Automobilový prvek, bez kterého se neobejde nikdo už po pár vteřinách jízdy. Lidi ho ale neumí používat a dostávají pokuty.
Umíte používat blinkry? Asi každý řidič odpoví automaticky ano. Nemyslím teď ale spuštění blinkrů jako takové. Tam předpokládám, že to každý skutečně umí. Že umí levou rukou pohnout nahoru a začít blikat doprava, pohnout dolů a začít blikat doleva. Myslím tím, jestli víte, kdy a jak ukazatele směru stále použít. A druhá věc, druhá otázka, jestli umíte správně používat výstražné znamení, tedy blikání obou směrovek najednou. I když budete tvrdit, že ano, mám jistotu, že spíše ne. Udělal jsem si rychlý průzkum mezi našimi čtenáři a zjistil jsem, že 78 % dotazovaných má v tomto ohledu dost velké mezery a chybuje.
Blinkry, to není atomová věda, lidé přesto neustále chybují
Chybuje a ani neví, že se může jednat o přestupek s nemalou pokutou. Používání blinkrů má samozřejmě svou oporu v zákoně. Co na to říká česká legislativa? Znamení o změně směru jízdy musí řidič dávat kromě případů uvedených v jednotlivých ustanoveních také vždy při změně směru jízdy, vybočování z něho, nebo jestliže to vyžaduje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích. Znamení o změně směru jízdy se dává směrovými světly. Znamení o změně směru jízdy dávané směrovými světly ponechá řidič jen do doby ukončení změny směru jízdy, vybočení z něho, nebo pokud vozidlo nezaujme místo v jízdním pruhu, do kterého přejíždí.
To je samozřejmě jenom stručný výčet. Zákon řeší, jak dávat znamení, pokud vozidlo nemá blinkry, pokud je zapotřebí asistence další osoby. Zákon říká, jak blikat, resp. neblikat na kruhovém objezdu. Nicméně jen výše uvedené výroky jsou pro nás v tuto chvíli asi zásadní. V zákoně je další paragraf na téma „výstražná znamení“. Je-li to nutné k odvrácení hrozícího nebezpečí, dává řidič zvukové výstražné znamení. Mimo obec může řidič dávat zvukové výstražné znamení i tehdy, je-li to nutné k upozornění řidiče předjížděného vozidla.
Místo zvukového výstražného znamení smí řidič dávat světelné výstražné znamení krátkým přerušovaným rozsvícením dálkového světla nebo přepínáním potkávacích a dálkových světel; k upozornění řidiče předjížděného vozidla je smí dávat i v obci. Je-li nutné upozornit ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích na hrozící nebezpečí, zejména v případech, kdy je nutné náhle snížit rychlost jízdy nebo zastavit vozidlo, dává řidič světelné výstražné znamení zapnutím výstražného světelného zařízení. Výstražné znamení se užívá jen po dobu nezbytně nutnou. To je k varovným signálům. Ale blinkry je třeba používat hlavně při odbočování.
Blinkry se ovládají páčkou, výstražné tlačítkem nebo táhlem
Zapomenout použít směrová světla nebo to udělat záměrně může přijít na pěknou pokutu. Jde typicky o porušení ustanovení o přejíždění z pruhu do pruhu. To musíme dávat znamení o změně směru jízdy. Nebo ustanovení o objíždění a podobná ustanovení. Kromě toho, že řidiči neblikají, tak když blikají, tak blikají špatně. Velmi obvyklé je chybování na křižovatkách s netradičně vedenou hlavní komunikací. Obecně bych řekl, že řidiči blikají, když sjíždějí z hlavní, a to i přesto, že tato zatáčí například doleva a oni jedou rovně. Musím připomenout, že blinkry a jejich použití souvisí se změnou směru, ne s tím, jestli je komunikace hlavní nebo vedlejší.
To znamená, že když jedu rovně, neblikám. Zatáčím, nutně blikám doprava nebo doleva, bez ohledu na to, jestli jsem nebo nejsem na hlavní či vedlejší komunikaci. Opakuji znovu, použití blinkrů nesouvisí s hlavní či vedlejší komunikací. A pak je tady ono použití blinkrů jako výstražného zařízení. Použití výstražných blinkrů či dálkových světel má svoje specifická pravidla. Řidiči je často používají, když chtějí ostatní varovat před policií, případně jim poděkovat nebo se omluvit. Málokdo už ale ví, že v těchto a obdobných případech jde o přestupek, za který hrozí od roku 2024 dvojnásobná pokuta. Velmi časté je, že řidič někde zaparkuje, vědomě, kde ví, že zaparkovat nemá.
