Vysvětlení zkratek všech automobilek označující sportovní verze aut. Mají daleko hlubší význam

Co je u nás dovoleno, jinde neprojde. Pokud Škoda označuje v ČR sportovní verzi RS, tak ve Velké Británii na to nemá právo.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Obsáhnout veškeré zkratky, symboly a označení v automobilovém světě by bylo na velmi, velmi dlouhý článek. Podíváme se na ty nejběžnější, u který je i tak velká pravděpodobnost, že ne každý ví, jak přesně je chápat. Setkáváme se s nimi dnes a denně na silnici, jejich odkaz mnohdy sahá až do sto let staré historie. To, jak vznikly a co znamenají, ví ale málokdo.

Alfou a omegou je jméno zakladatele

Alfa Romeo, půjdeme-li podle abecedy, moc zkratek nepoužívá. Ovšem samotný název automobilky je zkratka. U ALFA jde o první písmena slov Anonima Lombarda Fabricca Automobili. Název Alfa Romeo vznikl poté, co v roce 1915 získal většinový podíl ve firmě Nicola Romeo. Jedna zkratka jako příklad, ať netvrdíme, že u Alfy nic nenajdeme. DNA u voliče jízdních režimů. Jde o Dynamic, Natural a All weather.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Společnost AMG byla založena na konci šedesátých let 20. století pány Aufrechtem a Melcherem. K tomu přidejte rodné město Grossaspach a máte zkratku nejprve samostatné soukromé firmy, pak součásti (od roku 1999) samotné automobilky Mercedes-Benz. U BMW máme zkratku opět v názvu, přeloženo z němčiny jde o Bavorský motorový závod. Další legendární písmeno? M jako motorsport.

Když nevíte co, dejte tam Rally nebo Sport

Cadillac má ve své historii řadu nádherných názvů a jmen, od Escalade pod DeVille. Ale také zkratek, právě druhý uvedený název dal základ zkratce DTS, tedy DeVille Touring Sedan. Anebo známe CTS, tedy Catera Touring Sedan.

SS je zkratka pošpiněná v Evropě pachutí nacismu, mimo starý kontinent je tomu jinak. Chevrolet označuje zkratkou SS své ultimativní modely, znamená to Super Sport.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Chtělo by se rádoby vtipně poznamenat, že N u Hyundai znamená Nošovice, ale spíše bychom měli původ hledat v Nürburgringu, kde korejská automobilka testuje své sportovní modely, nebo Namyangu, kde je vyvíjí.

Italské Ferrari si ve zkratkách moc nelibuje. Je tady ale písmeno T s významem přeplňování.

Ford je naopak mistrem ve zkratkách, jeho SVT znamená Super Vehicle Team, ST je Sport Technologies a RS znamená Rally Sport. To je mimochodem registrovaná značka ve Velké Británii, a také důvod, proč Škoda označuje v Británii auta jinak než v kontinentální Evropě.  

Skromnost není žádoucí. Mistři a vítězství!

Proměnné časování ventilů se u Hondy jmenuje VTEC, Si je Sport Injected a R je Racing.

Jaguar má svou zajímavou zkratku, pod SVR u extrémních specifikací máme čekat Special Vehicle Racing.

Produkční tým Nissanu nechal spojením slov Nissan Motorsport International Limited vzniknout zkratku NISMO. A GT-R znamená Gran Turismo Racer.

Podobně uvažovali i u Porsche, sportovní modely mají své S, GTS znamená Gran Turismo Sport. RS? Rennsport, to je zkráceně Motorennsport. 

iZdroj fotografie: Depositphotos

Padla zmínka o značce Škoda. Její populární modely jsou označované jako RS, tedy Rally sport, ale jak už víme, tohle by ve Velké Británii neprošlo, takže tam je to vRS, kdy písmeno „v“ znamená victory, čili vítězství.

Subaru STI je fenomén. STI, dříve STi, znamená Subaru Technica International. 

V japonském Suzuki jsou mistři na zkratky, ze Sports X Over 4 All Seasons udělali SX4.

Toyota si hlavu neláme a GR znamená Gazoo Racing. GRMN je pak Gazoo Racing Masters of Nürburgring. Neskromné, ale působivé a atraktivní.

Znáte nějakou zkratku, u které netušíte její význam?

Diskuze Vstoupit do diskuze
130 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb.cz a Garaz.cz. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články