Volkswagen udělal přešlap století. Osud automobilky i celého koncernu visí na vlásku, Češi zuří

Tisíce zaměstnanců se bojí o práci, mluví se o zavírání továren a hrstka vyvolených si mastí kapsu miliardami, jak je to možné?

i Zdroj fotografie: Leonhard Lenz / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Volkswagen je v krizi. Nevím, jestli sledujete dění v Německu, ale toto mé ohlášení není nijak nadnesené. Nejde o snahu vyvolat dramatickým titulkem senzaci. Tak to prostě je. Pokud je nějaká země typická pro stávky, je to Francie. Tam se stávkuje asi kvůli úplně všemu, s trochou sarkasmu i za teplejší jídlo k obědu nebo lépe nakrájené brambory k příloze. Němci jsou v tomto ohledu konzervativnější. Když už vyjdou do ulic, dá se čekat, že to je skutečně vážná věc. A je to vážná věc. Týká se automobilového průmyslu, týká se tisíců lidí, kteří nevědí, jestli tyto Vánoce nebudou poslední šťastné a veselé. Znovu, stávka, v blahobytném Německu.

Nejen Češi žijící v Německu vyrazili do stávky

Pod křídly jedné z největších automobilek na světě. Co se děje? Může za to Volkswagen. Jméno, které je pro mnohé symbolem pro kvalitu, tradici a stabilitu. Automobilka, která se dokázala vzpamatovat z aféry Dieselgate a znovu si získat důvěru zákazníků i investorů. Jenže poslední kroky vedení Volkswagenu vyvolávají otázky, jestli se tato stabilita nezačíná otřásat v základech. Nedávné vyplacení mimořádných dividend, které mělo být podle oficiálních vyjádření odměnou pro akcionáře za úspěšné hospodaření, vyvolalo vlnu kritiky. A to nejen mezi zaměstnanci, ale i mezi odborníky a veřejností. Nedivím se. Situace na trhu není jednoduchá.

iZdroj fotografie: S vědomím ZDF

Na jedné straně Volkswagen hlásá, že bude zavírat některé továrny. Na straně druhé si vyplácí dividendy? Chápu rozčarování, zejména zaměstnanců. Těch zaměstnanců, kterých se bude týkat propouštění. I mnou cloumá vztek vždycky, když na jedné straně čtu, jak zdražuje energie. A zároveň je tady zpráva, která říká, jak si vedení energetických firem, zejména té naší tuzemské, vyplácí miliónové odměny. Nebo když je tady Česká pošta, jež se potácí na hranici udržitelnosti, ale zároveň kupuje obrovské flotily aut. Nebo dopravce, který je na scestí, ale management asi hrne miliony Kč do kapes.

„Zkrachovalá“ evropská automobilka se vrací na český trh. Oživuje nejúspěšnější modely své doby a jde sesadit Škodu z trůnu

Co tedy Volkswagen rozhodnutím o vyplacení dividend sleduje a jaké to může mít důsledky pro budoucnost této automobilky? Za poslední tři roky vyplatil Volkswagen akcionářům zhruba 22 miliard eur, jen vloni to bylo asi 4,5 miliardy eur. Čistý zisk dosáhl téměř 18 miliard eur, tak „proč ne“? Dividenda byla vyplacena akcionářům v červnu a koncem roku se nedá toto rozhodnutí pochopit. Ne pokud se mluví veřejně o krizi VW. Ne pokud odboráři stávkují. Ne pokud se mluví o zavírání továren VW. Je to zarážející. Jestli je má lámaná němčina správná, tak chápu ten krok z vysvětlení VW jako logický „po úspěšném prodeji části akcií značky Porsche, která byla uvedena na burzu v roce 2022“. Akcie Porsche byly upsány na horní cenové hranici za 82,50 EUR za akcii.

