Na tohle dojede 99 % českých řidičů: 7 let platné pravidlo náš národ nedodržuje, nyní nastoupí přísné kontroly

Dvě pravidla, obě velice jednoduchá, ale v reálu je skoro nikdo nerespektuje. Bez ohledu na vysoké pokuty i morální aspekt.

i Zdroj fotografie: Se souhlasem Plzeňská Jehlárenská
                   

Vídám to dnes a denně. Jezdím v Praze po Jižní spojce a tam na dopravní předpisy řidiči doslova kašlou. Omlouvám se za ten výraz. Možná, že znají teorii, ale když přijde na praktické dodržování některých pravidel, ukazují se problémy. Ačkoliv se většina řidičů domnívá, že rozumí základním dopravním předpisům, vnímám situace, v nichž mnozí z nich zřejmě nedokážou nařízení správně aplikovat. Mezi taková pravidla patří i tvorba záchranářské uličky a střídavé řazení, takzvané zipování. Je nezbytné pro plynulý průjezd v kolonách, ale to asi nikoho nezajímá.

Palec, mezera, ukazováček a ostatní prsty, je to přece jasné

Tyto dva způsoby chování na silnici jsou klíčové pro bezpečnost a efektivitu silničního provozu, jak ale ukazuje praxe, řidiči je často nerespektují. Přestože se o vytváření záchranářské uličky hovoří už dlouhá léta, stále se dnes a denně dějí případy, kdy řidiči tuto povinnost ignorují. Podle pravidel, která vstoupila v platnost 1. října 2018, musí řidiči při kolonách na dálnicích nebo silnicích s více pruhy vytvořit prostor pro vozidla IZS, tedy záchranné složky. Zajímavé je, že dříve se záchranářská ulička vytvářela mezi pravým jízdním pruhem a krajnicí.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Nově, tedy relativně nově, se má vytvářet mezi levým a středním jízdním pruhem. Změna byla provedena kvůli sladění pravidel s ostatními evropskými státy. Pravidlo říká, že řidiči mají povinnost vytvořit tuto uličku na levé straně. Pokud dojde k nehodě nebo jiné situaci, kdy je nutné zajistit průjezd pro záchranné složky, je povinností všech řidičů co nejrychleji se přizpůsobit a udělat místo. Zákon v § 41 odst. 8 jasně říká, že na silnicích s více než dvěma jízdními pruhy musí řidiči vytvořit prostor mezi nejvíce vlevo umístěným pruhem a tím přiléhajícím, aby umožnili průjezd vozidlům IZS a dalším vozidlům s právem přednostní jízdy.

Belgičanovi přišla pokuta za jízdu rychlostí skoro 700 km/h. Jak to dokázal?

Bohužel praxe ukazuje, že toto pravidlo stále není dodržováno. Ve skutečnosti se stále setkávám s případy, kdy řidiči neprojeví dostatečnou předvídavost a nezareagují včas. Jak jsem řekl, ignorují vytvoření záchranářské uličky. Pro řidiče je důležité začít se přizpůsobovat co nejdříve, ideálně ještě před tím, než dojedou k zácpě. V momentě, kdy se již kolona zcela zastaví, je situace složitější a prostor pro manévrování je minimální. V okamžiku, kdy se kolona zpomalí, by řidiči měli okamžitě začít vytvářet záchranářskou uličku.

Když už kolona stojí, tak je pozdě, uličku je třeba tvořit včas

To znamená, že auta by měla být co nejvíce posunuta na okraje vozovky. Pokud je silnice dvouproudá, auta by měla zajet co nejvíce vpravo (u pravého pruhu) a vlevo (u levého pruhu). V případě tříproudé silnice řidiči v levém pruhu jedou co nejblíže ke svodidlům, řidiči v pravém a středním pruhu se řadí na krajnici. Tímto způsobem vytvoří prostor pro záchranné složky. Aby bylo vytváření uličky co nejefektivnější, doporučuje se, aby řidiči používali tzv. pravidlo pravé ruky. To znamená, že pokud si představíme ruku s otevřenými prsty, palec ukazuje na jeden pruh, mezera mezi prsty je jako ulička a ostatní prsty jsou další pruhy, od ukazováčku k malíčku.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

To je jednoduchá vizuální pomůcka, jež by měla pomáhat řidičům lépe se orientovat v situacích, kdy je třeba záchranářskou uličku vytvářet. Skutečnost je ale neveselá. Dalším problémem, který řidiči stále nezvládají, je pravidlo zipu, tedy střídavé řazení. To je zvlášť důležité při uzavírkách a zúžení silnic, kdy je třeba využít oba pruhy až do místa zúžení, aby se tam pak vozidla řadila střídavě a plynule. V mnoha případech je však problém, že řidiči se bojí, že je na konci pruhu nikdo nepustí, a proto se snaží zařadit příliš brzy.

Lidi se bojí, že je na konci zipu nikdo nepustí, a tak panikaří

Tím zbytečně vytvářejí dopravní zácpy. Pravidlo zipu funguje tak, že řidiči jedoucí v obou pruzích se mají dostat až k bodu, kde se pruhy spojují, a teprve těsně před tímto místem se zařadit střídavě. Tímto způsobem se efektivně využívají oba pruhy až do zúžení, to umožňuje plynulejší jízdu a zabraňuje zbytečným zácpám. A znovu, jak ukazuje praxe, mnoho řidičů stále nezná správné postupy pro tvorbu záchranářské uličky a dodržování pravidla ZIP.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Agresivní řidič

Tato nedbalost může vést k významným problémům, zejména v krizových situacích, kdy je nutné co nejrychleji umožnit průjezd záchranářům. Pokud dojde k narušení plynulosti dopravy nebo k nebezpečnému chování na silnici, policie může řidiče pokutovat. O to ale nejde. Důležitější je přece to, aby třeba sanitka s pacientem projela co nejrychleji. Představte si sebe sama, v záchrance, kdy počítáte každou vteřinu. To hned náhled na věc dostane jiný, osobnější rozměr.

Dodržujete tato pravidla?

Diskuze Vstoupit do diskuze
79 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články