Chcete šlápnout na plyn a jet tak rychle, jak chcete? Smůla, o tom, jak rychle pojedete, už za vás rozhodla Evropská unie.
Mluvilo se o tom dlouho a nakonec to skutečně proběhlo. Je to tak. Evropská unie nedávno zavedla nová pravidla, která ukládají všem nově vyráběným automobilům povinnost mít omezovače rychlosti. Jde o systém ISA – Intelligent Speed Assistance. Už jsem na tu zkratku alergický. A to nemám auto s ISA a nikdy mít nebudu. Dokud to půjde, budu jezdit staršími auty a budu je opravovat, aby mi vydržela co nejdéle. Nicméně zpět k systému.
Auto si bude dělat samo, co chce. Včetně úpravy rychlosti jízdy
Systém má zabránit řidičům v překračování povolených rychlostí a tím „zvýšit bezpečnost na silnicích“. ISA funguje na základě videokamer, které čtou dopravní značky, a GPS systému, jenž poskytuje aktuální informace o rychlostních limitech v dané oblasti. Pokud řidič překročí limit, systém ho na to upozorní prostřednictvím hmatových, zvukových nebo vizuálních signálů. Tyto signály pokračují, dokud řidič nezpomalí.
I když je možné tato upozornění dočasně vypnout, po každém nastartování vozu se ISA automaticky znovu aktivuje. Jinak řečeno, auto bude pískat, bzučet, vibrovat a blikat. Některé automobilky již omezovače rychlosti do svých vozů montovaly s předstihem. Třeba Renault ústy svého šéfa Luca de Meo už před lety oznámil, že maximální rychlost všech jeho nových modelů bude omezena na 180 km/h, bez ohledu na výkon motoru.
Tento krok měl být reakcí na snahu snížit počet nehod způsobených vysokou rychlostí, ale také na potřebu snížit emise CO2, což je jedním z hlavních cílů Evropské unie. Nicméně Luca de Meo je myslím Ital, Renault je francouzská značka. Dopadlo to, jak to dopadlo. To když Volvo něco řekne, tak to udělá a nezaváhá. Volvo oznámilo zavedení omezovače rychlosti, nezůstalo jen u teorie. S Volvem nad 180 km/h prostě nepojedete.
Máte Volvo? Pak nemáte důvod jezdit rychleji než 180 km/h
Podle jejich prohlášení není důvod jezdit s autem nad 180 kilometrů v hodině. Já zas nevidím důvod kupovat si Volvo. A to není tak, že bych sedl do auta a automaticky jel 200. Skutečně ne. Vlastně jezdím 130 kilometrů v hodině po dálnici, ve městě tak, jak se má. Ale z principu mi vadí všechna omezení. Všechna hloupá omezení. Nevím, proč bych měl jet v Německu přes dálnici s neomezenou rychlostí a ostatní brzdit. A trpět, že moje auto nejede.
U značky Dacia mi to ani tak nevadí. Nepamatuju si, když jsem testoval třeba Logan nebo Sandero, že bych s ním jel 180 kilometrů hodině, to opravdu ne. Naopak si myslím, že bych se dost bál. Ale se švédským SUV, proč ne? Celé je to nesmysl. Nenávidím, když mi někdo říká, že dělá něco v mém dobru. Že omezuje mou osobní svobodu pro moje dobro. Skutečně ne.
Svoboda je vykoupena osobní odpovědností, jinak to nejde
Člověk má mít odpovědnost sám za sebe, pokud chce žít ve svobodném režimu, musí přijmout fakt, že se o to on sám musí zasadit. Svoboda neexistuje tam, kde jedinec přenese svoji odpovědnost na režim, stát, systém. Systémy typu ISA mají přispět ke zvýšení bezpečnosti na silnicích. Mnoho řidičů považuje varování za obtěžující, nebo dokonce nebezpečná, protože mohou odvádět pozornost od řízení.
Já si pamatuji, když jsem jel v novém modelu značky Volvo a ten mi zabručel a zasvítil červeně skrz volant do obličeje. Myslel jsem, že mám infarkt. Na dálnici, tři pruhy, všude auta, byl to hrozný šok. Výrobci automobilů se snaží nabídnout různé možnosti varování, aby byla jízda pro řidiče co nejméně rušivá. Mezi možnosti patří například pedál akcelerátoru, který tlačí zpět proti noze řidiče, nebo automatické snížení výkonu motoru.
EU rozhoduje o našich životech, třeba omezení rychlosti aut
Dalšími variantami jsou vizuální nebo zvukové signály, které po určité době přestanou fungovat, pokud řidič rychlost sníží. Technologie, která čte rychlostní omezení ze značek nebo navigačních systémů, není novinkou. Adaptivní tempomaty již dnes umožňují vozidlům přizpůsobit se místním rychlostním limitům. Evropská unie se však snaží zajistit, aby tato technologie byla implementována do všech nových vozidel.
A aby rozhodování tohoto systému bylo nadřazené rozhodování člověka. Tento přístup vyvolává kontroverze. Nedivím se. Kritici také poukazují na to, že rychlost není jediným faktorem, který ovlivňuje bezpečnost na silnicích. Podle statistik patří mezi nejčastější příčiny nehod například nepozornost řidičů nebo nevěnování se řízení, což jsou problémy, jež pouhé omezení rychlosti nevyřeší.