Kvůli módním SUV zůstala praktická kombi s pohonem všech kol poněkud v pozadí, přesto mají stále co nabídnout. Ty z našeho přehledu vás odvezou a nadchnou zároveň
Rodinná kombi jsou a budou oblíbenou kategorií asi už napořád, kromě denní použitelnosti a prostoru pro všechna rodinná zavazadla přidávají i bonus v podobě nižší spotřeby oproti srovnatelně velkým SUV. Aerodynamika se zkrátka ošálit nedá, vyšší stavba a větší plocha rovná se větší spotřeba. A když se navíc jedná o kombi s pohonem čtyř kol, ztrácí náhle SUV většinu svých výhod. V zimě na kopec vyjedeme stejně, pobereme možná víc zavazadel a máme (zhusta) nižší spotřebu. Pojďme se spolu podívat na ty nejlepší z nich.
Kombi 4×4 poslouží v 95% případů lépe, než SUV
Kritéria našeho výběru byla následující: pohon čtyř kol, „family friendly“ (prostor pro posádku i zavazadla, ideálně i ISOFIX) a dostupnost v Čechách jako rozumná ojetina. Dále ozšířený servis i náhradní díly, spotřeba průměr do 8/100 a prověřená spolehlivost bez fatálních (a drahých) závad. Omlouváme se tedy rovnou všem, kdo čekali zástupce prestižních značek (s výjimkou Audi, jejíž „čtyřkolková“ kombi jsou legendární). Snažili jsme se preferovat dostupnost a univerzálnost ve smyslu jediného auta pro rodinu s průměrnými příjmy. Zde je tedy náš výběr:
Škoda Octavia Scout
Nemůže chybět a nemůžeme jí opomenout, pochopitelně. Pro mnoho lidí první zkušenost s kombi a pohonem čtyř kol v jednom jediném automobilu, navíc domácí provenience. Přes všechny výtky a v lepších výbavách už pravda smělé ceny je Scout zejména třetí generace Octavie (2014 – 2019) skvělou volbou, a možná nejlépe jezdící Octavií Combi vůbec. O čtvrté generaci platí to samé, nicméně ta je stále cenově hodně vysoko. Motory pochopitelně 2.0 TDI, nejrozšířenější verze 110 kW je asi i ta nejvíc k doporučení.
Pokud natrefíte na silnější 135 kW a bude v pořádku, získáte lepší zátah, podobnou spotřebu a jako bonus paradoxně menší hlučnost (kratší zpřevodování slabší verze a větší kultivovanost silnější). Pohlídejte si zejména výměny oleje v převodovce Haldex a její bezchybný chod, opravy mohou být drahé. Scout se v žádném bazaru dlouho neohřeje, nicméně se stále větším procentem „generační výměny“ za poslední provedení budou nabídky ještě přicházet. Škoda se s Octavií Scout velmi přesně trefila do potřeb chalupářských a chatařských Čechů, a na prodejích (a cenách) to jde poznat.
Našli jsme: Octavia Scout 2016, 135 kW, 287 000 km, plná výbava, servis jen Škoda, DSG, 329 000 Kč
Audi A4 Allroad
A když už jsme u koncernu, tak ať to máme „z jedné vody načisto“. Záměrně vynecháváme Golf i Passat Alltrack, výše popsaná Octavia Scout je dle našeho názoru rozumnější volbou, navíc i prostornější než Golf (a levnější než Passat). A vynecháváme i A6 Allroad, z pochopitelných důvodů – tohle auto jako nové opravdu nebylo levné a pokud narazíte na „výhodnou“ nabídku, může to být past. Speciálně s 3,0 TDI šestiválcem, jehož rozvody a další servis umí vylétnout do netušených výšin.
Budeme se tedy držet stále 2.0 TDI, a A4 Allroad je pak přesně to auto pro někoho, pro koho je Octavia příliš plebejská, ale nechce příliš investovat na vstupu ani během provozu. Navíc obě „allroudová dvojčata“ vypadají velmi podobně, a nutno dodat, že velmi elegantně, odstup od „obyčejné Oktávky“ je citelně znát. A často nikdo nepozná, že máte „jen“ A4, zejména pokud vzadu chybí označení. Motory podobně jako u Scoutu, výhodou je také absence vzduchového podvozku oproti A6 Allroad a méně starostí se servisem
Našli jsme: A4 Allroad 2014, 110 kW, 214 000km, manuální převodovka, 339 000 Kč
Opel Insignia Sports/Country Tourer
Další německý zástupce, v Čechách poměrně málo rozšířený, což pro někoho může být výhodou. Druhá generace Insignie se zbavila všech problémů, vytýkaných generaci první a s dvoulitrovým 125 kW turbodieselem jde o volbu rozumu i elegance. Podle mnohých jde o poslední „pravý Opel“, než se automobilka stala součástí Stellantisu a než se v Rüsselheimu začalo na chodbách mluvit i francouzsky. Dáte si Bratwürst? Ne, dnes máme šneky, děkujeme. Kombi vyniká plavnou a pohodlnou jízdou (v kontrastu ke koncernových zástupcům), pokud vás bolívají záda, hledejte přední sedačky s cerftifikací AGR – je to specialita Opelu a jsou excelentní.
Našli jsme: Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 4×4, 2016, 125 kW, 135 000 km, manuální převodovka, úplný servis, 416 000 Kč
Volvo XC 70
Klasický Viking ze Švédska, jeden z těch, co spolu s prvním Allroadem definovali kategorii. Nás bude zajímat druhá generace od roku 2013, kdy došlo k modernizaci a změnám v nabídce motorů. Z původních pětiválců zůstal jen jediný D5 120 kW a právě ten má naše doporučení. Od roku 2010 zmizel také problém s nasáváním plastových vířivých klapek. Při dodržování 15.000 km na výměnu oleje (byť výrobce udává i 30.000 km) by měl být motor bez vážnějších závad. Pohon čtyř kol je řešen spojkou Haldex, podobně jako u Octavie Scout, stejný důraz by tedy měl být na kontrolu a výměnu oleje (platí pro Haldex obecně). Šestistupňový automat je tady klasický, s hydrodynamickým měničem a jeho sametové řazení se k uvolněnému charakteru Volva maximálně hodí.
Našli jsme: Volvo XC70 AWD, 2013, 158kW, 239000km, automat, plná výbava, servisní knížka/plný servis Volvo, 398 000 Kč