Začneme jezdit na dřevoplyn? Česká firma ho namontovala do prvního auta, benzín i nafta se dá lecčíms nahradit

Vysoké ceny paliv vedou k různým snahám o jejich alternativy. Dřevoplyn asi nečeká světlá budoucnost a lesy se nemusí bát o svoje stromy, nicméně auta na něj jezdit umí.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Že jsou ceny pohonných hmot denně „na talíři“ ve většině motoristických diskusí, je asi nabíledni. Pokud vám palivo neplatí zaměstnavatel a vy tedy poctivě dotujete každý ujetý kilometr z vaší kapsy, musíte platby za naftu nebo benzín pocítit, i kdyby jste se na cenovky ani nepodívali. Těch bankovek zkrátka zůstane v peněžence (nebo na účtu) o něco méně. Respektive o dost méně. Tohle ale není první ropná krize v historii lidstva. Jak to řešili dříve? Malý výlet za úsporami je tu.

Benzín a nafta se už nahrazovaly lecčíms

Drahá ropa a drahé ropné produkty (nebo jejich celková nedostupnost) donutily v historii již nejednou motoristy k netradičním řešením. Už jsme tady měli auta se solárními panely, vodíkem poháněná vozidla jsou už dnes naprosto běžná, o různých variantách plynu ani nemluvě. Byť ten se v případě LPG také získává z ropy, nebývá ale zatížen tak vysokou spotřební daní, jako je tomu u nafty a benzínu. A je tedy dostupnější.

iZdroj fotografie: Depositphotos

A další alternativní pohony? Auto jako plachetnici jsme tu pravda ještě neměli, ale Greta a její tým na ní možná již pracují a třeba se dočkáme opravdu hodně rychlých aero-aut, ve stylu závodních plachetnic na moři. Ale vážně. Alternativní paliva se pravděpodobně v brzké či vzdálenější době stanou realitou, intenzivně je vyvíjejí top týmy nejen chemického, ale i automobilového průmyslu. A co třeba dřevní alternativa? Roste kolem nás v lese a zdá se, že je jí opravdu hodně.

Paliva plné lesy a remízky

Ano, mluvíme o dřevoplynu. Fikce? Ne tak docela. Když pomineme řešení za 2. sv. války, kdy se benzínku kriticky nedostávalo, tak ještě v docela nedávném roce 1985 zamontovala česká firma ATMOS jako experiment dřevoplyn do terénního rumunského ARO 240, a tato ne příliš vydařená kopie Land Roveru kupodivu bez problémů jela. Asi by nebylo nic komfortního jí provozovat, ale zase ty náklady… „Táto, dones z lesa trochu klestí, ať můžeme zajet do města“. Ekologie? Nulová. Ale to ani u elektromobilů není žádný zázrak.

iZdroj fotografie: S vědomím ATMOS

Nicméně, zcela reálně nás v nejbližší době nic jiného, než mix nafta/benzín/elektro nečeká. A bude zajímavé sledovat, jak se bude měnit jednotlivé položky tohoto mixu. Z důvodů zde již stokrát probraných se nedomníváme, že by se elektromobilům dostalo v blízkém horizontu (3-5 let) většího rozšíření, zejména z důvodu neexistující (a pomalu se rozšiřující) infrastruktury nabíjecích míst, nezbytných pro jejich provoz. Zůstaneme tedy u benzínu. A nafty. A budeme si muset zvyknout, že cenovky můžou vypadat i jinak, než jak vypadaly dříve. Snad ne nadlouho.

Kam až se podle vás dostanou ceny paliv?

Diskuze Vstoupit do diskuze
149 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články