Skupina techniků vzala motor z Porsche 911 a dala ho do VW T3. Z nutnosti museli postavit 20 exemplářů

Pokud vás také bavil zvuk vzduchem chlazených motorů v T3 dodávce, tady byste „chrochtali“ blahem. O dva válce víc, a boxer k tomu. Wunderbar.

i Zdroj fotografie: Porsche
i Zdroj fotografie: Porsche
i Zdroj fotografie: Porsche
i Zdroj fotografie: Porsche
i Zdroj fotografie: Porsche
i Zdroj fotografie: Porsche
i Zdroj fotografie: Porsche
Další 3 fotografie
Další 3 fotografie
                   

Cha-cha-cha. A ještě jednou, nebo třikrát. Když si tohle celé přečtete, nemůžete mít na rtech nic jiného, nežli kolosální úsměv. To je přece tak osvěžující text, že jsem nic podobného dlouho nepsal. Drahý benzín? Váš dealer slibuje a nemá součástky? Čipová krize v automobilovém průmyslu? Elektromobily s menším dojezdem, než píšou? Všechno jedno. Hoďte všechno za hlavu. Tohle vám zlepší náladu, i kdyby den byl sebečernější. Nenechte se prosit.

Cesta v čase do „osmdesátek“

Úvodem přetočme na chvíli hodiny pozpátku. Jsme v klidných, ničím nerušených „osmdesátkách“, z vaší kazety BASF v autorádiu Blaupunkt Berlin hrají Modern Talking, případně Falco teskní po své Jeanny a vy si směřujete v poklidu v neděli po A3 směr Frankfurt. S pokračováním na Nürburgring, na klar. Váš Golf GTI jste si za těžce vydřené peníze trochu poladili, tak ho jedete vyzkoušet. Selbstverständlich, pracujete do úmoru, odměna musí být.

iZdroj fotografie: Porsche

V tom se kolem vás prožene známá krabice T3 a zanedlouho zmizí v dáli. Podíváte se na rychloměr, kde vaše kompaktní vozítko udržuje svých cestovních 160km/h a ujistíte se, že je to opravdu realita a nedělní kachna žádné halucinogeny neobsahovala. Co uděláte? Šlápnete na to, co jiného. Tenhle Obertransporter chcete vidět. Nicméně, protože mezitím uběhla minuta, ať děláte, co děláte, krabicoidní přízrak už nedojedete. Co to bylo zač, Herrgott?

Nejrychlejší dodávka v Německu

Nevíme, jestli Herrgott, nebo někdo jiný, ale byla to Carrera Bus. S vtipem sobě vlastním někdo nalepil dozadu dva štítky, jeden z 911tky, druhý z T3. A ono to tak opravdu bylo, tohle auto bylo 2v1. Nicméně, tenhle „kompromis“ bych bral všemi deseti. A neméně vtipné, jako je tohle auto je i příběh, jak vlastně vzniklo. Porsche totiž při testech na Nordschleife potřeboval tu a tam něco dovézt. Resp. docela často něco dovézt, od pneumatik po turbo.

iZdroj fotografie: Porsche

A tak firemní Transporter pendloval poměrně často. Jenže než přijel, mohl mít celý testovací tým dva obědy a odpočinek k tomu. Nekonečná doba. Jasně, s 1,6TD pod kapotou toho moc nezvládnete. A tak někoho, při pohledu na Carreru a T3 stojící vedle sebe napadlo: mají oba motor vzadu? Mají. Chlazení vzduchem? Das stimmt. Tak co kdybychom to prohodili, respektive dali motor z Carrery do T3? Jak řekli, tak udělali. A nejvtipnější T3 byla na světě.

Motor vzadu chlazený vzduchem? Souhlasí

Skupina techniků z Porsche Centra ve Welcherath nedaleko Ringu zkrátka vzala ojetý 3,0 l boxer o výkonu 204 koní s 22 000 kilometry a dala jej do Volkswagenu T3. A strhla se mela. Náhle ti, kdož měli deset výmluv, proč nemůžou jet pro díly se prali o klíčky firemní dodávky. Chápu je, taky bych se pral. Zkrátíme to: dodávka s díly byla na okruhu často ve stejném čase, jako samotné testovací vozy. A tuším, že se u toho museli všichni bavit. Skvělá doba. Dnes aby sháněli nabíječku.

iZdroj fotografie: Porsche

A pak někoho napadlo zkusit spočítat, co by to stálo vyrábět. Chápejte, tak skvělou hračku by možná chtělo víc zákazníků. To tedy. Spočítali to na 80.000 tehdejších západoněmeckých marek. S výbavou 100.000. No, ta původní Carrera stála 61.950 přesně. Tak to úplně nevyšlo. Nicméně nakonec stejně malá série vznikla, do nejdražšího T3 Caravelle dali 3,2litrový boxer o výkonu 231 koní. 0-100? 8 vteřin. Maximální 220km/h. To na krabici od bot nezní špatně.

iZdroj fotografie: Porsche

A špatně, tedy v malých velkých uvozovkách nezněla ani spotřeba: 18 litrů/100. Dnes by z takového auta úředníci v Bruselu spáchali dobrovolnou defenestraci z 22. patra budovy Evropské komise. Tohle mě na dnešní době mrzí: není absolutně šance na podobné projekty. Klaním se Toyotě, že dokázala udělat něco jako Yaris GR, v podstatě zbytečné, ale neuvěřitelně zábavné auto. A čest všem dalším výjimkám, jinak budeme zavaleni AdBlue a hybridy.

Tahle doba nám všem bude jednou chybět

Finále? Těžko se asi dnes najde šance jeden z těch unikátů někde koupit, a kdyby, stál by „nesmysl“. Jsou na 16“ Fuchs kolech, s volantem Porsche a dalšími drobnostmi. Stolitrová nádrž zajišťuje i s tou šílenou spotřebou aspoň nějaký dojezd, samozřejmě se nesmíte dívat na čísla na stojanu, kdybyste náhodou tankovali plnou. Jinak zahodíte pistoli a utečete. Ale pak ten pocit, když se ten šestiválec vzadu rozeřve a vy v kopci někomu ujedete… Bavil bych se obden.

Galerie

Další 3 fotografie
Další 3 fotografie

Máte pocit, že do nás EU přehnaně tlačí elektromobilitu a hybridy?

Zdroj: Porsche
Diskuze Vstoupit do diskuze
67 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články