8 bar.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Stejný výsledek je pozorován na referenčním tlakoměru připojeném přímo k ventilku kola. Když je kompresor vypnut, tlak se vyrovná. Poté lze odhadnout chybu měřidla kompresoru. Podstata tohoto problému byla vysvětlena poté, co byl ventil odšroubován z pneumatiky, připojen k hadici a kompresor byl spuštěn. V tomto experimentu by tlakoměr měl ukazovat nulový tlak, protože vzduch, který prochází ventilem, neklade žádný odpor. Avšak skutečný tlak naměřený tlakoměrem je 0,4 bar. Při třídění jehel ventilů různých značek byl zjištěn rozsah chyby mezi 0,4 až 0,6 baru. 

Zimní pneumatiky jsou v Česku povinné i v létě. Řidiči změnu netuší, jízdou na letních riskují pokuty

„Rozdíl v naměřených hodnotách závisí na vzdálenosti, o kterou se tyč jehly ventilu pohybuje, když je na ni přitlačována tryska hadice kompresoru,“ říká odborník Pavlíček. V některých případech může vypadat, že špička kompresoru nedoléhá k ventilu. Tato chyba se nejčastěji vyskytuje při nahuštění zcela vyprázdněné pneumatiky. Po spuštění kompresoru může tlakoměr ukázat minimálně 0,4 baru. To je způsobeno úzkým úsekem vzduchového kanálu ve ventilu. Toto číslo bude maximální hodnotou pro zcela vyprázdněnou pneumatiku.

Je to fyzika, čím větší ventilek, tím lépe plyn proudí

Ale proč toto číslo klesá při nahuštění pneumatiky? Na začátku procesu nahušťování pneumatiky proudí vzduch maximální rychlostí a má větší odpor, který je úměrný rychlosti proudění. „Jak se pneumatika naplňuje vzduchem, zatížení kompresoru se zvyšujeproudění vzduchu klesá a odpor se snižuje,“ říká odborník. V tomto smyslu jsou údaje na tlakoměrech kompresoru přesnější, jakmile se tlak v pneumatice zvyšuje. Když kompresor dosáhne maximálního možného tlaku, protitlak začne klesat na minimum. V tomto případě chyba měření zmizí.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Špičky kompresorů mají různý design. Čím větší průřez mají, tím lepší je průchod vzduchu. Vzduchová patrona umístěná na ventilku pneumatiky může také vytvářet odpor vzduchu. Hroty s úzkým vzduchovým kanálem mohou vytvořit maximální odpor až 0,15 baru. Ale stejně důležitý je tlak, který hrot vzduchové patrony vyvíjí na ventilku, protože nedostatečné otevření ventilu způsobené nízkým tlakem vede ke zvýšení odporu vzduchu. Čím větší je průchodka ventilku, tím lepší je proudění vzduchu.

Jak hustíte pneumatiky vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
105 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články