Tři levná, praktická a super nadčasová auta za 1-2 české výplaty. Spolehlivě poslouží na další dekádu

V životě někdy přichází situace, kdy peněz není úplně nazbyt a přesto je nutné koupit auto, levné, spolehlivé, praktické. Přesně pro tyto případy jsou tady tito tři mušketýři.

i Zdroj fotografie: Opel
                   

Motivací pro vznik tohoto článku bylo nedávné setkání s mým známým, ve kterém jsme (mimo jiné) probírali stávající politickou situaci, úsporné balíčky naší vlády a derby Sparta vs. Slavia. Zkrátka jako když se potkají dva chlapi, co se rok neviděli, ale plynule navážou v rozhovoru. Jako by to bylo včera. A došlo pochopitelně i na auta. Známý si pořídil mírně ojetou RAV4 (schvaluji), přesto jsem neunikl otázce: „Kdybys měl vytipovat jenom tři auta, pro které můžu kdykoli zajet do bazaru, když mi dojdou peníze, a nespletu se, jaká by to byla?“ A nápad na článek byl na světě. Pojďme se na ty tři mušketýry podívat.

Tři mušketýři pro období, kdy je potřeba šetřit

Předesílám, že vybrat POUZE TŘI dalo opravdu práci. Vybrat 10 je podstatně jednodušší. Jak je to možné? V tak velkém počtu je již vyskytuje nějaký „rozptyl“ v tom smyslu, že pokud nenajdete jeden model dle vašich představ, máte pořád 9 možností. Ale tři tutovky, za které dám ruku do ohně? To je složitější, nicméně nakonec (po neustálém škrtání a přepisování) mi něco vyšlo. Dal jsem si při výběru tato kritéria:

  • snadno dostupný model
  • dostupný a nenáročný servis
  • menší riziko stáčených tachometrů
  • musí posloužit čtyřčlenné rodině
  • cenově do dvou průměrných platů (zhruba 70 tisíc korun)

A i když jsem tu poslední podmínku (auto do dvou platů) musel nakonec u jednoho modelu opustit, myslím, že zbylé dva modely to vynahradí. Dají se totiž sehnat ještě levněji. Současně jsem chtěl mít v zastoupení jak Evropu, tak Japonsko (nakonec 2:1). Preference jsou různé, někdo nedá dopustit na vozy koncernu VW, někdo je zaměřený na jiné evropské značky, někdo naopak preferuje Asii. Snažili jsem se ze všech tří možností pro vás vybrat to nejlepší. Zde jsou naše tipy:

Ulhaný Němec natočen: Privát zatajuje závady TSI motoru, vyhrožuje právníkem a ADAC. České kupce ojetiny má za blázny

Opel Astra H

Tento věčný konkurent Golfu se do naší trojice nedostal náhodou: vždy šlo o volbu pragmaticky uvažujících motoristů, bez velkých tuningových výstřelků a s adekvátní servisní péčí. Astru si zkrátka pořizovali (a pořizují) ti, jež očekávají od automobilu službu ve formě přepravy z bodu A do bodu B, stejně jako odpovídající spolehlivost. A jsou ochotni za tuto spolehlivost zaplatit v servisu tak, aby se jejich vozidlo vyskytovalo co možná nejdéle v odpovídající kondici. To byl jeden z klíčových parametrů volby.

iZdroj fotografie: Opel

Tím dalším je jednoduchost a mechanická spolehlivost. Astra H se vyráběla dlouhých deset let, od roku 2004 až do roku 2014, což skýtá poměrně dlouhou dobu na odladění a „vychytání“různých dětských nemocí. Vzít tedy zachovalý model z posledních let výroby znamená poměrně velkou šanci, že právě u něj se již nic kazit nebude. Doporučujeme benzinové Ecotec motory Z16XER 1.6 (115 k) a Z18XER 1.8 (140 k) jako bezproblémové a vcelku úsporné jednotky, s diesely bychom byli opatrnější (což platí obecně).

Našli jsme: Opel Astra Kombi, 1,6i (115 koní), kupovaná v ČR jako nová, 1. majitel, 210 000km, STK 5/2025, 69 900 Kč

Německá snůška lží při koupi ojetého auta. Zatajené závady, arogantní privát na kameru

Seat Leon

Proč právě Leon? Proč ne Golf, nebo dokonce Octavia, když to jsou v podstatě příbuzná auta? V tom je právě to kouzlo, a v podstatě i odpověď na vaši otázku. Jak Golf, tak Octavia jsou v Čechách násobně populárnějšími vozy, oba jsou miláčky tunerské scény a oba také hojně sloužily ve fleetových flotilách mnoha firem. Což je přesně to, co nechceme. Respektive co nechcete vy, pokud kupujete auto s omezeným rozpočtem, a potřebujete především, aby bylo spolehlivé. Co nejdéle spolehlivé.

iZdroj fotografie: SEAT

A krom benzínu a oleje už od vás nic jiného nechtělo. A to přesně splní Leon, když ho najdete ideálně po 1.-2. majiteli, netknutý, sloužící jako rodinné přibližovadlo a se stejnou rodinnou péčí udržovaný. Navíc je u něj výrazně menší riziko stočených kilometrů, než u Golfu nebo Octavie. Kde bychom se toho naopak báli téměř u každého exempláře. A nevěřili nikomu. Leon z rodiny? Nic mu nebude. Volte ten nejjednodušší motor 1.6 BSE, který se postupem času ukázal jako vynikající agregát a rozhodně jej doporučujeme.

Našli jsme: Seat Leon II, r.v. 2008, 1,6i 100k, 220 000 km, STK 03/2025, 85 000 Kč

Toyota Auris

Zástupce Asie, přesněji Japonska nemůže být nikdo jiný, než Toyota. Značka, jež si na spolehlivosti vybudovala jméno. Auris je nástupcem Corolly (jakkoli ta se potom vrátila v nových verzích), a platí pro něj to samé, co pro Leon: tyto vozy jezdily jen minimálně jako firemní, a tuneři ani neví, že existují. Pro vás ideální stav. Podobně jako u leonu bychom volili základní 1,6 verzi označenou 1ZR-FE 1.6 s hliníkovým blokem, ideálně po roce 2009, s variabilním časováním sání a hydraulickým nastavováním ventilů.

Našli jsme: Toyota Auris 1,6 VVT-i, 91 kW, 184 000 km, STK 05/2024, dovoz z Německa, 90 000 Kč

iZdroj fotografie: Toyota

Podvody a podvůdky, kterými české bazary připravují lidi o nemalé peníze. Jak je přechytračit a nenechat se ošidit?

A určitě manuální převodovku, ale to se týká v podstatě všech modelů. Co nejjednodušší, co nejméně možností, aby se něco pokazilo. Pokud najdete rodinný Auris, bude mít většinou málo najeto (a na 99% nebude mít stočený tachometr) a před sebou další roky života, pokud mu dáte základní péči. Držíme palce, ať máte šťastnou ruku při výběru a ať vám vybraný vůz dlouho slouží!

Jaký z těch tří byste si vybrali? Nebo máte jiný tip?

Diskuze Vstoupit do diskuze
68 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články