Aktuálně: Od kdy musíte mít na autě i třetí SPZ a jak si o ní zažádat? Ignorování pravidel vede k extra pokutě

Vyjet bez registrační značky je nerozumné, a hlavně nelegální. Postihy jsou vysoké, řešení přitom existuje a stojí pár stovek Kč.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro Autoživě
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro Autoživě
Další 0 fotografie
                   

Nosná plošina pro jízdní kola, montovaná dozadu na tažné zařízení, představuje zajímavou alternativu k tradičním střešním nosičům. Je tady řada výhod. Já vidím tu největší především v tom, že auto se zadním nosičem není „v součtu“ tak vysoké, jako s koly na střeše. S koly na zadním nosiči se dá vjet třeba do podzemního parkoviště. Navíc nehrozí kolize v tom smyslu, že aerodynamický odpor není tak velký, jako s koly „na zahrádce“.

Na střeše to je nepohodlné pro instalaci, jízdu i parkování

Pro používání nosiče kol na tažné zařízení však vyvstává nutnost pořízení třetí poznávací značky. Ne vždy, ale jak za chvíli vysvětlím, v určitých případech se bez ní řidič neobejde. Dlouhá léta bylo používání nosičů jízdních kol namontovaných na tažné zařízení do určité míry kontroverzní. Neexistoval legální způsob, jak získat třetí SPZ. Řidiči se uchylovali k improvizovaným řešením, jako byly kartonové náhražky doma vyrobené či repliky tabulek zadávané k výrobě do tiskáren a grafických studií.

„Dolil jsem vodu do ostřikovače a nasypal tam ještě trochu soli.“ Sezóna cyklistů na českých silnicích může začít

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro Autoživě

Policie někdy takové tabulky respektovala, respektive ignorovala, jindy je brala jako důvod k pokutě. Tyto v podstatě nelegální praktiky jsou však již minulostí. Přeprava jízdních kol na plošině upevněné na tažném zařízení je mezi řidiči čím dál tím oblíbenější. Chápu to, už jsem to zmínil. Tento způsob přepravy nabízí nejen vysoký komfort, ale i bezpečnost. Je ale třeba splnit určité zákonné požadavky, mezi které patří i povinnost mít třetí SPZ.

Ignorování nové dopravní značky je pro řidiče konečná. Hrozí zákaz řízení, pokuta, v horším případě dopravní nehoda

Tedy, ona ta povinnost zase až tak neplatí. Tak jak to tedy je? Při montáži nosiče pro jízdní kolo na tažné zařízení často dochází k zakrytí standardních registračních značek jízdními koly. Podle předpisů musí být každá SPZ viditelná, to je klíčové. Pro splnění těchto požadavků je tedy nutné nainstalovat třetí SPZ na plošinu pro jízdní kolo. Pokud nechce řidič sundávat klasickou registrační značku z auta, což je také legální možnost. Jak to tedy je? 

Povinnost třetí značky neexistuje, povinnost čitelnosti ano

Je čas dovolených a mnoho motoristů plánuje cestovat s nosiči kol instalovanými na tažné zařízení. Téma je jasné. V této souvislosti se ale mezi veřejností rozšířil mýtus, že pokud je na zádi vozidla umístěn nosič jízdních kol, je povinné mít na něm třetí registrační značku. Není to povinné ve smyslu absolutní platnosti. Je ale třeba, aby byla SPZ viditelná, aby nebyla zakrytá. Pokud má tedy řidič na autě SPZ třeba napevno, pak mu jiná možnost než třetí tabulka, nezbývá. Možnost požádat o další tabulku registrační značky přinesla novela zákona v lednu 2016.

Arogantní cyklista úmyslně vybrzdil provoz a ukázal gesto Mr. Beana. Řidič na videu jen zoufale troubil

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Pozor ale, novela v žádném případě nezavádí povinnost pořídit si třetí značku na nosné zařízení. Jen možnost! Prostě je třeba respektovat, že platí to, že registrační značka musí být na vozidle umístěna tak, aby byla viditelná. Nosiče s koly instalované na tažné zařízení zadní značku často zakrývají, to už jsme si řekli. V takovém případě je stále možné přemístit registrační značku z vozidla na nosič. To je legální a dostačující řešení.

Přendavat znamená poškodit držák anebo udělat chybu

Třetí tabulka není povinná, ale poskytuje uživatelsky komfortnější variantu oproti neustálému přemisťování značky mezi vozidlem a nosičem. Při opakovaném přenášení hrozí za mne dvě věci. Řekl bych, že poměrně vysokým rizikem je poškození podznačníku. Ten je obvykle vyroben z plastu, fixován nějakým typem plastových čepů či zoubků. A ty se dříve či později poškodí, zlomí. A držák značky přestane plnit dokonale svou funkci.

Cyklista, telefon, kruhák a rychlý přelet přes řidítka. U tohoto videa se zasměje každý, nejen Češi

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě

Druhá věc, lidský faktor. Je možné, že při neustálém přendávání jednou řidič zapomene SPZ na nosiči, ten sundá a vyjede bez registrační značky. A to je velký problém. Za jízdu bez SPZ jsou sankce velmi vysoké, přičemž přestupek je řešen ve správním řízení s rizikem pokuty 5 až 10 tisíc korun a zákazem řízení na dobu 6 až 12 měsíců. Stejný trest hrozí, pokud by i dnes nějaký řidič vyjel s podomácku vyrobenou tabulkou připevněnou na nosiči kol. A to i kdyby měl pod koly skutečnou značku tak, jak má být, v pořádku. A je tady další věc, v současné době sdílení čehokoli.

Problém je půjčit si nosič od známého i s jeho třetí SPZ

Cyklisti si někdy mezi sebou půjčují nosiče kol, i s třetí registrační značkou. A to je zase špatně, značka musí odpovídat vozidlu, na kterém je nosič používán. Cizí značka, neoficiální – pokud je podomácku vyrobená nebo někde zakoupená jako falešná, je považována za neexistující a řidič se dopouští závažného dopravního přestupku. Majitelé vozidel, kteří mají zájem o třetí registrační značku, o ni mohou požádat u místně příslušného úřadu, tedy na registru. Správní poplatky za vydání této značky činí celkem 650 Kč a její výroba obvykle trvá 7 až 10 dnů.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro Autoživě

Je dané, že značka patří konkrétnímu vozidlu a nikoli nosiči. Jak je to v zahraničí? Při převozu kol do zahraničí platí v zásadě stejná pravidla. Je důležité, aby kola nezakrývala registrační značku vozidla. Pokud je druhá zadní registrační značka přemístěna na určené místo na nosiči kol, neexistuje povinnost třetí registrační značky. Ve výsledku tedy říkám, že třetí registrační značka na nosiči kol není povinná, ale může být užitečná pro vetší pohodlí, v souladu s pravidly silničního provozu. Alternativy tady jsou, ta se třetí značkou je jistě nejpraktičtější.

Galerie

Další 0 fotografie

Vozíte na autě jízdní kola a jak?

Diskuze Vstoupit do diskuze
141 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články