Prohřešky proti pravidlům a zásadám společnosti jsou trestány. Některé hodně přísně, řidiči mohou ztratit svůj majetek.
Kdo se napije před jízdou, a samozřejmě teď nemluvím o vodě, ale o „veselém kalíšku“, páchá podle mého názoru jeden z nejhorších skutků. Alkohol za volantem odsuzuji. Jsem proti jakékoli toleranci, nemyslím si, že setina promile by měla být povolena. A zároveň jsem pro ty nejpřísnější tresty, pokud někdo zákaz pití před řízením poruší. Klidně tak, jako to udělali naši severní sousedi.
Řidič sáhne po sklenici nebo půllitru, a může přijít o své auto
Od 15. března 2024 nastala v Polsku zásadní změna v přístupu k opilým řidičům. Ta přinesla přísné tresty, včetně možnosti zabavení vozidla. Řidiči, kteří jsou přistiženi s 1,5 promile alkoholu v krvi, mohou přijít o své auto. A to i v případě, že nebyli zapojeni do dopravní nehody. Nová pravidla mají za cíl zamezit nebezpečnému chování na silnicích a odradit řidiče od řízení pod vlivem alkoholu. Jak jsem řekl, já souhlasím.
Pokud řidič způsobí nehodu s 1 promile alkoholu v krvi, bude čelit stejnému trestu. Za mne, znovu, ano! Zvláště tvrdě budou postihováni recidivisté, kteří již byli přistiženi s 0,5 promile. Zákon se vztahuje i na situace, kdy řidič řídí cizí auto – v takovém případě může být vůz zabaven, nebo bude řidič povinen zaplatit ekvivalentní hodnotu. Pokud by zabavené vozidlo patřilo jinému majiteli, opilý řidič bude muset nahradit jeho hodnotu pokutou.
Tímto způsobem se zamezí tomu, aby nevinní majitelé vozů byli poškozeni za chování opilého řidiče. Nicméně je to nepříjemné. Tady by si asi měl člověk rozmyslet, komu auto půjčí. Novela trestního zákona, kterou podepsal polský prezident, představuje další krok směrem k přísnějším trestům za jízdu pod vlivem alkoholu. Tak, jak sleduji dění u všech našich zahraničních sousedů, pití před jízdou je pro Poláky obecně velký problém.
Kdo pije, může dostat navíc vysokou pokutu a jít do vězení
Větší než pro nás. Takže nově mohou být řidiči odsouzeni až na 16 let vězení, pokud opilí způsobí nehodu s vážnými následky. Tresty se mohou prodloužit až na 20 let, pokud při nehodě dojde ke smrti nebo těžkému zranění. Zákon je zaměřen na to, aby motivoval řidiče k dodržování pravidel a přemýšlení o důsledcích svého chování. V Polsku se již před zavedením tohoto zákona skutečně potýkali s vysokým počtem nehod způsobených pod vlivem alkoholu.
Zákon má být nástrojem, jak tento trend změnit. Zavedení těchto přísných pravidel vyvolalo debaty o tom, zda nejsou příliš tvrdá. Protože mohou postihnout i rodiny opilých řidičů. Pokud bude řidič například jezdit ve vozidle, které používá celá rodina, zabavení vozu může způsobit vážné problémy i ostatním členům domácnosti. To je sice pravda, ale já si myslím, že dospělý a svéprávný řidič má prostě nést odpovědnost.
Problém nemá řešení, tím by byla snad jedině státní prohibice
Tak, jako ji nese za svou rodinu, je odpovědný i k ostatním na silnici. Je tedy jasné, že hlavním cílem je prevence nehod a ochrana veřejnosti. Zabavování aut ovšem není nástrojem státu jen v Polsku. Podobná opatření již platí v jiných evropských zemích. Například v Lotyšsku existuje obdobná praxe od roku 2022. Tam je zabavování vozidel běžné u opilých řidičů. Rakousko zavedlo zabavování vozidel i za rychlou a bezohlednou jízdu.
Zatímco v Itálii mohou řidiči přijít o vozidlo za silniční pirátství. V klidu tak mohou být řidiči, kteří před jízdou abstinují. V případě Polska a Lotyšska. A jezdí pomalu a slušně v dalších zmíněných zemích. U nás se zatím zabavování nechystá. Tento trend ukazuje, že Evropa postupně zpřísňuje tresty za nebezpečné chování na silnicích. Sankce nejsou omezeny pouze na pokuty, ale zahrnují i odebrání vozidla.
To je považováno za jeden z nejefektivnějších způsobů, jak motivovat řidiče k odpovědnějšímu chování. Já si kladu otázku, jestli už to není za hranicí demokracie. Ano, chápu, pokuta nebo auto, obojí je ztráta osobního majetku. Ale u peněz je to takové méně osobní. A ano, asi i méně vymahatelné. Auto je auto.