Silácké řeči o dva roky starém konceptu se mohou Volkswagenu vrátit nepříjemně jako bumerang. Situace se změnila, úspěch není zaručen.
Nový automobil slibující revoluci na trhu je vždycky téma, které přitahuje pozornost. Tu moji určitě. Protože se velmi často stane, že zůstane jen u siláckých řečí, a skutek takříkajíc uteče. A naopak, revoluci leckdy způsobí auto, které se na trhu objeví tak nějak normálně, řekl bych až nenápadně. Tentokrát prý nejde jen o prázdné sliby nebo marketingové fráze, ale o skutečný průlom, jenž by mohl změnit způsob, jakým vnímáme moderní auta. Představme si vůz, který prý kombinuje nejnovější technologie, ekologický pohon a cenovou dostupnost.
Jak moc velká pecka by to musela být, aby šlo o revoluci?
To prý nenechá veřejnost na pochybách, že budoucnost automobilismu je skutečně tady. No nevím, tohle už jsem skutečně slyšel mnohokrát a žádný zásadní zlom nenastal. Slova ale byla vyřčena a pro běžné řidiče to prý bude znamenat, že nebudou muset dělat kompromisy mezi výkonem, designem a udržitelností. Skutečně jsem zvědavý, buď to bude pořádná pecka, nebo velký průšvih. Nový model má zjevné ambice stát se lídrem na trhu a ukázat, že i revoluce může být dostupná. Mám asi větší obavy, než že bych tomu věřil.
Začnu tím, co každého zajímá nejvíc, o co jde. Volkswagen ID2, menší a dostupnější elektromobil německé značky. Kdy cena je „přislíbena“ podobná jako u Pola, ale prostor je větší než u Golfu. Pokračovat musím technologií. Nový automobil je plně elektrický, to samo o sobě není žádná novinka. Ale způsob, jakým kombinuje výkon a dojezd, má být skutečně působivý. Výrobce slibuje dojezd až 500 kilometrů na jedno nabití, to je hodnota, která už dokáže konkurovat i tradičním spalovacím motorům. Jenže víte, jak to je. Sliby chyby.
Navíc teoretický dojezd je jedna věc, praktický stav ve skutečném životě, v mrazu, po jízdě na dálnici věc druhá. Nabíjení má být rychlé a efektivní. Díky podpoře ultrarychlého nabíjení lze získat až 80 % kapacity baterie za pouhých 30 minut. To znamená, že i delší cesty by měly být pohodlné a bez zbytečných prodlev. Design auta? Prý by mohl dokázat, že i elektromobily mohou být elegantní. Tak jako tak je to kapitola sama o sobě. Čistě sériové auto jsem zatím neviděl, pamatuji si koncept z roku 2023. Nicméně když tehdy padlo info, že v roce 2025 bude produkční verze, design mi přišel takový německý. Vám se líbí?
Znám hezčí elektromobily, revoluci v designu zde nevidím
Nízká, široká a agresivní silueta snad přitahuje pozornost. Přední maska s výraznými LED světlomety působí futuristicky, zatímco táhlé linie karoserie dodávají vozu dynamiku. Zadní část je minimalistická, ale docela působivá – žádné zbytečné detaily, jen čistý a moderní vzhled. A co interiér? Tady se výrobce docela vyřádil. Minimálně u konceptu. Prostorná kabina nabízí dostatek místa pro pět pasažérů i zavazadla, materiály by měly být kvalitní a zpracování precizní. Lidé by se měli cítit jako v prémiovém voze.
V oblasti technologie zapomeňte na zastaralé ovládací prvky. Tento model je podle všeho vybaven nejnovějším infotainmentem s dotykovou obrazovkou, která podporuje Apple CarPlay i Android Auto, a digitálním přístrojovým štítem, jenž poskytne všechny důležité informace na dosah ruky. A teď k tomu, co skutečně zajímá asi nejvíc – cena. Tento „revoluční“ model má být dostupný za částku, která by měla být srovnatelná s běžnými rodinnými vozy.
Cena bude prý nízká, dovolit si ho bude moct každý
Výrobce se prý rozhodl, že revoluce by měla být dostupná pro každého, a proto se dá čekat, že nastaví cenovku tak, aby si tento vůz mohl dovolit i průměrný člověk. Model by tak nastavil novou laťku, pokud jde o poměr cena/výkon, a ukázal by, že moderní technologie nemusí být výsadou jen těch nejdražších vozů. Jenže to podle mě ukazují už leckteré čínské elektromobily. Tady se podle mého názoru žádná revoluce nekoná. Navíc nic není dokonalé. Nabídka barev je podle mých informací omezená a některé detaily v interiéru by mohly být lépe zpracované.
„Musíme mít elektromobily, které jsou dostupnější,“ řekl onehdy šéf prodeje značky VW Martin Sander. Krom toho je z Volkswagenu slyšet, že přechod na elektromobily nabírá na síle. „ID7 plní objednávky rychleji než Passat a malé auto ID2 otřese trhem,“ prohlásil také Sander. Já to vidím jinak. Od roku 2023 se situace dost změnila. Elektromobily mají problém, VW má problém, připomenu zavírání továren. Tak jsem zvědavý, kdy ID2 dorazí a zda vytrhne koncernu trn z paty. Moc tomu nevěřím.
Galerie
Je tohle revoluční auto?
![](https://www.autozive.cz/wp-content/uploads/2023/03/video-kamera.png)