Kdo jezdí v autě od jedné z těchto 13 značek, má pořádný problém. Nové bezpečnostní testy odhalily to, co nám výrobci zamlčeli

Asistenční systémy by měly být z principu řidičům nápomocny při zvládání standardních i nestandardních situací v denním provozu. Realita však někdy bývá poněkud odlišná.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Asistenční systémy montované několik posledních let do automobilů by měly, již z titulu svého názvu, asistovat řidičům při jízdě. Zkrátka stát se pomocníky tam, kde řidiči mohou využít jejich bleskových úsudků, dokonalých čidel, algoritmů vedoucích v důsledku ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu. V čemž je ale aktuálně jejich největší háček. Jak totiž ukázal nezávislý test, provedený britským autoklubem ADAC, praxe je poněkud jiná. Pojďme se na to podívat společně.

Mnoho řidičů asistenční systémy vypíná, jak to jenom jde

Ono určitým vodítkem může být i to, kolik řidičů udělá před jízdou to, že povypíná všechny asistenční systémy, co jich jenom na palubě je. Nesvědčí to náhodou o něčem? Já popravdě ve svém okolí nevím o nikom, kdo by se nad funkčností těchto novodobých digitálních pomocníků jakkoli rozplýval. Spíše přesně naopak. Mnozí jsou nervózní jen při představě, že něco mohli vypnout, a nevypnuli. Bylo by tomu skutečně tak, kdyby tyto systémy svoji funkci plnily na 100 %? Odpověď je myslím jasná.

Nová povinná výbava 2024: EU už o všem rozhodla. Kdo nezareaguje do 6 sekund, schytá to s plnou parádou

Zřejmě nebylo. Dostali jsme se do bodu, kdy nejčastěji Evropská unie nutí výrobce, aby do svých vozů montovali asistenční systémy, které přitom nejsou natolik odladěné, aby plnily svoji roli přesně tak, jak mají. Čest světlým výjimkám. Nicméně v poslední zprávě britský nezávislý Pojišťovací institut pro bezpečnost na silnicích (IIHS) hovoří v tomto směru celkem jasně, a popravdě závěry jejich testů nejsou nic, co by si drtivá většina zúčastněných výrobců „dala za rámeček“.

Lexus jako jediný ze 14 značek uspěl

S výjimkou Lexusu LS. Asistenční systém řidiče nabízený u sedanu Lexus LS je totiž jediným ze 14, který Pojišťovací institut pro bezpečnost na silnicích považuje za „přijatelný“, uvedla tato nezisková organizace ve svém prohlášení. Naopak systémy Tesla, Mercedes-Benz a Volvo patřily mezi 11, které IIHS hodnotí jako „špatné“. Vida. To by měli být premianti trhu. Evidentně nejsou, nebo aspoň ne v této oblasti. Proto všichni vypínají všechny asistenty, jakmile sednou za volant?

iZdroj fotografie: Lexus

Organizace vyhodnotila, jak systémy plní úkoly, včetně monitorování řidičů a připomínek jim, že musí věnovat pozornost silničnímu provozu. Skupina také klasifikovala systémy podle algoritmů, které přichází na řadu v nouzových situacích, včetně případů, kdy jsou ignorována upozornění určená k opětovnému zapojení pozornosti řidičů. Většině systémů chybí adekvátní opatření, která by zabránila zneužití a udržela pozornost řidičů, řekl prezident IIHS David Harkey.

Chybně fungující asistenční systémy jsou bezpečnostním rizikem

„Někteří řidiči mohou mít pocit, že asistenční systémy usnadňují dlouhé jízdy, ale existuje jen málo důkazů, že by dělaly řízení bezpečnějším,“ uvedl Harkey v prohlášení. „Jak ukázalo mnoho rozsáhlých havárií, může tento prvek představovat nová rizika, pokud systémy postrádají vhodná ochranná opatření.“ Mezi systémy, které byly hodnoceny špatně, patřil autopilot od Tesly a jeho beta verze Full Self-Driving Beta – což jsou funkce podpory řidiče, které vyžadují neustálý dohled.

Consumer Reports minulý měsíc uvedl, že aktualizace softwaru Tesly zaměřená na zabránění zneužití je nedostatečná a vyzvala federální agenturu, aby znovu přezkoumala stažení. Mezi další systémy, které byly hodnoceny jako „špatné“, patří Active Driving Assistant Pro od BMW, BlueCruise od Fordu a Pilot Assist od Volva. Jak vidno, ani prémiová značka nezaručuje prémiovou funkci asistenčních systémů. Jaké s nimi máte zkušenosti vy? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Vypínáte asistenční systémy v autě?

Zdroj: IIHS
Diskuze Vstoupit do diskuze
58 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články