Prodleva s placením povinného pojištění se nevyplácí. Nejprve se nic neděje, pak přijde složenka s vysokou pokutou!
Motoristé musejí být neustále na pozoru. Mění se pravidla, nařízení, výše nejrůznějších poplatků. To, co platilo jeden rok, je druhý rok už jinak. A mnohdy se jedná o skutečně zásadní věci. Při neznalosti hrozí vysoké finanční postihy a nevědomost neomlouvá. Se začátkem nového roku se budou muset mít na pozoru řidiči v sousedním Polsku. Vstoupí v platnost přísný poplatek související se zvýšením minimální mzdy.
Kdo neplatí včas, zaplatí nakonec mnohem víc na pokutách
Řidiči se budou muset připravit na zaplacení několika set korun v přepočtu navíc. Dá se tomu nějak vyhnout? Jen tím, že budou striktně dodržovat pravidla a nezanedbají řidičskou povinnost. V nejlepším případě budou muset tisíce motoristů zaplatit 8 500 Kč. Konečná částka však může být mnohem vyšší. Od 1. ledna 2024 se minimální mzda zvýší v Polsku na 21 200 Kč. Kvůli vysoké míře inflace dojde v příštím roce také k druhému zvýšení.
A to 1. července 2024. Minimální mzda pak bude činit 21 500 Kč. Toto zvýšení minimální mzdy bude mít významný dopad na náklady spojené s povinným ručením. Za absenci povinného ručení na maximálně tři dny platí polští řidiči aktuálně 7 200 Kč. Ale od 1. ledna to bude 8 500 Kč. V případě prodlevy 4 až 14 dní bude platební povinnost 21 200 Kč namísto dosavadních 18 000 Kč. Prodleva na více než dva týdny vyjde na pokutě na 42 400 Kč.
Teď je to 36 000 Kč. „Problém s neexistencí pojištění odpovědnosti za škodu není mezi řidiči tak vzácný,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček. „Vím to od našich polských partnerů.“ Garanční fond pojištění loni identifikoval až 326 900 případů přerušení pojištění odpovědnosti za škodu. Fond je mimo jiné odpovědný za zjištění chybějícího pojištění odpovědnosti za škodu.
A vyplacení náhrady škody způsobené neznámými nebo nepojištěnými pachateli. „Je to v podstatě podobné jako u nás, když auto nemá povinné ručení,“ říká expert. „Pak věc řeší Česká kancelář pojistitelů.“ Proč ale k takovým situacím dochází? Chybějící pojištění odpovědnosti je podle Fondu nejčastěji způsobeno neznalostí majitele vozidla. Koupí ojetého vozu se jeho pojistka v Polsku neprodlužuje.
S novým majitelem musí být uzavřeno nové povinné pojištění
Po skončení předchozího pojištění se o něj musí nový majitel postarat. U nás je věc relativně jednoduchá. Nový majitel auta by se neměl do situace s nezaplaceným povinným ručením vůbec dostat. Pro přepis auta na Registru vozidel je zapotřebí mít v ruce zelenou kartu. Tedy mít uzavřené povinné ručení. Navíc stále běží povinné ručení placené přechozím majitelem, ten obvykle ruší povinné ručení na základě přepisu na registru.
Pouze když plátce přestane platit, může se dostat do stavu, že bude pojištění vypovězeno a automobil nebude mít platné povinné ručení. I u nás pak musí neplatič doplatit nejenom povinné ručení, ale i úrok, popř. další poplatky. Kdo z řidičů se tedy vyhne placení vysokých částek, jak u nás, tak v Polsku? Ten, kdo má pojištění včas zaplacené a není ani den v prodlení. Pravidelně platící řidiči bez dluhu na pojistném mohou být v klidu.