Máme smůlu, tohle auto je jen pro vyvolené, a to my nejsme. Kdo bude chtít ukazovat blahobyt, nepochodí, je tady „jenom“ verze kombi.
Je to už v podstatě ohraná a zřejmá věc. Evropané nechtějí sedany, o ty není na starém kontinentě zájem. Dříve to bylo jinak, ale mohlo se jednat jen a pouze o nevalnou nabídku komunistického trhu. Škoda 105, Dacia, Moskvič, to všechno byly sedany. Samozřejmě existovaly pro určité modely a značky i kombíky, ale těch nebylo tolik. Za třicet let od sametové revoluce se ale trh změnil a změnilo se i nákupní chování veřejnosti.
Kombi je lepší, jakkoli na druhém konci světa nesouhlasí
Dnes lidé chtějí buď kombi, nebo ještě lépe SUV. Popřípadě MVW nebo nějaký hybrid. A tím teď není myšlen ekologický pohon, ale mezitřídní kříženec. Z důvodu klesající poptávky po čtyřdveřové karoserii přestala řada značek pro Evropu vyrábět modely s karoserií sedan. Existují ale trhy, kde jsou sedany stále populární. Například na Balkáně, v Turecku, v Asii. Tam jde o ukázku blahobytu a luxusu.
Třeba Volkswagen zcela logicky reagoval na klesající zájem o klasické sedany tím, že devátou generaci modelu Passat prodává v Evropě výhradně jako kombi. Nicméně v Číně, kde jsou sedany stále oblíbené, Volkswagen nabízí sedan Magotan. Co má společného Magotan s Passatem? Do určité míry lze Magotan vážně považovat za čínskou verzi evropského Passatu sedan. Jistě, ačkoli skutečně ten v nové generaci neexistuje.
Z technického hlediska má nový Magotan k nejnovějšímu provedení německého bestselleru relativně blízko. Využívá platformu MQB evo stejně jako devátá generace evropského Passatu a nová Škoda Superb. Mimochodem k českému vozu má Magotan možná ještě blíž. Oproti tomu, vyjma identického rozvoru, je Magotan ve všech ohledech větší. Jeho délka je 4 990 mm, na šířku má 1 854 mm a výška je 1 487 mm.
Je to Superb, nebo ne? Pod kapotou je podobná technika
Nejvíce se novinka určená čínskému trhu liší v čelních partiích. Pravda, ty jsou sice nepřehlédnutelné a originální, nicméně mnoho obdivu asi nesklidí. Na poměrně oblou karoserii byly totiž až příliš hrubě a násilně „nalepeny“ ostré linie a hrany. Pod světlým lakem to ještě jde, v tmavém provedení je auto vyloženě ošklivé. A to říkám s ohledem na to, že vzhled je subjektivní záležitostí. Designově tak čínský Magotan působí na rozdíl od evropského Passatu ostřeji, až agresivně.
V interiéru překvapí nový prvek, který má premiéru u značky Volkswagen – displej pro spolujezdce. Pro cestující na sedadle smrti u luxusních značek nic nového. Ale tady a teď jde o první, pokud se nepletu, použití u VW. Dá se očekávat, že později se tento „kus“ výbavy objeví i v evropských modelech. Číňané mají ale přednost. Co se týče pohonných jednotek, Magotan bude nabízen s přeplňovaným čtyřválcem 2.0 TSI. Benzínový motor nabídne Asiatům výkon 162 kW. V nabídce bude zřejmě i menší agregát, Magotan pojede i s 1,5litrovým motorem o výkonu 118 kW.
Kdy se dozvíme víc? Zřejmě už za pár dnů či týdnů, na autosalonu v Pekingu. Jisté jsou pak dvě věci. Auto má být určeno mladým řidičům, a jako takové bude levné. Lze spekulovat o ceně v přepočtu 600 000 Kč. To je částka, o které se nám v Evropě může jenom zdát. Za to se dá u nás koupit slušně vybavená Fabia s příslušenstvím. A neptejte se proč, odpověď je jednoduchá. Jsme ochotni platit víc. Druhou „jistou“ věcí je, že se Magotan alias čínský Passat sedan oficiálně nedostane do evropského prodeje. Přestože tuning na něj v rámci lokální nabídky podle rychlého googlení sehnat lze.