Klec spadne na každého řidiče: 6 let staré pravidlo 99 % českých motoristů nerespektuje, teď začnou tvrdé kontroly

Platí to roky a řidiči to přesto nechápou. Nebo nechtějí chápat, ve výsledku tak jako tak dostanou tvrdé tresty a pokuty.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Je to paradoxní, ale je to tak. Řidiči na tohle doslova kašlou, omlouvám se za ten hrubý výraz. Ale udělal jsem si rychlý průzkum a zjistil jsem, že téměř nikdo z dotázaných řidičů jedno zásadní pravidlo nerespektuje. Jde o vytváření takzvané záchranářské uličky. Od 1. října 2018 se změnil způsob tvorby záchranné uličky pro vozy IZS. V Česku se dříve tato ulička vytvářela vedle pravého jízdního pruhu. Nová pravidla se sladila s ostatními evropskými zeměmi, takže ulička se nově tvoří vedle levého jízdního pruhu.

Sanitka a hasiči musí projet, není jiná možnost než udělat místo

Užitečnou pomůckou je pravidlo s pravou rukou. Ale o tom za chvíli. Co říká zákon? Mluví jasně, v § 41 odstavec 8 zákona o provozu na pozemních komunikacích se dozvíme, že „není-li dálnice nebo silnice pro motorová vozidla s nejméně dvěma jízdními pruhy volně průjezdná z důvodu kolony stojících nebo pomalu jedoucích vozidel, jsou řidiči vozidel povinni vytvořit mezi jízdními pruhy prostor pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy; při tom smějí vjet na krajnici nebo na střední dělící pás.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Jsou-li v jednom směru jízdy více než dva jízdní pruhy, vytváří se tento prostor mezi jízdním pruhem, který je nejvíce vlevo, a k němu přiléhajícím jízdním pruhem. Do tohoto prostoru smějí vjet pouze vozidla s právem přednostní jízdy, vozidla správce pozemní komunikace a vozidla sloužící k odstranění následků dopravní nehody nebo překážky provozu na pozemních komunikacích. Řidiči prostě mají povinnost vytvářet záchrannou uličku v kolonách na dálnicích a víceproudých silnicích.

Dodržovat pravidlo 2 nebo 3 sekund? To záleží na tom, kam jedete!

Doporučuje se začít sjíždět k vytvoření uličky už při přibližování ke koloně, protože v případě zastavení bude těžší reagovat na přijíždějící záchranáře, hasiče nebo policii, což by mohlo způsobit zbytečné zdržení v situacích, kdy jde o záchranu života. Nikdo to ale nedělá. A jak se tedy v případě kolony chovat? Hlavně zachovat chladnou hlavu, předvídat, dívat se dopředu a včas reagovat. V případě, že dojíždíte kolonu nebo stojíte v koloně jako poslední, nechte zapnutá výstražná světla. Když se někdo zařadí za vás, vypněte je.

Správně zastavit je třeba hned na začátku kolony, pak je pozdě

Uličku je třeba vytvářet ihned, jakmile vozidlo přijíždí do kolony stojících nebo pomalu jedoucích vozidel. Pokud se kolona zastaví, třeba kvůli nehodě, a nerozjede se, už není prostor manévrovat a srovnat se do uličky. Šance na toto je, když se kolona pomalu posunuje. Ale spoléhat na to nelze. Na dvouproudé komunikaci se obě řady vozidel rozestupují co nejblíže k okrajům vozovky.

Řidiči v levém pruhu se řadí vlevo a řidiči v pravém pruhu se řadí vpravo. Na tříproudové komunikaci se řidiči v levém jízdním pruhu řadí vlevo ke svodidlům, řidiči jedoucí ve středovém a pravém pruhu se řadí vpravo ke krajnici. Tady se vrátím k pravidlu pravé ruky. Když si ji představíte, tak palec je pruh u středu, pak ulička a všechny další pruhy jsou napravo, jako zbytek prstů na ruce. Stejný problém, jiné pravidlo a jiný zákon.

Problém je jak ulička pro IZS, tak ale také pravidlo zipování

Tak jako mají řidiči problém s uličkou pro záchranáře, neumí ani zipovat. Dodržování pravidla známého jako ZIP neboli střídavé řazení přitom představuje jednu z klíčových zásad pro bezpečnou a plynulou jízdu na silnicích. Povinnost, kterou by měli řidiči vždy respektovat. Tento způsob jízdy nabývá na významu zejména v období, kdy dochází k mnoha souběžným uzavírkám a dopravním komplikacím, především ve městech a oblastech s vysokou hustotou provozu.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Pravidlo ZIPu je navrženo tak, aby byla maximálně využita kapacita pozemních komunikací ve všech dostupných jízdních pruzích, čímž se zvyšuje celková bezpečnost a plynulost silničního provozu. Stačí ale jeden, ehm, nevychovaný řidič a je po plynulosti. Pravidlo střídavého řazení se uplatňuje ve všech situacích, kdy řidič nemůže pokračovat ve svém aktuálním jízdním pruhu. Je jasně definováno, který pruh je průběžný.

Řidiči se bojí, že je na konci pruhu nikdo nepustí, a tak nezipují

Typickými scénáři jsou situace, kdy dochází ke snížení počtu jízdních pruhů, při dopravních uzavírkách, omezeních nebo v místech dopravních nehod. Správné chování v takových situacích spočívá v tom, že řidiči přijíždějí k místu zúžení v obou jízdních pruzích, tedy pokračují v souběžné jízdě až k bodu, kde se pruhy spojují. Teprve těsně před samotným místem zúžení by se měli řidiči střídavě zařadit do průběžného jízdního pruhu.

Tím dochází k efektivnímu a plynulému sloučení obou proudů vozidel. Klíčové je využití obou jízdních pruhů po celé jejich délce a obezřetné zařazení těsně před zúžením, což minimalizuje vznik dopravních kolon a zvyšuje bezpečnost všech účastníků provozu. Jednoduché, přesto s tím má řada lidí problém. Častým omylem mezi řidiči je předčasné zařazení do průběžného jízdního pruhu.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

To vede k nevyužití plné kapacity komunikace a vytváření zbytečné dopravní zácpy. Takové chování způsobuje, že pruh, který následně končí, zůstává prázdný, a tím se narušuje princip souběžné jízdy. Navíc řidiči, kteří dodržují správný postup a dojíždějí až k místu zúžení před zařazením, jsou často mylně považováni za neslušné nebo za ty, kteří zneužívají situaci, ačkoli ve skutečnosti postupují správně podle pravidla ZIPu. Policie může nesprávné chování pokutovat. U jízdy záchranářskou uličkou je to jasné jako facka. Ve chvíli, kdy se ukáže, že něco nefunguje, policie se na to zaměří a začne to tvrdě stíhat. Tak pozor na to.

Umíte zipovat a dělat uličku?

Zdroj: Besip
Diskuze Vstoupit do diskuze
130 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články