Velké změny pro řidiče: Nařízení Evropské unie bude přísné. Za přestupek spáchaný doma budete pykat i v Německu a na Slovensku

Tohle se nesmí stát, nejde o placení pokut napříč Evropu. Ale nepřípustné je, aby o nás věděli všechno na kdejaké četnické stanici.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

V jednom z aktuálních článků jsme psali o tom, jak EU chce, aby některé přestupky proti pravidlům byly pokutovány i v jiných zemích. Respektive aby řidiči, kteří jsou z jiné země a spáchají přestupek, za tento také zaplatili. A také aby zákaz řízení uložený v jedné zemi platil ve všech zemích EU. Nad tím se člověk musí nutně zamyslet i z jiného úhlu pohledu. O co tedy jde? Evropský parlament, respektive Dopravní výbor parlamentu, schválil koncem minulého roku návrh na změnu předpisů.

Nová pravidla mají zajistit, že pokuty budeme platit v celé EU

Ten má umožnit přenesení sankcí za zákaz řízení mezi členskými státy EU. Jedním z klíčových bodů navrhovaného opatření je zavedení možnosti, aby sankce za hrubé porušení dopravních pravidel v jedné zemi EU platily i v ostatních zemích Evropské unie. Například v Polsku každý řidič, který překročí povolenou rychlost o více než 50 km/h v oblasti s obytnou zástavbou, čelí odebrání řidičského průkazu na tři měsíce.

iZdroj fotografie: Evropská unie / Creative Commons / CC-BY-SA

Díky novému nařízení by tento trest platil nejen v Polsku, ale i v dalších zemích EU. To má ukončit praxi, kdy řidiči s odebraným řidičským průkazem mohou jednoduše usednout za volant po překročení státních hranic. S tím se dá vlastně i souhlasit. Tak pojďme dál. Podle nových pravidel by mezi přestupky, o kterých by se členské státy musely vzájemně informovat, patřilo překročení rychlosti, řízení pod vlivem alkoholu nebo drog, způsobení nehody s následkem smrti nebo těžkého zranění a řízení bez platného řidičského průkazu.

Evropská unie zakáže přesně za 6 měsíců spalovací motory. Běžní lidé tomu doteď nevěří, o svá auta nenávratně přijdou?

Tohle už je ale něco, co je dost nad rámec toho, co by měl občan akceptovat. Dejme tomu, že stát potřebuje „sledovat“ své občany, vědět o nich maximum. Dejme tomu, jakkoli zarytí odpůrci současného státního zřízení by nesouhlasili. A leckdy právem. Ale proč poskytovat veškeré údaje Evropské unii? Tedy uskupení států, do něhož jsme dobrovolně vstoupili? Proč by měl někdo na druhé straně Evropy znát naše osobní údaje.

EU o nás bude vědět všechno, všechno bude sdílet on-line

Nedej bože prohřešky? Pokud někdo něco provede, je tady Europol (nebo jak se mezinárodní policie jmenuje). Já ale nechci sdílet napříč Evropou své osobní údaje. Informace o tom, jestli jsem vloni v létě dostal pokutu za rychlost, protože si policajti stoupli o prázdninách v neděli v noci za značku před uzavřenou školou. Nějaký policista kdesi na Balkáně nebo na druhém konci světa uvidí jen záznam o tom, že „je řidič prevít“ a má záznam. S tím já nesouhlasím.

Nic proti tomu, aby řidiči jezdili slušně. Všude. Doma. Po celé Evropě, to platí hlavně pro řidiče kamionů z Polska, Turecka, Bulharska a Rumunska. A Slováky nevyjímaje. I když se návrh jeví jako průlomový, neznamená to automaticky změnu předpisů. Ještě musí být dohodnut s členskými státy a začleněn do nové směrnice EU o řidičských průkazech. Cesta od rozhodnutí k realizaci může být složitá, zejména z technického hlediska.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Zde hraje roli plánovaný celoevropský digitální řidičský průkaz, jenž by mohl výrazně usnadnit proces ověřování informací o řidičích a jejich sankcích v různých členských státech. Což je mimochodem další paskvil, který by si mohla nechat EU od cesty. Nová nařízení EU prý mají za cíl zlepšit bezpečnost na silnicích a zajistit, aby řidiči byli odpovědní za své přestupky bez ohledu na to, kde se dopustili porušení dopravních pravidel v rámci Evropské unie. Proč mi to zní tak nějak celé podezřele?

Máte rádi EU?

Diskuze Vstoupit do diskuze
74 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články