Necháváte běžet motor na volnoběh? Zaplatíte 67 000 Kč, ani nemrknete. Zachrání vás jen „pravidlo 15“

Volnoběžné otáčky mohou přivodit vašemu vozu závažné poruchy. Těch se lze ale vyvarovat. Poradíme vám, jak na to.

i Zdroj: Depositphotos
                   

Také už jste od někoho slyšeli, že motor, který „jede“ na volnoběh, se neodvratně řítí k poškození? Nebo že je dokonce v některých zemích zakázané nechat motor na volnoběh vůbec běžet? Co je na tom pravdy? Třeba se jedná jen o hloupé mýty, které vůbec nemají reálný základ? Co vy na to? Nebojte se, nenechám vás dlouho v této problematice tápat. Právě v tomto článku si záležitosti kolem volnoběhu přehledně osvětlíme.

Co je vlastně volnoběh a co se při něm děje

Vždyť jsou situace, kdy se bez volnoběhu prostě neobejdete. A tím spíše je třeba mít tuto aktivitu auta pod kontrolou. Nikdo z nás nechce platit drahé opravy. Zvláště v dnešní, abych tak řekl, nákladné době neustálého zdražování. Nejen, že se zvedají ceny potravin a spotřebního zboží, ale také ceny paliva jsou opět na vzestupu.

Ale nejprve je nutné, abychom si definovali, co je to vlastně volnoběh. Ano, určitě dobře víte, že se jedná o moment, kdy auto stojí, ale přitom jeho motor běží. Nohu nemáte na plynu a nejspíš buď stojíte na brzdovém pedálu (což není zrovna optimální), nebo máte zataženou ruční brzdu, případně je aktivní elektronická brzda Auto Hold apod. O správné brzdění nám v tomto momentu ale nejde. Teď nás zajímá pouze volnoběh.

i

Otáčky i spotřeba minimální

Pokud „jede“ motor na volnoběh, většinou se pohybuje v rozmezí 500 – 1 000 otáček za minutu (samozřejmě podle daného agregátu). Jeho spotřeba v takový moment rozhodně není nulová, ale počítejte, že je někde mezi 0,5 litru až 1 litr za hodinu. Mohli bychom říci, že je víceméně zanedbatelná. Tedy alespoň ve srovnání s běžnou jízdou vozu, kdy vůz konzumuje paliva podstatně více.

Motor se pohybuje v režimu volnoběhu nejčastěji v momentech, kdy čekáme na světelné křižovatce na zelenou, když stojíme v zácpě nebo koloně, ale také ihned po nastartování. Takových situací je opravdu mnoho, takže volnoběhu se v praxi de facto vyhnout nelze. Respektive lze, ale není to vůbec optimální řešení.

Vypínání motoru jako mnohem větší zlo

Někteří řidiči v momentu, kdy s vozem dočasně stojí, prostě vypínají motor. Věří, že tím ušetří nejen palivo, ale i motor samotný. Toto řešení argumentují tím, že v zásadě dělají to samé, co Start Stop Systém v moderních automobilech. Ale pravda je přesně na opačném konci.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Právě při nastartování je totiž okamžitá spotřeba nejvyšší, takže o nějaké úspoře paliva vůbec nemůže být řeč. Druhý problém spočívá v tom, že častým zhasínáním motoru a následným startováním zbytečně zatěžují pohonnou jednotku. Ani zde se tedy úspora nekoná. Jednání těchto řidičů je tedy naprosto zcestné, a přitom při běžných variantách volnoběhu k žádnému zásadnímu poškození komponentů motoru nedochází. Ovšem existují situace, kdy už je fungování motoru v kontextu volnoběhu vašeho vozu skutečně v ohrožení.

Problém není krátký čas volnoběhu, ale výrazně dlouhý

Obecně platí pravidlo, že opotřebení komponent motoru není při volnoběhu vyšší než při klasické jízdě. Navzdory tomu je však možné definovat negativní dopady, jež právě z chodu motoru na volnoběh vycházejí. Nejsou však u všech vozů ani zdaleka stejné, a tak není možné je jednoduše paušalizovat. Ale v zásadě jeden průsečík napříč značkami aut a jednotlivými motory bychom přece jen našli.      

