Motor je komplikované zařízení a o jeho součásti se musí řidič strat. Když to neudělá, tak nakonec přijde v servisu zbytečně o dost peněz.
Zima je pro motoristy obdobím, kdy se na silnicích potýkají nejen s náledím, sněhem a solí, ale také s povinnostmi, které specificky přináší chladné počasí. Co tím myslím? To, že v zimě auta trpí v některých ohledech mnohem víc než třeba na jaře nebo v létě. Typicky jde o zanášení vodou, břečkou, solí. Ale také o velké teplotní rozdíly. Jedno staré motoristické pořekadlo říká, že objem ničím nelze nahradit. Je tím myšleno objem motoru, to, že pokud chce člověk vysoký výkon, musí mít motor velký objem. Je tady ale jedna výjimka, přeplňování. Díky přeplňování se dá i z menšího motoru získat značný výkonový potenciál.
Výkonu lze dosáhnout objemem, ale také přeplňováním motoru
Když to řeknu jen tak od boku, 200 koní může být maximem pro atmosférický benzínový dvoulitr. S přeplňováním ho zvládne motor, který může mít objem klidně poloviční. A pokud by tady měl zaznít kritický hlas, mířený na spolehlivost a trvanlivost, tak patnáctistovka s turbem zvládne 200 koní s přehledem a dlouhodobě. Turbodmychadlo je dnes snad ve všech moderních automobilech ne z důvodu touhy po co nejvyšším výkonu, ale po nízkých emisích. Velkoobjemové motory už nejsou dávno v módě, právě přeplňování supluje vyšší objem. A turbodmychadlo, u malých motorů s vysokým výkonem, je extrémně namáhané. A v zimě ještě víc.
Ačkoliv je turbo navrženo tak, aby vydrželo extrémní podmínky, zima je pro něj obdobím, kdy může snadno dojít k jeho poškození. Jak tedy v zimě turbo nezničit? Co dělat, aby nám sloužilo co nejdéle? A jaké chyby dělají řidiči nejčastěji? Turbodmychadlo je jednou z klíčových součástí moderních motorů, ať už jde o benzinové nebo naftové jednotky. Jeho hlavním úkolem je zvyšovat výkon motoru tím, že do něj vhání více vzduchu. To umožňuje spálit větší množství paliva. Turbo pracuje při extrémních teplotách a otáčkách – u silničních vozů teploty jdou až k 900 °C, a jestliže běžný motor dosahuje maximálních otáček typicky kolem 6 000 za minutu, turbo se točí mnohonásobně rychleji, klidně až 100 až 150 000 ot./min. To samo o sobě klade na jeho konstrukci obrovské nároky.
V zimě se však přidávají další faktory, které mohou jeho životnost výrazně zkrátit. Jedním z největších nepřátel turba v zimě je studený start. Když nastartujete motor, olej, který turbo maže a chladí, je ještě hustý a studený. Trvá několik sekund, než se dostane do všech částí a začne plnit svou funkci. Pokud v této fázi motor okamžitě zatížíte vysokými otáčkami, turbo běží „nasucho“, což může vést k jeho poškození. A tady přichází první pravidlo: po nastartování nechte motor běžet na volnoběh alespoň 30 sekund, ideálně však jednu až dvě minuty, aby se olej dostal tam, kam má. Ano, v zimě je to nepříjemné, když spěcháte.
Základní pravidlo je motor s turbem před jízdou nechat zahřát
Ale věřte mi, že těch pár minut vám může ušetřit desítky tisíc korun za opravu turba. Pokud už nemůžete čekat, tak prostě vyjeďte, ale pomalu, dejte autu čas, než ho začnete plně zatěžovat. S tím souvisí další věc. Další častou chybou, kterou řidiči dělají, je okamžité vytáčení motoru do vysokých otáček. Turbo potřebuje čas, aby se zahřálo na provozní teplotu. Pokud ho hned po startu zatížíte, dochází k nerovnoměrnému zahřívání jeho součástí, což může vést k prasklinám nebo deformacím. Ideální je jezdit prvních 10 až 15 minut klidně, bez prudkého zrychlování a vysokých otáček. To platí nejen pro zimu, ale pro celoroční provoz.
Zima však přináší ještě jednu specifickou hrozbu – kondenzaci vody v oleji. Při krátkých jízdách, kdy se motor nestihne dostatečně zahřát, se v oleji hromadí voda, která se tam dostává z kondenzace. Tato voda může snížit mazací schopnosti oleje a způsobit korozi. Proto je důležité, aby se motor pravidelně zahříval na provozní teplotu. Pokud jezdíte jen krátké trasy, například do práce nebo na nákup, zkuste jednou za čas vyrazit na delší jízdu, aby se motor a olej dostatečně zahřály a voda se odpařila. A co vypínání motoru? I tady se často chybuje.
Po jízdě je třeba nechat auto vydechnout a turbo ochladit
Turbo se při jízdě zahřívá na extrémní teploty, a pokud motor vypnete ihned po zastavení, olej v turbu se přestane pohybovat a turbo se přehřeje. Proto je důležité nechat motor běžet na volnoběh alespoň 30 sekund před vypnutím, aby se turbo mohlo ochladit. Pokud jste jeli delší trasu nebo jste motor více zatížili, například při jízdě do kopce, nechte motor běžet ještě déle, klidně jednu až dvě minuty. Ano, jsou tady auta, která mají dochlazování. Ale i tak, je dobré si zvyknout na to, že člověk dá automobilu po jízdě čas, než vypne motor.
Zajímavé je, že moderní turbodmychadla jsou navržena tak, aby vydržela až 300 000 kilometrů, pokud se o ně správně staráte. Ale jakmile začnete dělat chyby, jejich životnost se může dramaticky zkrátit. A oprava turba není levná záležitost – ceny se pohybují od 20 000 do 50 000 korun v závislosti na typu vozu a turba. Vím o tom své, z doby, kdy jsem vlastnil Subaru WRX STI. Kolikrát jsem měnil nebo repasoval turbo, už si ani nevzpomenu. A že by vydrželo několik set tisíc kilometrů, to rozhodně říct nemohu. Pravda, tady to bylo ale speciální auto, které bylo extrémně zatěžované. Tak jako tak platí, že o turbo se člověk musí starat. A v zimě to platí dvojnásobně.