Z výrobce mobilních telefonů se stala automobilka. Hned její první auto je finanční propadák, na každém kuse firma prodělá.
Není značka telefonu jako značka. V tom smyslu, že existují výrobci mobilů, od kterých si jejich zákazníci koupí snad cokoli. A za cenu, která je objektivně vysoká. Tak třeba americký Apple je toho důkazem. Nadšenci této značky kupují vše, jde do určité míry o image. Samozřejmě nelze upřít výrobci s nakousnutým jablkem ve znaku, že vyrábí kvalitní věci. Ale levnější by jistě být mohly. Každopádně renomé značky ji předurčuje k úspěchu.
Vyrábět mobily, nebo auta, to je velký rozdíl. Výrobce prodělává
I kdyby se začala značka zaměřovat na jiný segment než elektroniku, v našem případě automobily. Ono už proběhlo médii dost zpráv o tom, že právě Apple vyrobí svůj elektromobil. Teď je tady ale čínské Xiaomi, které doteď znali zákazníci právě díky mobilním telefonům. Přichází s novým produktem a ano, je to auto. Tento čínský gigant v oblasti elektroniky začal dodávat svůj první elektromobil, SU7. Sportovní automobil získal obrovskou pozornost.
Čím? Už jen minimálně svým vzhledem. Zájem je skutečně obrovský, Xiaomi získalo více než 100 000 objednávek ještě před oficiálním uvedením vozu na trh. Vedení firmy se také značně bije hrdě v prsa. Generální ředitel a zakladatel Xiaomi, Lej Ťün, na slavnostním ceremoniálu v Pekingu zdůraznil význam tohoto okamžiku pro širokou veřejnost i společnost samotnou. Co také jiného při slavnostní prezentací říkat, že? Stěžovat si na červená čísla nelze.
Manager se srovnával s jiným americkým výrobcem a uhádnout s jakým je jednoduché. „Automobil Xiaomi oficiálně debutuje, skutečná revoluce v oblasti chytrých automobilů oficiálně začala a v Číně se jistě zrodí velká společnost, jako je Tesla,“ prohlásil Lej Ťün. Jenže ono není všechno tak růžové, jak by se mohlo zdát. Čínský trh s automobily je pro nové hráče obtížným prostředím. Soutěží se zavedenými značkami a cenová válka je běžným jevem.
Nová „automobilka“ prodělává na každém autě 200 tis. Kč
Boj mezi čínskými firmami je nesmiřitelným fenoménem. Poptávka po nových autech postupně zpomaluje. Xiaomi má díky svému zázemí v oblasti chytrých telefonů finanční prostředky, které převyšují mnoho konkurentů. A tak si asi může dovolit výrobu aut de facto dotovat. Podle ekonomických expertů totiž existují prognózy, že společnost bude na každém prodaném voze prodělávat téměř 200 000 Kč v přepočtu.
Jaká je tedy skutečná strategie firmy, ukáže jen čas. Sponzorovat nevýdělečný obchod nejde totiž donekonečna. Experti mohou jen spekulovat, o co automobilce ve skutečnosti jde. Jednou z teorií je prezentace technologie a vytvoření poptávky po elektromobilech značky. Následně by pak Xiaomi mohlo podle odborníků přijít s dalším autem, levnějším a dostupnějším. Druhá varianta, dotovaná likvidace konkurence, v čínském prostředí nevypadá realisticky. To by ani Xiaomi nedokázalo uplatit.