Naprosto elementární problém totiž vychází ze skutečnosti, že se v rámci nízkých otáček motoru zrychluje sedimentace – tedy rychlejší tvorba usazenin. A vyšší vznik usazenin logicky zatěžuje chod motoru. Jakmile dojde k enormní produkci usazenin, může snadno následovat zanesení olejového čerpadla. A od tohoto neduhu se následně odvíjí celá řada souvisejících problémů, které většinou zavánějí nákladnými servisními úkony. Automechanici tvrdí, že v průměru se práce za úkony může vyšplhat až na 67 000 Kč včetně dílů.

iZdroj fotografie: Depositphotos

K vyšší tvorbě usazenin dochází v případech, kdy řidič nechá motor na volnoběh běžet extrémně dlouho. Takovým extrémem je podle zkušených automechaniků myšlena doba delší než 15 minut. Po takto dlouhém volnoběhu je dobré realizovat jednoduchý recept na to, jak se vzniklých usazenin zbavit. Je až neuvěřitelně banální, ale drtivá většina řidičů o něm vůbec neví. Vlastně dokonce ani nevědí, že dlouhý chod motoru na volnoběh může vůbec představovat nějaké potenciální riziko pro jejich motor.

Řešení je překvapivě jednoduché

Takže jak s usazeninami rychle a efektivně zabojovat? Je to prosté. Stačí přivést krátkodobě motor do vysokých otáček. Například tak, že se s vozem rozjedete a v průběhu jízdy několikrát na chvíli motor pošlete do vysokých otáček. Ale dělejte to opravdu jen v průběhu jízdy. Ve stojícím voze vytáčení motoru není vhodné. Jednak to není ekologické, jednak vás za to sousedi nebudou milovat, pokud budou nuceni túrování motoru poslouchat. A to už vůbec nemluvíme o tom, že vytáčení motoru v případě některých aut není vůbec možné, pokud není zařazená rychlost. Omezovač vás do otáček prostě nepustí.

Pozor na pokuty. 4 000 korun vám náladu určitě nezlepší

No a pak tu máme ještě jednu záležitost, kterou jsme na začátku „nakousli“. V některých zemích je skutečně volnoběh zakázaný. Například u našeho souseda – konkrétně v Rakousku. V této zemi, která je pověstná tvrdší legislativou ve smyslu dopravních předpisů, a především nekompromisním přístupem policistů, je za používání volnoběhu pokuta. A to ve výši v přepočtu 4 000 korun, což opravdu není málo. Taková částka už vám dokáže jízdu za lyžařskými radovánkami nebo jiným typem výletu skutečně znepříjemnit. Proč je v Rakousku volnoběh vlastně zakázaný? V hlavní roli je v tomto případě ekologie. Rakousku tímto způsobem bojuje proti znečišťování ovzduší emisemi.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Kvalitní péče o vozidlo je prostě základ

Takže stále platí stejné pravidlo, páni řidiči. Vždy před tím, než vyrazíte za hranice, si předem prověřte, jaká pravidla v rámci silničního provozu panují v zemích, jež jsou cílem vaší cesty, ale i kterými projíždíte. Teprve pak se dokážete vyvarovat zbytečných pokut, jež v podstatě vyplývají z vaší čiré neznalosti lokálních pravidel.

Závěrem vám přejeme, páni řidiči a paní řidičky, bezproblémové cestování do zahraničí, ale také bezproblémové fungování vašeho auta po co možná nejdelší dobu. A nezapomeňte na elementární pravidlo. Čím lépe se budete ke svému autu chovat, tím déle vám vydrží fungovat bez nákladných oprav.

Jak často necháváte běžet motor na volnoběh konkrétně vy?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
56 lidí právě čte
Autor článku

Jiří Louthan

Zkušený automobilový novinář, který seděl za volantem více než 500 různých aut, přináší svůj bohatý repertoár zkušeností do nového pořadu AutoŽivě. Můžete ho sledovat na české službě Stream i YouTube.

Zobrazit další články