Vysoké ceny paliv vedou k různým snahám o jejich alternativy. Dřevoplyn asi nečeká světlá budoucnost a lesy se nemusí bát o svoje stromy, nicméně auta na něj jezdit umí.
Že jsou ceny pohonných hmot denně „na talíři“ ve většině motoristických diskusí, je asi nabíledni. Pokud vám palivo neplatí zaměstnavatel a vy tedy poctivě dotujete každý ujetý kilometr z vaší kapsy, musíte platby za naftu nebo benzín pocítit, i kdyby jste se na cenovky ani nepodívali. Těch bankovek zkrátka zůstane v peněžence (nebo na účtu) o něco méně. Respektive o dost méně. Tohle ale není první ropná krize v historii lidstva. Jak to řešili dříve? Malý výlet za úsporami je tu.
Benzín a nafta se už nahrazovaly lecčíms
Drahá ropa a drahé ropné produkty (nebo jejich celková nedostupnost) donutily v historii již nejednou motoristy k netradičním řešením. Už jsme tady měli auta se solárními panely, vodíkem poháněná vozidla jsou už dnes naprosto běžná, o různých variantách plynu ani nemluvě. Byť ten se v případě LPG také získává z ropy, nebývá ale zatížen tak vysokou spotřební daní, jako je tomu u nafty a benzínu. A je tedy dostupnější.
A další alternativní pohony? Auto jako plachetnici jsme tu pravda ještě neměli, ale Greta a její tým na ní možná již pracují a třeba se dočkáme opravdu hodně rychlých aero-aut, ve stylu závodních plachetnic na moři. Ale vážně. Alternativní paliva se pravděpodobně v brzké či vzdálenější době stanou realitou, intenzivně je vyvíjejí top týmy nejen chemického, ale i automobilového průmyslu. A co třeba dřevní alternativa? Roste kolem nás v lese a zdá se, že je jí opravdu hodně.
Paliva plné lesy a remízky
Ano, mluvíme o dřevoplynu. Fikce? Ne tak docela. Když pomineme řešení za 2. sv. války, kdy se benzínku kriticky nedostávalo, tak ještě v docela nedávném roce 1985 zamontovala česká firma ATMOS jako experiment dřevoplyn do terénního rumunského ARO 240, a tato ne příliš vydařená kopie Land Roveru kupodivu bez problémů jela. Asi by nebylo nic komfortního jí provozovat, ale zase ty náklady… „Táto, dones z lesa trochu klestí, ať můžeme zajet do města“. Ekologie? Nulová. Ale to ani u elektromobilů není žádný zázrak.
Nicméně, zcela reálně nás v nejbližší době nic jiného, než mix nafta/benzín/elektro nečeká. A bude zajímavé sledovat, jak se bude měnit jednotlivé položky tohoto mixu. Z důvodů zde již stokrát probraných se nedomníváme, že by se elektromobilům dostalo v blízkém horizontu (3-5 let) většího rozšíření, zejména z důvodu neexistující (a pomalu se rozšiřující) infrastruktury nabíjecích míst, nezbytných pro jejich provoz. Zůstaneme tedy u benzínu. A nafty. A budeme si muset zvyknout, že cenovky můžou vypadat i jinak, než jak vypadaly dříve. Snad ne nadlouho.