VW ruší výrobu modelu, který měl být hitem. Proč mají zákazníci v ČR platit 1 milion Kč, když jinde stojí tenhle „propadák“ třetinu?

Všichni si z nás dělají legraci a „bezednou“ kasičku. Běžní řidiči tady (ne)jsou od toho, aby platili, platili a platili.

i Zdroj fotografie: Volkswagen
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Přání otcem myšlenky, říká jedno známé přísloví. A možná podle něj některé automobilky postupovaly při hledání alternativy ke spalovacím motorům. Jako kdyby někoho napadlo, že to budou elektromobily. Někdo jako kdyby se toho chytil a mašinerie se rozběhla. S tím, že o zákazníka tak nějak nejde, tam „to nějak dopadne“. Naplánován byl sluníčkový, pozitivní a ultra rentabilní přechod na elektromobilitu. V čem se ale stala chyba?

Levné elektrmobily by možná lidi kupovali, ale za milion?

Podle mne je od začátku všechno špatně. „Začneme vyrábět a marketingové oddělení dokáže zákazníky tak zmanipulovat, že budou elektrická auta kupovat,“ jako kdyby si někdo říkal. Plány ale ne vždy odpovídají realitě. V rámci tohoto Volkswagen nedávno oznámil, že ruší plánovanou výrobu elektrického modelu ID.3 ve Wolfsburgu. To zní jinak než jako oslavná řeč o rozšiřovaní výroby, že? Už někdy vloni se nechali slyšet experti z německého týdeníku Automobilwoche, že Volkswagen v Číně přišel na model ID.3 s akční nabídkou.

iZdroj fotografie: Volkswagen

Běžná cena modelu na tamním trhu byla v přepočtu cca 480 000 Kč. V akci bylo možné koupit auto v přepočtu asi za 378 000 Kč. Jak tomu bylo ve stejný okamžik v Čechách? Pokud mohl Číňan koupit ID.3 za cenu hluboko pod půl milionem Kč, tak běžný Čech musel vytáhnout skoro milion Kč. Jak vysvětlit evropskému zákazníkovi, že musí zapomenout na třetinovou cenu? Vysvětlení neexistuje, ne takové, které by bylo jednoduché, logické a jasné. Někdo by mohl namítat, že jde o různá auta. Dejme tomu, po technické stránce nejde o identické stroje. Ale velmi podobné. A jmenují se stejně, tak co?

20 elektrických autobusů shořelo na popel ve stejný den. Je vůbec elektrifikace MHD dobrý a bezpečný nápad?

Co se bude dít dál, je z prohlášení zřejmé. Namísto původního záměru bylo rozhodnuto pokračovat ve výrobě kompaktního elektrického modelu výhradně v Sasku. Ředitel výroby Christian Vollmer to vysvětlil tím, že je nutné zvažovat každé euro, které lze ušetřit. Znovu, o zákazníka tady nejde. Z „úsporných důvodů“ tedy bylo udrženo soustředění na pokračování výroby modelu ID.3 ve Zwickau.

V první řadě jde o peníze. A zaplatíme to my, běžní zákazníci

Zrušení výroby ve Wolfsburgu znamená v zásadě dobré zprávy pro zaměstnance v druhém závodě, nepřijdou o práci. Rozhodnutí však nemá vliv na stávající montáž ID.3 v Drážďanech, kde je vůz také vyráběn v malých počtech. Ve Wolfsburgu se zatím zaměřují na výrobu spalovacích a hybridních vozidel, jde o Golf a Tiguan. Podle Vollmera jde o trvale silné modely, u kterých letos očekává prolomení hranice 500 000 vyrobených vozů v hlavním závodě.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Mluví se také o tom, že VW plánuje v roce 2026 uvést na trh elektrické SUV a později nový elektrický Golf. Uvidí se, jak tento plán pochodí u zákazníků. Lze jen spekulovat, že fenomén 2.0 TDI žádný elektromobil jen tak nenahradí. Ono se možná není čemu divit. Globální pohled na situaci ukazuje, že evropský zákazník není idiot. A prostě nehodlá platit absurdní ceny. Zejména když je vidět, že „jinde to jde levněji“.

Koupili byste si elektromobil?

Diskuze Vstoupit do diskuze
86 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články