Podobné žebříčky mívají jednu nemilou vlastnost – často zahrnují v zásadě nedostupné modely. Šli jsme na to trochu jinak. Výběr přesně pro Českou republiku a přesně pro vás.
Že vybrat trojici nejspolehlivějších není opravdu snadný úkol, musí být všem více než jasné. Pět? O něco lepší. Deset? To je tak reálný počet. Ale tři? Najít trojici, která by mohla obsadit pomyslnou bednu je přetěžké. Na druhou stranu, ve sportu je také jenom zlato-stříbro-bronz, tak se toho držme. Jeden z trojice je nad slunce jasný. Ale zbylí dva? Popravdě, vyřazovací metodou mi zbylo z původní deseti pět, pak už to bylo těžké. Nakonec rozhodlo klíčové kritérium.
Dostupnost jedním z hlavních požadavků
Jaká byla kritéria? To hlavní bylo nekopírovat pro Čechy nedostupná a nereálná auta. To jsme rovnou zamítli. Nemá smysl sem dávat „Ameriky“, které sice s pětilitrovými (a většími) V8 motory na robustních rámech a v ideálním počasí Kalifornie vydrží věčnost, ale co s nimi v Čechách? Chtěli jsme vám najít modely, které si můžete zítra najít v inzerci a večer si pro ně jet. To bylo naše hlavní kritérium, tady jsou pak tři vítězové našeho klání přesně pro vás:
Vítěz číslo 1: Mercedes W124
Samozřejmě, tady se nešlo zmýlit. Etalon německého inženýrství a ocelový ingot v jednom. Generacemi německých taxikářů prověřený koráb s kilometrovými proběhy převzatými z tachometru kosmické lodi Apollo, s trochou dobré péče nezničitelný. Made in West Germany. Volili bychom vozy po faceliftu z roku 1993, motory v zásadě všechny, byť diesely bez turba jsou, speciálně ve verzi 200D, opravdu hodně „rozvážné“. Ale zase to auto přežijí. A Vás možná taky.
Vítěz číslo 2: Mazda MX5 Miata
Kdo si nyní ťuká na čelo, nechť se prosím zamyslí. MX 5, neboli Miata je opravdu chytře postavené auto, a kupodivu extrémně spolehlivé. Kolik jste viděli prvních (rok 1989) a druhých generací, jež vypadají, jako by včera sjely z výrobní linky? Hodně. My také. A co je důležité: můžete si vybrat od ceněných „mrkaček“ až po zcela nový vůz, dle vaší volby a stavu peněženky. Rozumná pořizovací cena u všech generací, nízké náklady na provoz, fun faktor v ceně. Ideální.
Vítěz číslo 3: Toyota Yaris
Velmi podobný příběh, jako u Miaty. Jen s tím rozdílem, že tohle auto je přeci jen poněkud praktičtější, než dvoumístný roadster. Spolehlivé je ale neméně tak. Prvních generací dodnes jezdí po silnicích spousty, a nevypadá to, že by se na tom v dohledné době mělo něco změnit. Odolné a chytře navržené motory pracují do úmoru, karosérie odolné proti korozi ukazují svoje přednosti po desítkách let provozu v českých „slaných“ zimách. Poměr výkon/cena/výdrž? Bezkonkurenční.