VW poté, co vsadilo všechno na jednu kartu v nové řadě ID. zjistilo, že neví, co si počít s Golfem. Z elektromobilu ID.3 nikdy Golf nebude, to už je zřejmé. Zachrání se ikona značky?
Číst o tom, jak VW tápe a neví, co má vlastně udělat s Golfem je popravdě mimořádně frustrující záležitost. Alespoň pro mne, který zažil druhou a třetí generaci v plném rozkvětu, který se kdysi opájel modrou barvou u „budíků“ generace čtvrté (bylo to jako zjevení, modře a červeně podsvícený interiér u „čtyřky“) a bral Golf za jednu z životních jistot. Je skoro půlnoc, já unaveně hledím do monitoru a na klávesnici a pomalu mi dochází, že další životní jistota je zkrátka pryč.
Stačilo říct jedno slovo a všechno bylo jasné
Protože jestli skončí Golf u VW, pak už je vlastně všechno jedno. Auta se mohou jmenovat třeba VW ID.ABCXYZ a vám nezbyde, než se někde podívat, co je to vlastně zač. Pokud vám to tedy bude stát za tu námahu, prodírat se někde stohem informací a balastu na internetu. Skončí desítky let budovaná třída, u které stačilo říct jedno magické slovo, abyste v zásadě věděli všechno. Golf. Hatchback nižší střední třídy, mnoho verzí, mnoho motorizací, velikost vhodná pro single, páry, stejně jako pro menší rodiny. Tak s tím je konec.
Herbert Schäfer, šéf VW (značky, nikoli koncernu) sám podotknul v jednom nedávném rozhovoru, že by se Golfu určitě nechtěli zbavit, už jen třeba proto, že existuje dnes již kultovní spojení „Golf GTI“. Nicméně momentálně jaksi neví, co s Golfem. A že ID.3 a zatím teoretický „ID.Golf“ by mohly v podstatě koexistovat vedle sebe, protože „ID.3 je spíše Golf Plus“. Tak to bychom měli. Přátelé, takhle přesně vypadá přiznání toho, že nám něco úplně nevyšlo a následná snaha to zformulovat tak, abychom úplně neztratili tvář.
Malý, fiktivní rozhovor s Herr Schäferem
Sehr geeherter Herr Schäfer. Entschuldigung Sie, bitte. Nezlobte se na mně, ale nechtělo se nad tou situací zamyslet malinko dřív? Ano, souhlasím s vámi, v názvu „Golf“ máte poklad. Svatý grál. Zlaté vejce. Marketingový potenciál non plus ultra. Automobilové dědictví, o kterém se soudruhům z Číny ani nezdá. A pokud, tak ve vlhkých snech, protože moc dobře ví, že nikdy nic podobného mít nebudou. A ani nemohou. Proto si také dovolí dávat svým vozům v podstatě jakákoli (a jakkoli nesmyslná) jména. Je jim to jedno, nemají k těm autům žádný vztah, nic pro ně neznamenají, není v nich žádný příběh.
Ale u vás? Jeden z nejsilnějších automobilových příběhů všech dob, příběh o autě (třídě aut), která se stala symbolem pro celé generace, definicí bourání společenských norem a demokratizací dopravy par excellence. V Golfu jste mohli vidět právníka stejně jako zedníka, služebnou stejně jako primářku kardiocentra. Absolutní popření stavů, v Golfu jsme si všichni rovni, Das Auto a Deutschland über alles. Na klar. A vy toto všechno „hodíte přes palubu“ v zájmu nové řady s neskutečně asexuálním a bezfantazijním názvem? ID.? Tedy něco jako občanka? To nemyslíte vážně.
Z ID.3 se Golf nikdy nestane, to už jsme zjistili
A navíc, Herr Schäfer, když jste slavnostně uváděli ID.3, netajili jste se tím, že by to mohl být elektrický nástupce Golfu. Mnoho lidí z branže (včetně mé maličkosti) však již tehdy tušilo, že z ID.3 se nikdy žádný Golf nestane. Na to je ID.3 příliš nezáživné, nevýrazné – a navíc docela drahé. Kouzlo Golfu (levnější modely „již od“ stejně jako drahé verze „v plné palbě“) se u ID.3 nekonají. I ta levná je dosti drahá. Chápu, změna technologie, změna oboru. Proč tedy nerozvíjet stávající e-Golf, který je hoden svého jména? Pořád to je zcela jasný Golf, na první i druhou dobrou.
A že má omezený dojezd a celkově zastaralou technologii pohonu? No tak mu dejte novou. Chápu, platformy, baterie, není to tak snadné, jak by si jeden pisálek o půlnoci od počítače mohl myslet. Nicméně ten pisálek to moc dobře ví. Ale zůstal by vám Golf i s celým jeho marketingem, nemuseli byste nikoho o ničem přesvědčovat, jak musíte s ID.3. Nikdo neví, co umí ID.3 (a málokomu se vyloženě líbí), zato všichni ví, co to je a co umí Golf. A mnohým se také (odjakživa) líbí. Golf s dojezdem plus minus 400 km podle WLTP? Nestálo by to za úvahu, Herr Schäfer? Jen se ptám.