Udělat ze závodního týmu samostatnou automobilku, která má vyrábět převážně drahé elektromobily? To nezní jako dobrý plán.
Vypadá jako Volvo, ale není to Volvo. Na slovenský trh se chystá vstoupit nová značka, která zoufale potřebuje uspět. Jde o švédsko-čínský Polestar. Pokud jste o něm neslyšeli teď v současnosti, znáte název možná z minulosti. To Volvo mělo Polestar jako svou sportovní divizi. Něco jako M u BMW nebo STI u Subaru. Roky jsou pryč a teď je Polestar synonymem elektromobility. A ekonomického neúspěchu.
Jako Cupra. Kdysi sportovní divize, dnes elektrická značka
Polestar v loňském roce zdvojnásobil své finanční ztráty a potřebuje naléhavě zvýšit prodeje. Aby značka dosáhla tohoto cíle, automobilka se rozhodla rozšířit svou přítomnost na sedm nových trhů. Slováci se právě teď „radují“, že Polestar zamíří na jejich trh, tahle zpráva nám dorazila do redakce od našich slovenských kolegů. Jaká je ale na trhu, nejenom slovenském, situace? V současnosti není zájem o elektromobily tak velký, jak automobilky původně očekávaly. Co na tom, Polestar a další firmy doufají, že se jim podaří tento stav zvrátit.
Pro mnohé motoristy je značka Polestar neznámá. Nicméně ti, kteří znají švédskou techniku, ji dobře vnímají. Původně dceřiná společnost Volva plánovala prodávat svá auta ve 30 evropských zemích do konce roku 2023, avšak dosud se jí podařilo vstoupit pouze do 27 zemí. Zlepšit situaci značky Polestar měl manažer na slovo vzatý. Do představenstva švédské automobilky, která je ovládána čínským koncernem Geely, byl jmenován bývalý předseda představenstva Škody Auto z let 2010 až 2015 Winfried Vahland.
Tento vrcholový manažer, jenž má rozsáhlé zkušenosti z Číny, pracuje pro Geely od roku 2017 a působí v nejvyšších řídicích strukturách této společnosti. Od roku 2019 je také členem představenstva značky Volvo Cars a dozorčí rady značky Proton, obě tyto automobilky jsou rovněž pod kontrolou čínského konglomerátu Geely. Winfried Vahland je známý svou schopností efektivně řídit a restrukturalizovat automobilové společnosti. To prokázal během svého působení ve Škodě Auto.
Vedení značky Škoda má Polestar zachránit, zatím se to nedaří
Během jeho vedení se Škoda Auto významně rozrostla a posílila svou pozici na světovém trhu. Jeho jmenování do představenstva Polestaru bylo vnímáno jako krok směřující k posílení a stabilizaci této švédsko-čínské automobilky, která se potýká s finančními problémy a potřebuje zlepšit svou pozici na trhu s elektromobily. Jenže nijak zásadní rozkvět nenastal. Navzdory nepříznivým prodejním výsledkům věří vedení Polestaru, že se jim podaří zvýšit dodávky svých SUV modelů Polestar 3 a Polestar 4.
Podle aktuálních plánů chtějí do roku 2025 na trh dodat 155 000 až 165 000 aut. V loňském roce Polestar prodal 54 626 vozů, což bylo o přibližně 3 000 kusů více než v roce 2022. Nicméně společnost zároveň zdvojnásobila svou čistou ztrátu z 481,5 milionu eur na 1,17 miliardy eur. Ještě rychlý pohled do minulosti. Historie Polestaru sahá do 90. let minulého století, kdy švédský závodní tým Flash Engineering změnil své jméno na Polestar, odkazující na hvězdu používanou starými Vikingy k navigaci. Jasně, Polárka.
Závodní tým a pak najednou samostatná značka? Proč ne
V roce 2015 se Polestar stal plně součástí Volva a jeho nejvýkonnější modely nesly označení Polestar Performance. Toto spojení však netrvalo dlouho a v roce 2017 se Volvo dohodlo s Geely, že Polestar se osamostatní a zaměří se na výrobu elektromobilů. Nechci říct, že tady to byl začátek konce, ale začátek problémů určitě. V současnosti nabízí firma tři modely: Polestar 2, Polestar 3 a novinku Polestar 4. A teď další zpráva. Jistě, nejenom slovenský trh bude cílem Polestaru. Tato značka v roce 2025 zamíří i do Česka. Kdy přesně, to zatím nebylo specifikováno.
A není zatím jasné, zda při vstupu na český trh automobilka představí všechny své modely, nebo jen ten nejnovější. Model Polestar 2 stojí podle rakouského konfigurátoru od 1,18 milionu Kč v přepočtu. Základní model s bílým lakem a jedním elektromotorem slibuje dojezd 520 km dle WLTP. Verze s příplatkovou metalízou, paketem Performance, dvěma elektromotory a baterií s dojezdem 555 až 568 km WLTP stojí 1,55 milionu Kč. Elektrické SUV Polestar 3 začíná na 1,92 milionu Kč s jedním elektromotorem a dojezdem 650 km.
Problém je, že (drahé) elektromobily nikdo nechce kupovat
Výkonnější verze s dvěma elektromotory a dojezdem 631 km je k dispozici za 2,1 milionu Kč. Novinka Polestar 4, SUV-kupé bez zadního okna, má základní model s výkonem 272 koní, točivým momentem 343 Nm a dojezdem 620 km WLTP za cenu 1,38 milionu Kč. Potenciální zájemci o tyto modely však musí počítat s dlouhou dodací lhůtou v závislosti na konfiguraci. Například Polestar 3 bude k dispozici v únoru nebo březnu 2025, zatímco Polestar 4 koncem srpna a Polestar 2 v říjnu až listopadu 2024.
Vzhledem k cenám a luxusnímu pojetí auta je tady ale skutečně velký otazník nad úspěchem. Je to jen pár dnů, co jsem psal o tom, jak koncern Volkswagen zvažuje uzavření továrny Audi. Poptávka po luxusních elektromobilech není. A Polestar, de facto neznámá značka, má být úspěšnější? Nemyslím si. Automobilka však neztratila naději a oznámila, že od roku 2025 kromě našeho a slovenského trhu vstoupí na trhy ve Francii, Maďarsku a Polsku. Společnost plánuje také expanzi mimo Evropu, konkrétně do Brazílie a Thajska. Nechci být špatným prorokem, a tak si nechám prognózu o tom, jak se Polestaru u nás povede, raději pro sebe.