Tímhle autem chtějí sesadit Porsche z trhu: Češi jeho design zbožňují, Číňani sčítají přes 100 000 objednávek. Za tu cenu není divu

Z výrobce mobilních telefonů se stala automobilka. Hned její první auto je finanční propadák, na každém kuse firma prodělá.

i Zdroj fotografie: Xiaomi
                   

Není značka telefonu jako značka. V tom smyslu, že existují výrobci mobilů, od kterých si jejich zákazníci koupí snad cokoli. A za cenu, která je objektivně vysoká. Tak třeba americký Apple je toho důkazem. Nadšenci této značky kupují vše, jde do určité míry o image. Samozřejmě nelze upřít výrobci s nakousnutým jablkem ve znaku, že vyrábí kvalitní věci. Ale levnější by jistě být mohly. Každopádně renomé značky ji předurčuje k úspěchu.

Vyrábět mobily, nebo auta, to je velký rozdíl. Výrobce prodělává

I kdyby se začala značka zaměřovat na jiný segment než elektroniku, v našem případě automobily. Ono už proběhlo médii dost zpráv o tom, že právě Apple vyrobí svůj elektromobil. Teď je tady ale čínské Xiaomi, které doteď znali zákazníci právě díky mobilním telefonům. Přichází s novým produktem a ano, je to auto. Tento čínský gigant v oblasti elektroniky začal dodávat svůj první elektromobil, SU7. Sportovní automobil získal obrovskou pozornost.

iZdroj fotografie: Xiaomi

Čím? Už jen minimálně svým vzhledem. Zájem je skutečně obrovský, Xiaomi získalo více než 100 000 objednávek ještě před oficiálním uvedením vozu na trh. Vedení firmy se také značně bije hrdě v prsa. Generální ředitel a zakladatel Xiaomi, Lej Ťün, na slavnostním ceremoniálu v Pekingu zdůraznil význam tohoto okamžiku pro širokou veřejnost i společnost samotnou. Co také jiného při slavnostní prezentací říkat, že? Stěžovat si na červená čísla nelze.

Čínský elektromobil dobije baterie na 500 km tak rychle, jako vy natankujete plnou. Toto neumí ani Tesla

Manager se srovnával s jiným americkým výrobcem a uhádnout s jakým je jednoduché. „Automobil Xiaomi oficiálně debutuje, skutečná revoluce v oblasti chytrých automobilů oficiálně začala a v Číně se jistě zrodí velká společnost, jako je Tesla,“ prohlásil Lej Ťün. Jenže ono není všechno tak růžové, jak by se mohlo zdát. Čínský trh s automobily je pro nové hráče obtížným prostředím. Soutěží se zavedenými značkami a cenová válka je běžným jevem.

Nová „automobilka“ prodělává na každém autě 200 tis. Kč

Boj mezi čínskými firmami je nesmiřitelným fenoménem. Poptávka po nových autech postupně zpomaluje. Xiaomi má díky svému zázemí v oblasti chytrých telefonů finanční prostředky, které převyšují mnoho konkurentů. A tak si asi může dovolit výrobu aut de facto dotovat. Podle ekonomických expertů totiž existují prognózy, že společnost bude na každém prodaném voze prodělávat téměř 200 000 Kč v přepočtu.

iZdroj fotografie: Montážní linka elektroauta Tesla Model 3

Jaká je tedy skutečná strategie firmy, ukáže jen čas. Sponzorovat nevýdělečný obchod nejde totiž donekonečna. Experti mohou jen spekulovat, o co automobilce ve skutečnosti jde. Jednou z teorií je prezentace technologie a vytvoření poptávky po elektromobilech značky. Následně by pak Xiaomi mohlo podle odborníků přijít s dalším autem, levnějším a dostupnějším. Druhá varianta, dotovaná likvidace konkurence, v čínském prostředí nevypadá realisticky. To by ani Xiaomi nedokázalo uplatit.

Koupili byste si čísnké auto?

Zdroj: Xiaomi
Diskuze Vstoupit do diskuze
116 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články