Poděkovat je slušnost. S blinkry to je ale přešlap proti zákonu
A použije výstražné blinkry jako omluvu. Parkuje na vyhrazeném parkovišti, na zákazu stání, ve vjezdu, v křižovatce. Prostě tam, kde se za normálních okolností podle zákona skutečně zastavit nesmí. Výstražné blinkry tedy slouží jako jakási omluva. Nebo spíše jako prevence, před policí. Aby tato věděla, že řidič ví, že stojí, kde nemá. A že blinkry tento přešlap maže a omlouvá. Je to samozřejmě nesmysl. Umím si představit použití výstražných blinkrů při tomto stylu parkování v situaci, kdy řidič chce, aby bylo jeho auto vidět.
Tedy ví, že parkuje špatně, ale blikáním dává najevo, aby do jeho auto někdo nenaboural. Nelegální je tím pádem i blikání výstražnými blinkry jako poděkování nebo omluva. To je docela běžné, jeden řidič pustí druhého, bliknou na sebe. Teoreticky to mají za pokutu, prakticky jen pokud je u toho chytne policie. Stejně tak někdy blikají řidiči, pokud nechtěně někoho omezí. Rychle sáhnou na ovladač výstražného blikání a zablikají. Z pohledu řidiče slušné chování, optikou zákona porušení legislativy. Nejde jen o řidiče osobních aut, dělají to i profesionálové v MHD.
Dělají to všichni, i řidiči autobusů. A všichni do jednoho chybují
Rozhodně ale nelze považovat tento postup za omluvný. Tak to není. A policie neřeší, ze zákona ani nemůže řešit blikání jako omluvu. Pokud je auto špatně zaparkované, laicky řečeno, tak to policie vnímá jako přešlap proti parkování jako takový. Použití výstražného znamení mimo zákonem určené situace lze posuzovat za přestupek. Nehrozí trestné body, ale pokuta do výše 2 000 Kč ano. A je-li za špatné parkování pokuta za 1 500 Kč, může se stát, že řidič špatně parkující na blikačkách dostane vyšší pokutu než řidič, který zaparkuje stejně špatně, ale výstražné blinkry nepoužije.
Použití výstražných blinkrů je totiž výše pokutovaným přestupkem než špatné parkování. Nechci to dávat jako radu, to v žádném případě, ale když už někdo parkuje špatně, je jedno, jestli pustí blinkry nebo ne. Naopak, se zapnutými výstražnými blikači se dopouští horšího jednání, než kdyby auto jen tak odstavil. A to je problém nejenom u nás, ale třeba v sousedním Německu. Tam začali toto aktuálně hodně řešit. Zmiňuji to právě z důvodu, že koncem roku vyjíždí hodně českých řidičů do Německa na trhy, na různé vánoční akce.
Blinkry jako omluvenka pro špatné parkování vážně neplatí
V místech koncentrace lidí a aut je problém zaparkovat. Postavit auto třeba jednou stranou na chodník a pustit blinkry je pak něco, co se skutečně nevyplatí. Padne pokuta. Ale takříkajíc v „německých cenách“. Výstražná světla jsou tam řidiči povinni zapnout vždy, když by mohli ohrozit ostatní účastníky silničního provozu nebo potřebují-li ostatní varovat před nebezpečím. Pokud se blíží ke konci dopravní zácpy na dálnici. Výstražná světla musí být také zapnuta při zvláště pomalé jízdě nebo při odstavení vozidla na kraji vozovky.
U našich západních sousedů ale motoristé také chybují, když používají varovné blikače jako omluvu za parkování. Třeba kdyby své vozidlo zaparkovali vedle odstavného pruhu přímo na silnici. Zaparkují. A aby bylo toto parkování ve druhé řadě viditelné pro ostatní účastníky silničního provozu, často zapínají varovná světla. Používání výstražných světel tímto způsobem je však zakázáno. Nedodržení zákona tam může vést skutečně k vysokým pokutám. Pozor na to, zejména když pojedete třeba na Vánoce někam do Německa za trhy nebo nákupy.