Volkswagen prodal kus Porsche, to ale není důvod k radosti

Veřejná nabídka tak ohodnotila automobilku Porsche na 75 miliard eur. O jakém podílu se bavíme? Mateřský koncern Volkswagen uvedl na trh celkem 12,5 % společnosti, čímž získal 19,5 miliard eur. Získané peníze měly jít především na strategii elektrifikace. Dva roky na to je situace tak nějak napjatá. Slušně řečeno. Kritici poukazují na to, že automobilka se nachází v turbulentní době, kdy čelí rostoucí konkurenci, vysokým nákladům na přechod k elektromobilitě a nejistotě na globálních trzích.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Vyplacení tak vysoké částky v době, kdy by Volkswagen měl spíše investovat do budoucnosti, proto mnozí považují za nezodpovědné. A myslím, že zaměstnanci by s výše uvedeným vyjádřením asi souhlasili. Mluvit za ně ale nemohu. I když zaměstnanci teď mluví de facto sami, prostřednictvím IG Metall, což je největší německá odborová organizace. Zaměstnanci rozhodně nejsou nadšení. Mnozí z nich se cítí zrazeni, protože zatímco akcionáři si rozdělují miliardy, zaměstnanci čelí tlaku na zvyšování produktivity a snižování nákladů.

Akcionáři si namastili kapsu, zaměstnanci se bojí o práci

V některých závodech dokonce došlo k protestům, protože zaměstnanci mají obavy, že vyplacení tak vysokých dividend povede k omezení investic do modernizace výroby a ohrozí jejich pracovní místa. A není se čemu divit. Volkswagen již dříve oznámil, že plánuje snížit náklady o miliardy eur do roku 2026. To zahrnuje i propouštění a uzavírání některých méně ziskových závodů. Vyplacení dividend v takové situaci proto působí jako výsměch těm, kteří se každý den podílejí na úspěchu automobilky. Takže nejenom, že došlo k protestům, stále k nim dochází a zjevně i docházet bude. Nevím, jestli je řešení v dohlednu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Dalším problémem je signál, který tímto krokem Volkswagen vysílá na trh. Automobilka se nachází uprostřed jedné z největších transformací ve své historii. A slovo transformace mnozí kritici nahrazují slovem krize. Přechod k elektromobilitě, investice do autonomního řízení a digitalizace výroby – to vše vyžaduje obrovské finanční prostředky. Konkurenti jako Tesla, Toyota nebo Hyundai investují miliardy do vývoje nových technologií, zatímco Volkswagen se rozhodl rozdělit část svých prostředků mezi akcionáře?

Krize automobilky je zjevná, vyplácení dividend nikdo nechápe

Nejsem ekonom, ale vnímám tady určitý rozpor. Rozpor v době, kdy se automobilka potýká s poklesem prodejů na klíčových trzích, jako je Čína, a čelí rostoucímu tlaku ze strany regulátorů, kteří požadují přísnější emisní limity. Je tedy otázkou, zda si Volkswagen může takový krok dovolit, aniž by ohrozil svou budoucnost. A co na to akcionáři? Ti jsou samozřejmě spokojeni. Vyplacení mimořádných dividend je jistě vítanou odměnou. Jenže i mezi nimi se objevují hlasy, že by automobilka měla více investovat do budoucnosti a méně se soustředit na krátkodobé zisky.

Někteří analytici dokonce varují, že tento krok může vést k poklesu důvěry investorů, kteří očekávají, že Volkswagen bude i nadále lídrem v oblasti inovací a udržitelnosti. Pokud se automobilka nedokáže přizpůsobit rychle se měnícím podmínkám na trhu, hrozí jí ztráta pozice na trhu a další problémy, jež by mohly ohrozit její dlouhodobou stabilitu. Aby se za rok za dva nestalo, že se i akcionáři samotní přestanou radovat. To až jednou dividendy nepřijdou a namísto krize se bude skloňovat slovo krach.

Může Volkswagen zkrachovat?

Zdroj: ZDF
Diskuze Vstoupit do diskuze
105 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články