EU vymýšlí nesmysly a není síly, která by jí v tom mohla zabránit. Přestože auditor říká, že to, co se děje, nedává smysl.
Dohlíží někdo na EU, nebo si může dělat, co chce? Možná jste o EÚD, respektive ECA, nikdy neslyšeli. A to je chyba, je to „bič“ na Evropskou unii. Jak se píše přímo na oficiálním webu instituce, tak „Evropský účetní dvůr je od svého zřízení v říjnu 1977 externím auditorem EU. Po celou dobu se snažíme zlepšit řízení financí EU a poskytovat nezávislé ujištění, že EU vybírá a vynakládá své peněžní prostředky v souladu s pravidly.“
Dohlíží někdo na EU? Ano, ale v reálu nic moc s ničím neudělá
Co Evropský účetní dvůr dělá? Opět se podíváme na oficiální definici, tedy že „má prostřednictvím nezávislé a profesionální kontrolní činnosti, která má dopad, posuzovat hospodárnost, účinnost, efektivnost, legalitu a správnost opatření EU s cílem zlepšovat vyvozování odpovědnosti, transparentnost a finanční řízení, a posilovat tak důvěru občanů a účinně reagovat na současné i budoucí výzvy, jimž EU čelí.“
Jinak řečeno, má nastavovat EU zrcadlo, ukazovat na nesmyslnost některých rozhodnutí. Cílem EÚD je „být na špičce v oblasti auditu veřejného sektoru a přispívat k odolnější a udržitelnější Evropské unii, jež prosazuje hodnoty, na nichž je založena.“ Za vznikem tohoto orgánu byla potřeba externí kontroly financí EU. Je třeba podívat se zpět do historie, do poloviny 20. století. Když bylo založeno Evropské společenství, byla zřízena malá kontrolní komise, která kontrolovala jeho finance. A tam byly položeny základy EÚD. A teď k těm emisím.
Snaha Evropské unie o dosažení nulových emisí z automobilů do roku 2050 je možná chvályhodným cílem, ale jestli dává smysl, o tom leckdo pochybuje. A teď i kontrolní úřad samotné EU. Nedávná zpráva Evropského účetního dvora naznačuje, že cesta k tomuto cíli bude minimálně „mnohem složitější“, než se původně předpokládalo. Hlavními obavami jsou průmyslová nezávislost EU a dostupnost elektrických vozidel pro občany. EU přijala opatření, která mají zakázat prodej automobilů se spalovacími motory od roku 2035.
Cílem je dosáhnout klimatické neutrality do roku 2050. Ovšem zprávy EÚD naznačují, že dosavadní snahy nevedly k očekávaným výsledkům. Podle analýz je zřejmé, že první cíl, snížení emisí uhlíku z vozidel se spalovacími motory pomocí alternativních paliv, dosud není dosažen. A co víc, že druhý cíl – masové využívání biopaliv – není v širokém měřítku reálný. U třetího cíle, elektromobilů, existuje podle EÚD riziko, že opatření zatíží průmysl EU i spotřebitele značnými náklady.
Evropa má plán a je vidět, že ten nefunguje a ani nebude
Podle EÚD není dostatek biomasy v Evropě, aby to představovalo seriózní alternativu k tradičním fosilním palivům. Dovážení biomasy z třetích zemí by mohlo ohrozit strategickou autonomii v oblasti energie. Navíc se ukázalo, že biopaliva nejsou ekonomicky konkurenceschopná a jejich přínosy pro životní prostředí jsou nadhodnoceny. Evropské odvětví výroby baterií zaostává za globálními konkurenty. A to i přesto, že dostává významnou podporu z veřejných prostředků. Náklady na baterie vyrobené v EU jsou stále vyšší, než se plánovalo, což ovlivňuje jejich konkurenceschopnost a dostupnost elektromobilů pro obyvatele EU.
Dobíjecí stanice pro elektrická vozidla jsou stále nedostatečné a nejsou rovnoměrně rozloženy po celé EU. Cestování elektrickými vozidly po Evropě je stále obtížné, především kvůli nedostatku harmonizovaných platebních systémů. Jinak postaveno, chápete, co EÚD říká? Že jsou elektromobily nesmysl a zákaz spalovacích aut od roku 2035 také! Podle EÚD bude cesta k nulovým emisím ještě dlouhá a klikatá.
EU musí při realizaci svých cílů zohlednit průmyslovou nezávislost Evropy a zajistit dostupnost elektrických vozidel pro občany. Je nezbytné přijmout urgentní opatření, která umožní evropskému průmyslu produkovat elektromobily za konkurenceschopné ceny a podpořit výstavbu dobíjecí infrastruktury po celém kontinentu. Jenže tady je otázka, jak toho dosáhnout a zda je to vůbec možné. Minimálně se víc a víc odhaluje prostá pravda. Elektromobilita není (jedinou a správnou) cestou k budoucnosti dopravy.