VW byl sice „donucen“ překlopit celou svoji produkci do elektromobilů, to mu ale pořád nebrání nechat si zadní vrátka pro ještě větší zisky po roce 2035. Kód operace: 911.
Razance, s jakou se VW vrhnul na elektromobily, zřejmě překvapila nejednoho odborníka. Ta tradiční, klasická, na základech a pak i na troskách Třetí říše vystavěná automobilka, která pro generace motoristů ztělesňovala určitou přístupnost a dostupnost osobní dopravy, náhle otočila kormidlem o 180 stupňů a říká zcela nahlas: „Zapomeňte na všechno, co bylo. Spalovací motory už nebudeme vyrábět, i kdybyste se na hlavy stavěli.“ Vážně? A máte na mysli celý VW koncern? I Porsche? Pojďme se na to společně podívat.
TDI odepíšete jedním tahem, ostatní „spalováky“ také
Nejsem zřejmě sám, kdo (byť po očku) sleduje VW a nestíhá někdy žasnout, jak firma, již možná nejvíc proslavila tři kultovní písmena TDI, náhle ani neví, jak vypadá spalovací motor. Respektive už to nechce vědět. Chápu, stigma s Dieselgate a pár šéfů za mřížemi není opravdu nic, co byste si s hrdostí napsali do výroční zprávy, notabene když vás každý večer v televizi pranýřují jako původce zkázy celé planety, přilehlých galaxií a vesmíru vůbec. Divím se, že Webbův teleskop ještě neobjevil ona tři naftová písmena někde v dáli u velkého třesku.
Co tedy uděláte? Možná trochu uberete plyn, zařídíte opravdu férové emise a uděláte něco pro jejich vyčištění, ostatně v tom máte desítky let dlouhou tradici, a navíc miliony euro už jste do toho investovali. Respektive spíš miliardy. To je první cesta, možná celkem očekávatelná. Anebo to hodíte celé za hlavu, podíváte se, co píšou úředníci z Bruselu, a řeknete si: „Stejně už to nemá cenu, celé TDI a spalováky půjdou do kopru. Hodíme celou tuhle divizi přes palubu a pojedeme dál jenom elektro.“
Revoluce požírá svoje děti. I ta elektromobilní
Popravdě, za takový přístup by vás Lenin i s Che Guevarou ruku v ruce milovali. Proti tomu jsou totiž všechny jejich revoluce opravdovým břídilstvím. A že okolní svět nestíhá koukat? No, nestíhá. Co už, to je jejich problém. Nicméně má to malý háček. S Golfem si nějak poradíme, ID.3 vypadá sice extra divně, ale neberte to za ty peníze. Teď to musíte nějak přežít, za deset let bude líp. Hlavně to kupujte, ať máme z čeho žít a stavět nové. ID.Buzz už je lepší, tak vidíte.
Háček je ale v tom, že v portfoliu firem máte i několik značek, které si jako elektromobily nikdo moc představit nedokáže. Bentley ještě ano, ticho na palubě bude plusem toho všeho. Lamborghini? Urus jako elektrické SUV taky nějak zkousnete, co už, a Huracán bude hybrid. Třeba. Ale pak máte firmu, jež má ve své nabídce klenot, broušený diamant, který vyrábí šedesát let a na kterém se finančně hojí nejen ona firma, ale celé VW. A který nutně potřebujete udržet v této podobě. Stačí tři čísla: 911.
Jeden prsten vládne všem, jeden jim všem káže
Ano, na 911 má Porsche neskutečné zisky, a na všech „limitkách“ typu 911 GT3 RS pochopitelně ještě větší. Tohle je dokonalý generátor zisku a opravdu o něj nechcete přijít. Elektrická 911? Konec světa si představím spíše. Co tedy uděláte? Zaangažujete Porsche v továrně v Chile (není to tak moc vidět a nedosáhne sem EU), aby se spolupodílel na vývoji syntetických paliv. Že budou dražší než dnešní benzín za „euro pade“? No a? Kupci 911 opravdu „euro pade“ neřeší. A vy právě tyhle kupce potřebujete, plebs ať si honí triko s ID.3.
Protože elektrických sporťáků je x, z Číny i z Tesly, konečně i váš Taycan je elektro. Jenže 911 na benzín je jedinečná a vy dobře víte, že pro ni bude vždycky trh. Pokud bude mít na co jezdit. Tak uděláte možné i nemožné, aby EU po roce 2035 ta paliva povolila. Německá vláda vás v tom mohutně podpoří. V Chile to snad vyjde, pokud ne, vyjde to jinde. Protože po roce 2035 bude 911 na (syntetický) benzín ještě desetkrát exkluzivnější než teď. A taky o to dražší. A to je přesně ten důvod. Kruh se uzavřel.