Proč zkušení řidiči v horku zapínají klimatizaci a současně otevírají okna? Ví něco, co ostatní ne

Jak co nejlépe vychladit auto a nenastydnout? Existuje způsob, který používají chytří řidiči.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Horké počasí nutí řidiče velmi často řešit vysokou teplotu v kabině auta, či organizovat parkování s ohledem na slunce a stín. Valná většina řidičů primárně pro regulaci vnitřní teploty vozu používá klimatizaci. Jsou ale jedinci, kteří dávají přednost větrání takříkajíc přirozeným způsobem, tedy pomocí oken, jež otevírají za jízdy. Nepoužívají klimatizaci, zejména „aby nenastydli,“ což paradoxně i přes tropické teploty v létě skutečně hrozí.

Otevřené okno nebo puštěná klima? Obojí!

Ve vnímání staromódních řidičů také klimatizace „vysušuje vzduch“, což způsobuje nepříjemné pocity v nosohltanu. Vzduch z otevřených oken tyto vlastnosti nemá. Není sice tak studený, ale není také nepříjemně suchý jako proudění z klimatizace. Řidič s otevřenými okny nenastydne, pravdou však je, že v opravdu horkých podmínkách otevřenými okny nevyvětrá, jen prožene kabinou auta horký vzduch bez chladivého efektu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Někteří řidiči využívají neotřelý způsob, kterým se chtějí vyhnout nachlazení a bolení v krku, ale zároveň ochlazují vnitřní prostor vozu. Otevírají okna a spolu s tím zapínají i klimatizaci. V takových podmínkách pak dochází ke snižování teploty vzduchu v kabině auta, navíc bez nežádoucího vysychání. Nutno připustit, že tento styl chlazení není právě ekologický a ekonomický.

Vyšší spotřeba za cenu chladu je přijatelná

S otevřenými okny se zvyšuje aerodynamický odpor auta, čímž roste spotřeba paliva. Zároveň dochází k pomalejšímu ochlazovaní než se zavřenými okny, klimatizace jede déle, takže je i více opotřebovávána. Krátkodobě to snad nevadí, ale dlouhodobé používání klimatizaci dříve vyčerpá. Přesto ale řidiči toto neřeší, když je venku 30 °C a více. Podle některých zdrojů nadměrný provoz klimatizace její životnost neovlivňuje, podle jiných, jak bylo již uvedeno, ano.

iZdroj fotografie: iStock

Tak jako tak dochází ke zvýšení spotřeby paliva, a to zhruba o 0,5 na 100 km jízdy. V dnešních podmínkách tak zaplatí na 50kilometrové cestě řidič průměrně asi o 100 korun více při takovém duálním chlazení. Ale pohodlí a komfort hrají prioritní roli a řidiči raději pořádně vychladí auto, než by škudlili peníze. Pro někoho je možná jízda se zapnutou klimatizací a otevřenými okny hloupá, zbytečná či bizarní. Ale musí se připustit, že funguje. Volba je na každém zvlášť.

Jak chladíte auto vy?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
84 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články