Reklamy na automobily, zejména ty sportovní, byly dříve plné radosti, emocí, vzrušení. Proč se na to za těch pár let tak zapomnělo?
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
Jak moc se může změnit lidská společnost za dvacet let? Neuvěřitelně. Podívejte se na staré fotky, co jste nosili za oblečení, co jste měli za mobilní telefony, jaká jezdila po silnicích aut. I když se může zdát, že byl rok 2003 nedávno, uplynuly už dvě dekády. Rok 2003 zmiňujeme proto, že to byl rok uvedení nového Volkswagenu Golf. Šlo o pátou generaci, která byla ve výrobě od zmiňovaného roku do roku 2009.
Golf GTI byl vždy žádaným a atraktivním ostrým hatchbackem
V rámci modelové řady pak samozřejmě tak, jak je u VW zvykem, dorazila i ostrá verze GTI. Ta měla pod kapotou dvoulitrový přeplňovaný benzínový čtyřválec TFSI s výkonem 147 kW. Nešlo o absolutní vrchol tehdejší linie, ještě tady byl Golf R32 s vidlicovým šestiválcem 3,2 litru a výkonem 184 kW, ale o to v tomto příběhu nejde. Golf GTI byl prezentován jako sportovní nástroj plný emocí. V pořádku.
S tím souvisela i reklama, která je stále k vidění na internetu. Pro její pochopení je zapotřebí umět alespoň trochu německy. Respektive chápat heslo, které se objeví na konci, a to „Aus Liebe zum Automobil“. Přeložit to můžeme asi jako „Z lásky k automobilu“. Stačí si pak pustit klip, ve kterém mladý řidič vozí v Golfu GTI starého muže. Když dojedou zpátky na místo a senior vystoupí, je zjevné, jak je to s tou láskou myšleno.
Dnes by ovšem takovou reklamu už nikdo nenatočil. Zjevně by urazila všechny kromě bílých heterosexuálních mužů. Je tam totiž agresivní jízda. Smyky. Prudká akcelerace. Starý člověk jako objekt vtipu. Pro dnešní pseudokorektní láskoprdy něco zcela nepřijatelného. Přitom reklamní klip neříká nic špatného. Než že sportovní auto umí udělat radost a dá se s ním jezdit opravdu radostně a sportovně.
Reklama je politicky i společensky nekorektní, jako vážně?
Mimochodem jsme zapomněli na uhlíkovou stopu, jak to auto jezdí rychle, zbytečně moc žere. A zbytečně moc vyfukuje emise, takže to je také špatně. Evropská unie by byla proti, tohle se vymyká snaze zabít cokoli, co má benzínový motor pod kapotou. Dnes by taková reklama probíhala asi v rámci nějakého multikulti prostředí, s partou rasově a genderově vyvážených lidí, pardon entit.
Auto by asi zabzučelo na nějaké virtuální dráze a umělou inteligencí vytvořený obličej by zdůraznil, že vůz žere v průměru na sto kilometrů tři hlemýždí pšouky. Nic, co by vyvolalo emoce, tedy určitě ne emoce pozitivní. Je třeba si přiznat, že o ty u dnešních aut, až na výjimky, už moc nejde. Vážně jsme se tak za pouhých dvacet let vzdálili realitě a tomu, co nám dělalo radost? Je to škoda.