Nezničitelné naftové motory, které najedou stovky tisíc kilometrů. Jsou tak dobré, že si je vypůjčili i výrobci jiných značek

Kdo chce jezdit dynamicky a levně, má poměrně omezenou možnost výběru. Nicméně je tady triáda turbodieselů, které požadavkům přesně vyhovují.

i Zdroj fotografie: Volkswagen
                   

Řidiči, minimálně ti v našich končinách, milují naftové motory. V první řadě pro nízkou spotřebu, ale také pro relativně vysokou spolehlivost. Ta se týká určitých značek a modelů, samozřejmě existuj pohonné jednotky, které spalují naftu a od kterých se vyplatí dát ruce pryč. Jsou však dieselové agregáty, které jsou dlouhodobě považované za výjimečné jak s ohledem na spotřebu, tak právě na spolehlivost a dlouhodobou udržitelnost.

Trojice motorů různých značek, ovšem ryze evropských

A výjimečně spolehlivé, to potvrzují většinově experti na ojetiny a odborníci z autobazarů. A vlastně také samotní řidiči a zákazníci, kteří automobily s těmito pohonnými jednotkami nenechají na prodejní ploše dlouho ohřát. Po letech tyto motory stále dobře slouží, samozřejmostí je vhodný a pravidelný servis, a najíždějí stovky tisíc kilometrů. O jaké motory se jedná?

iZdroj fotografie: Škoda

Volkswagen 1.9 TDI

Kdo se trochu vyzná v problematice ojetých aut, musel tento motor ve výběru očekávat. Je samozřejmou volbou pro každého, kdo chce slušný, dostatečně výkonný, úsporný, a hlavně spolehlivý naftový agregát. Jednoduchá konstrukce nahrává dlouhodobé odolnosti a spolehlivosti. Údržba je bezproblémová, životnost značná, nehledě na fakt, že sortiment náhradních dílů je široký a cenově nenáročný. 

Škoda nebo Audi, zde zákazník nešlápne vedle

Byla zmíněna spotřeba a ta je třeba zdůraznit, tento motor si vybere skutečně ten, kdo chce platit na naftu velmi málo peněz. Lze volit z několika výkonových variant, ale hlavně ze všech značek koncernu Volkswagen. Tento motor lze koupit pod kapotou Škody Octavia, stejně jako v Seatu Leon pro zájemce mírné exotiky. Klasika je v útrobách zástupců značky Volkswagen a ochuzena nezůstala ani značka Audi, milovník prémiového stylu si může pořídit Audi A4 právě s tímto výtečným, univerzálním motorem.

iZdroj fotografie: BMW

BMW 3.0d M57

Druhý v řadě, opět s německým rodokmenem, tentokrát ale s dvěma válci navíc. Oproti čtyřválci 1.9 TDI nabízí konkurenční BMW vytříbený naftový šestiválec. Motor se také řadí do kategorie těch téměř nezničitelných. Mimochodem je mnoho majitelů, kteří si koupili auto jako nové, a stále jim spolehlivě slouží a jediným důvodem k výměně je „potřeba“ novinky z důvodu prestiže či společenského postavení, racionálně se vyplatí takový automobil nepustit z garáže. Což mimochodem také naznačuje nabídka v bazarech, kde je obtížné bavoráky s tímto motorem najít. Když se objeví na ploše, jsou obvykle hned pryč. 

Spotřeba příkladná, ale výkon? Doslova fantastický!

Tento agregát se objevil pod kapotou vybraných modelů BMW v roce 1998 a od té doby se začal řadit mezi ty, se kterými nelze šlápnout vedle. Zpočátku sice nebylo jisté. Zda půjde či nepůjde o spolehlivý motor, i tak si získal velkou oblibu u zákazníků, zejména rozmanitostí specifikací a výkonů. V maximu lze najít exempláře s potenciálem 286 koní, což zaručuje více než slušnou dynamiku. A v jakých autech se tento motor dá u prodejců s ojetinami najít? Například v BMW řady 3 či 5, stejně jako v SUV řad X3 a X5.

iZdroj fotografie: Peugeot

Citroen / Peugeot 2.0 HDI

Zlí jazykové by mohli kritizovat francouzské výrobce za jejich chabou spolehlivost a vysokou poruchovost, a možná by měli pravdu. Ale ne u těchto značek a tohoto naftového čtyřválce. Zde je jakákoli kritika mimo mísu. Naftový dvoulitr se vstřikováním Common Rail se ukázal a po letech osvědčil jako skvělá volba a výtečná kombinace slušného výkonu a nízké spotřeby. A ano, samozřejmě s přihlédnutím na velké nájezdy a spolehlivost. Poprvé se tento motor objevil v autech francouzských značek na konci devadesátých let minulého století a od té doby sklízí jen samou chválu.

Francouzský motor, díky kterému má Ford slušný diesel

Spolehlivost je příkladná, ale i zmíněná spotřeba je něco, čím se mohou inženýři Citroenu a Peugeotu po právu pyšnit. Výkonově se dá obvykle vybírat mezi 90 až 110 koni a nabídka modelů je široká. Pochvalu pro francouzské výrobce představuje i to, že tento motor pracuje pod kapotami konkurenčních značek, lze ho najít ve voze Volvo C30, Suzuki Grand Vitara nebo ve Fordu Mondeo.

Jaký motor máte vy a jak jste s ním spokojeni?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
109 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články