Proč musely skončit velké technické průkazy? Nejde o auta, je za tím jen snaha státu o jedinou věc

Digitalizace je zlo, které nepřináší nic dobrého. Stačí vypnout proud a celý stát se ocitne v problémech. Kus papíru s daty je třeba zachovat

i Zdroj fotografie: MDČR
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Od 1.ledna tohoto roku začal platit nový systém evidování technických informací o vozidlech. Jinak řečeno, byly zrušené klasické „velké techničáky“. S tím, že byly nahrazeny novými ORV (Osvědčení o registraci vozu) s QR kódem, odkazujícím na data daného vozidla. Výborně, další krok k digitalizaci a jednoduchosti! Nebo ne? Samozřejmě že ne, všechno je horší a složitější.

Konec velkých technických průkazů je nesmyslná věc

Na papíře to vypadá jako moderní a efektivní řešení, realita je o moc složitější. Fungování nových QR kódů a webového portálu dataovozidlech.cz je přinejmenším nekonzistentní. Někdy kódy fungují, jindy ne. Webový portál se často načítá jako prázdná stránka. Což ve své podstatě znamená, že majitelé vozidel nemají vždy k dispozici kompletní a spolehlivé informace o svých autech.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Porovnejme prosím s minulou praxí, kdy stačilo sáhnout po technickém průkazu a člověk měl hned vše před očima. Aplikace eTechničák, která by měla sloužit k získávání těchto dat, je dostupná pouze pro uživatele iPhone, což zatím „ze hry“ vylučuje majitele telefonů se systémem Android. Tato omezenost je dalším příkladem nedostatečného připravení nového systému. Zpět k webu dataovozidlech.cz.

Drama a horor na STK, okolní státy prodloužení techničáku neuznávají. Jejich průjezdem si zaděláte na velký problém

I jako člověk, který je poměrně zběhlý ve všech možných online řešeních nepovažuji tento web za jednoduchý a přehledný. Neumím si představit, že některý ze seniorních řidičů dokáže web používat. Opět, dřív stačilo nasadit brýle a podívat se do techničáku, kdy motorista našel vše. Ten, kdo si příliš nerozumí s technologiemi a internetem, je ze hry. Mimochodem to také znamenám že musíte mít připojení k internetu, data k čerpání a přístroj, na kterém se na údaje podíváte. Potřetí a naposledy, porovnejme s tím, kdy stačilo vzít do ruky kus papíru a začít číst.

Starší řidiči budou mít velký problém, bez internetu to nejde

Problémy už vznikají a budou i nadále při technických kontrolách vozidel. Technici na STK mají nyní zkomplikovaný přístup k důležitým údajům o vozidlech. Dříve mohli opravovat některá důležitá data. Typicky když úředník na VT napsal u auta za dovozu špatné datum. Namísto první registrace obecně tam bylo datum registrace v ČR. Dřív šlo snadno na STK opravit, dnes to jde pouze jako úřední oprava.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Tématu se budeme ještě věnovat v jiném článku, kde si řekneme, co reálně na STK bez techničáku hrozí. Jen v rychlosti ještě „přeleťme“ fakt, že dříve se do velkého techničáku zapisovalo, když dal majitel značky do depozitu. Dnes už, takže motorista nemá doklad, že tam značky dal. Takže pokud úředník ztratí SPZ, motorista má jen omezenou možnost, jak je dostat zpět.

Teď ale zamyšlení nad tím, proč vlastně k této změně došlo a komu přinese nějaké výhody. Běžným občanům a motoristům ne. Nic, těm to přidělá jen starosti. Tleskat může společnost Cebia, pokud bude zapotřebí její „služby“ pro následné řešení administrativních potíží. Tato soukromá firma má monopol na něco, co by mělo být veřejně dostupné a zdarma. Pokud má někdo přístup k informacím o vozidlech (Cebia), tak proč by to nemohl mít každý?

Stát o nás zjistí všechno a to tak, že my mu to naservírujeme

Pro STK to znamená více administrativy, více potištěného papíru, nic pozitivního. Nejvíce na tom vydělá stát. Ten si takto doplní všechny údaje do svého registru. Tohle je ten důvod, našmírovat o nás maximum vqcí, a bez práce. Za naše peníze. Stát pro věc neudělá nic, tohle „spadne“ na občany. Bude povinností občana doplnit správné informace, jinak neprojde STK. Celý tento nesmysl platíme samozřejmě my z našich veřejných kapes. Jako kdyby nebylo třeba lepší peníze utratit za školy, školky, zdravotní péči. 

Souhlasíte se zrušením techničáku?

Diskuze Vstoupit do diskuze
56 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články